Bukefalos 28 år!

Sadelproblem - HJÄLP!

Messy

Trådstartare
Har en bates dressyr å köpte en hopp på öppet köp...
röda järnet var alldeles för stort, så jag bytte till ett blått (som passar när jag rider dressyr)...
sadeln låg bra, hästen har aldrig gått så bra som hon gjorde idag = borde varit rätt nöjd med sadeln kan man tycka...

men titta på ryggen efteråt :eek:
massa tryck-knölar.. å nu till det skumma, sadeln låg inte ens emot på de ställena... det är en BRED kanal, å trycken var typ PÅ ryggraden.. det är inte schabraket...

asså, hur kan häst-:devil: få tryck av INGENTING???
manken var spänningar i efteråt, darrade osv..
ska testa med fårskinnspadd imrg å ev med gel-padd.. men jag vill ju ändå ha en sadel som passar "perfekt"... kan det vara så illa att jag har en SÅ känslig häst och får ha lite överseende med en prick här å var? det KÄNNS inte bra att tänka/göra så :(
hon var jättefin i ryggen efteråt iaf (brukar ha problem med en)..

hög manke, ganska rak rygg (inte spikrak), lång häst men ändå kort RYGG... behöver jag säga att hon är j*T känslig? ;)

tips någon?
rygg.jpg
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

Har haft samma problem å det var en inflamation.
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

vadå passade sadeln sen?

hur vet man om det är det då? å hur behandlas den?
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

vadå passade sadeln sen?

hur vet man om det är det då? å hur behandlas den?

Nepp bytte sadel, han behandlades med antiflamatorisk i tolv dagar å så fick han inte ridas på fem veckor. Och nu efteråt så masserar jag han efter ridnuing för att hålla blodcirkulationen igång. Men det behöver ju inte vara en inflamation din häst har. Tycker du skall kolla upp den på klinik.
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

ska ev. till vet 10:E kanske ska fråga då..

men hon får det ju bara av den, å lite av dressyren...
kinkigt fullblod...

fan va trött jag är på sadlar
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

Bild på hur sadlarna ligger?
Var det hoppsadeln som hade orsakat avtrycken eller dressyren? Det vcar väl din dressyrsadel som hade fått punka, eller?

Även om du har en känslig häst ska du inte acceptera att det blir knölar efter ridning. Försvann knölarna efter ridningen eller finns dom kvar idag med?
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

de försvinner!

det var med en ny hoppsadel om jag skulle testa... samma modell som min dressyr, dressyr är ok nu! hel å ren :D :banana:
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

idag körde jag med lammull... å då hade hon bara en liiiiten prick på ryggraden... minimal skulle jag säga..

kan det vara så enkelt att hon tycker det är för hårt utan fluff under?
jag tycker väl att den sadel SKA passa utan padd, men om pålle VILL ha padd så är det väl inget fel?

snygg juuu :love:
sadel.jpg
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

Tycker inte att det låter bra att det blir knölar på ryggen efter ridningen. Jag har haft det problemet med min hoppsadel som har blivit för smal. Håller på att prova ut en ny vidare sadel just nu som ser lovande ut. Tränaren tyckte att den låg bra idag, men jag skall testa den imorgon också innan jag bestämmer mig definitivt. Jag tycker du skall ta hem någon annan sadel istället. Ligger den inte i bakvikt lite grann, svårt att se med padden? :confused: Lycka till!
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

jo jag tyckte det på den där bilden oxå! utan padd ligger den bra, men nu ser den ut å ligga lite bakvikt..
padden var nog lite kort dessutom... kändes dock som att sitta lite i nedförsbacke idag, igår var de bra (för mig) utan padden!

men du har helt rätt, måste kolla upp andra märken!

bara så kääär i bates pga att man kan ändra bomvidden SÅ lätt...
hästen är ju på utbildningsstadiet och kommer muskla sig (förhoppningsvis), så just det där med järnen är GULD!
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

Har samma "problem" som dig när det gäller att pållen bygger muskler. Från i vintras har han gått från normal bomvidd till vid :confused: Problemet med utbytbara koppjärnen är ju att bommen förändras också när man skiftar från ett smalt till ett vidare. Jag har just nu en Wintec Pro dressyrsadel med ett blått koppjärn i som passar för dagen. Men det är väl bara en tidsfråga innan den också måste bytas ut till en annan sadel (med vitt järn blir ju bommen böjd och hästen är rak). Köpa trisslotter kanske :angel:
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

jag har en bates dressyr som har suttit asbra... å sen pang bom passar den inte damen längre... men ska testa med padd under den med...

hon börjar iaf se rätt fin ut i kroppen, mest rumpa som ska musklas... så hoppas man hittar någon man kan ha ett tag..

min växte ur svart järn på 1-2 månader.. har oxå blått nu...
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

Så dessa knölar kommer inte med dressyren?
Hoppsadeln låg i bakvikt med paden... Ser ut att vara på gränsen till för böjd också kanske? Kan hon arbeta ordentligt med rggen när du rider henne med den?

Om du verkligen vill ha Bates kan du ju prova Momentum/Elevation också. Någon/några användare här på buke tycker att den är rakare (jag upplever dock att den inte passar så raka ryggar som de påstår) så du kan ju alltid prova.

Knölarna uppstår pga att det är för mycket tryck just där. (om det inte är en inflammation, men då brukar knölarna vara kvar) Och du ska absolut inte ha den sadeln om hästen reagerar så. Kan ju vara så att hästen vill ha lite fluff under sadeln, men då ska du prova ut en sadel med pad, så att sadeln verkligen passar då.
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

dressyen blir en pytte utan padd, ska testa med padd idag, för det är min egen sadel.

prickarna är där sadeln INTE ligger emot (skumt som fan).. de är ju PÅ ryggraden å lite på sidan av manken, men ändå högre upp än själva bossorna...
prickarna försvinner efter ett tag (har inte tagit tid... men de är inte kvar i ett dygn, inte ens 12h... )

när jag provade hoppsadeln så gick hon SJUKT bra... det var WOW... å hon brukar sticka å vara pigg/okoncentrerad på ängar, nu galopperade hon i lugnt å fint tempo i form.. travade med hela ryggen osv..
hon kanske gillar när det gör lite ont, sån läggning :angel::D

ska åka till mustang asap... tror att hon ska ha en med "rundade" bossor bak, så att anläggningsytan inte kan trycka emot sista 5-10cm så att säga...
hon är ju inte stabil form i alla lägen = tror att när hon studsar å upp med huvudet så trycker det bak (i å med att hon då sänker ryggen)...
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

Är du helt säker på att sadeln inte ligger an där? Be någon kolla när du sitter i.

En sadel med rundbossor ska ligga an sista centimetrarna också, därför ska man bara ha en Jaguar (t.ex.) på en häst med svängd rygg, annars kommer sadeln bara glappa och glida runt. Släpper den för tidigt = mer tryck där var sadeln ligger an = hästen får till slut ont i ryggen.

Låter som att dressyren inte heller passar... Jag hade bytt ut båda sadlarna.
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

nu förstår jag inte vad du menar med jaguar...

min dressyr ligger an hela vägen, frågan är om den ligger an MER bak än i mitten så att säga., brukar känna med handen i skritt (törs inte i trav å galopp :p)
även vid framvalvet...

när jag står på marken å tunger ner i sadeln med handen så ligger den an hela vägen.. men det är ju inte samma att jag trycker med 5-10 kg som att jag sitter på med 55-60kg...

ska åka till sadelutprovare!!! Den här sadeln ÄR utprovad, men hon har ju förändrats en hel del sista halvåret, från 1års vila och närmast anorektisk, till ,i hennes mått mätta, halvrund å riden ett år!
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

Har du nån bild på avtrycket? Det ger en fingervisning om hur den ligger när hästen arbetar.
Du får ju tänka på att sadeln ska ju ligga bra när hästen arbetar så som den ska, inte bara när hästen står på gången.


En sadel med rundbossor (så som Jaguar har, din Bates har kilbossor) ska inte svänga upp tidigare som du tror. En sadel med rundbossor är oftast längre än en sadel med kilbossor. Finns dock vissa märken, som t.ex. Pfiff, Kieffer och Kentaur som har gigantiska kilbossor på en del modeller. Därför blir den inte kortare om den ligger korrekt. Många tror dock att den inte ska ligga emot sista decimetern, men det stämmer inte. Om den inte ligger an sista biten så är den alldeles för böjd, vilket resulterar i att den inte ligger i balans, kommer glida på nåt håll och ger fel tryck. Trycket blir på en mycket mindre yta, och till slut får hästen ont i ryggen av att bära en ryttare på en väldigt liten yta.
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

tack för dina utförliga svar!!! :bow:

ska kolla schabraket, eller var det avtryck på hästen du undrade om?

hon blev inte svettig = inga direkta avtryck...

ikv = dressyrsadel, får väl rida lite hårdare :D
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

Ta gärna bild på schabraket...
Borsta henne inte innan ridpasset (torkad lera kan du ju ta bort, men gör henne inte för ren ;)) så det fastnar lite smuts på schabraket. Gärna ett helt rent och ljust schabrak så ser man avtrycken tydligare.
Ta även lite bilder på dressyrsadel och hoppsadeln utan ludd.
 

Liknande trådar

Utrustning (Lägger in bilder längst ner) Har haft denna sadeln i ett år nu, vet inte exakt vad den heter men det är någon lippo smart grej i...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 887
Senast: caballus
·
Utrustning Renskinn-säsongen är tillbaka för min skav känsliga häst. Dock svettas han väldigt mycket under sadeln vid nästan varje pass. Han är...
Svar
9
· Visningar
1 319
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 452
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 419
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Forl kostnad?
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp