Sadeln förstört av snö...

Centaur

Trådstartare
Var ute och red i snövädret här om dan, sadeln blev blöt... Och det har blivit fula märken efter snön!! Sadeln är ljusbrun, väldigt mjukt läder. Trodde det skulle gå bort när den torkat, men ej... Har försökt smörja, men det går inte bort.... "kanten" där skiljet mellan det våta och torra gick är fortfarande där. Fult är det!! :cry: Ny sadel dessutom. Finns det nåt att göra??? :confused:
 
hade en havannabrun sadel förut, den fick prickar efter regn och snö, men såg man till att fukta hela lädret så det blev jämnblött och låta den torka långsamt så försvann prickarna. Smörj rilkigt med vatten så försvinner de förhoppningsvis!
 
Det är därför jag aldrig rider med min ljusbruna sadel när det regnar/snöar :crazy:
 
ljusbrunt läder blir även det mörkt med tiden då det har dragit i sig fukt...
smörj inte ljusa grjjer om ni vill ha dom ljusa!! det är min erfarenhet av tömmar o likn.. :bump:
 
Jo, mörkare med tiden blir det ju, men det är så tråkigt när man får fula missfärgade märken...
 
jag förstår det!!! är inte kul när tömmarna börjar bli fula heller =)
:smirk:
 
Om man INTE smörjer så blir det fläckigt av fukt, regn och snö. Dessutom torkar lädret ut. Varför ger du så dumma råd som att sluta sköta prylarna? :mad:
 
Du pratar en massa strunt!
Läs tråden om lädervård innan du ger "goda" råd!
 
Har försökt plaska på Prestiges Leather Elisir, som ju är vattenbaserad, men det ända som händer är att märkerna syns ännu mer så länge lädret är blött, och går tillbaka till sitt ursprungsläge om man säger så, när lädret har torkat... :(
Min andra sadel har faktisk tålt regnet, även den är ljusbrun, men har ett mkt slätare "hårdare" läder, inte lika mjukt.

Näe, det kommer bli svart dressyrsadel iaf, så nu får jag dressyra varje gång det regnar....
 
ååå har du någonsin varit i ett travstall?!
man smörjer inte ljusa läder grimmor och tömmar där!! och jag sa att det var min erfarenhet! sluta vara så jäkla otrevlig.. :mad:
 
JAG OTREVLIG??? Har du läst dina egna inlägg??? Du kallar folk idioter till höger och vänster och är helt klart den otrevligaste som är på Buke just nu.

Skulle vilja se dina tömmar efter ett tag om du inte smörjer dom. Jag vill då inte sitta i sulkyn då de går av!

Och ja, jag har varit väldigt mycket i travstall. Du påstår att du har det, men jag tvivlar faktiskt....
 
Dom jag känner som sysslar med trav,Och det är inte några :smirk:
Dom smörjer då ljust läder oxå.Det behöver ju vård precis som allt läder.Du kan inte sitta här och påstå att det är lika i alla trav stall.För då kan du inte ha varit i speciellt många sådana. :mad:
 
Fläckarna brukar gå bort efter ett tag. Jag har samma problem med min tabaccofärgade Appaloosa Paris. Jag brukar alltid putsa "som vanligt" så fort jag kan efter det har blivit fuktfläckar och då blir det lite bättre. Efter några dagar brukar fläckarna vara försvunna. Ett tips är att rida med regntätt sadelöverdrag (i tex galon) eller med regntäcke över om du ser att det är/kan bli dåligt väder när du rider ut.
 
Appropå tömmar, så har jag precis köpt tömmar från tärnsjö och frågade då hur jag skulle sköta dem eftersom jag har hört lite olika med ljust läder. Fick till svar att man ska sköta dem precis som vanligt :)
Klart de blev mörkare, men hellre det än tömmar som torkar sönder :crazy:
 
det gör vi med men tävlings tömmarna brukar man dra sig från att smörja!! dom är ju stala men bara i början..
vi har så bra kvalite på lädret så dom smäller inte av av den anl... det är klart att man smörjer efter ett tag men det är ju kul om dom kan hålla sig ljusa! :rofl:
 
Vad är det för läder? ALLT läder spricker för ellersenare om man inte smörjer. Är det svårt att förstå?
 

Liknande trådar

Hästvård Typiskt. En och en halv vecka efter att veterinären gett mig och Barka grönt ljus att jobba på då han var mycket nöjd med hennes rygg så...
Svar
12
· Visningar
1 329
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 998
Senast: mackan
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 857
Senast: ameo
·
Utrustning Nu måste jag ställa en fråga till alla er bukare. Visst ska en lädersadel tåla regn? Jag har en Cliff Barnsby Omega, ca 1månad gammal...
2
Svar
25
· Visningar
3 460
Senast: alp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp