Bukefalos 28 år!

Sadelproblem - HJÄLP!

Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

dagens skörd... asså det gick SKITDÅLIGT idag... först trodde jag att det var för att hon var pigg som ett as och det var rådjur å harar å gud vet vad... men sen efter ett tag så förstod jag ju att det var sadeln hon var missnöjd med, igen...

tog nytt å ljust schabrak, men pålle är inte så skitig ;) där luddet syns är bakåt...
blev en prick mitt på ryggraden...
hade padden under för att sist blev det oxå en prick med dressyrsadeln, och när jag hade padd under hoppsadeln så blev den bättre...

rygg2.jpg
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

Avtrycket visade inte så mycket ;) Säg till henne att rulla sig i hagen så hon är lite skitigare :p

Sadeln låg i bakvikt med paden... Ser också ut att vara för böjd...
Får hoppas på att du får bra sadlar när du åker till Mustang...
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

hon har täääckkeeee... hehe...

ja alltså nu drar jag dit, 500 spänn så KANSKE problemet är ur världen :D
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

Nämen Hejsan:)

Det var min sadel du provade ;)

Vad bra att du visade bilder o skrev här så du kunde få hjälp D_K e ju duktig på att se sånt på bilder.

Hoppas du hittar en bra sadel på mustang, ska oxå pallra mig dit även om jag helst vill att nån komemr ut.

D_K! min granne sa att de som provar ut amerigo hade sagt att man ska lämna sista biten fri när man har rundbossa för att hästen ska möta sadeln när den jobbar med ryggen och inte tvärtom för då hindrar sadln hästens rörelser, låter skumt tkr jag har alltid hört tvärt om.

Men varför säger dom så? dom borde ju verkligen vara duktiga utprovare:confused:
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

hehe liten värld!

Jag är grymt besviken att hon inte kunde ha den, för JAG älskade den!!!

Kiefer ska testas...

tillbaka till barbackaridningen idag... häst-:devil: satte av i 190 på typ en halv sekund (långa tyglar sista biten hem).. "höde" en hare bakom oss... sprang av ca 30-40meter, men nu är man ju vass på barbackaridning :angel: så självklart satt man kvar... däremot rycket hon nog till min nacke, för den känns sådär :crazy:
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

är det dumt som ett sista försök att testa en wintec-padd som lyfter baktill?
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

Älskade också den sadeln så skön och snygg:love: Dumma häst som inte kunde ha den:mad:

Nästa gång jag köper häst så köper jag sadeln först o sen provar jag ut en häst efter sadeln:D


:rofl: vilken fräckis;)


Tycker du ska åka till mustang, den är ju för smal också, vi kanske kan samåka;) är så sur vet ingen som kan köra mig dit:(
så jag vill helst att nån kommer hit o provar men det finns ju inga som kommer ut med bra utbud vad jag vet:(
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

men du ville väl inte dit?

hästbiten åker ut tror jag, men vet inte sortimentet... typ bates skulle jag tippa på ;)

ska testa stübben, medryttarfullblodet som var pinne i början hade S...

alltså min nacke.. den är DÖD, j*a häst.
Funderar på å spänna in henne å tyå slå ihjäl på en volt, med blinkers på :devil:, men det drabbar väl mest mig på sikt (fast sadelproblemet skulle vara ur världen) :angel:
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

Jag vill ha en utprovare med jäätte stort utbud som kommer ut, men det verkar ju omöjligt....

Helst skulle jag vilja hitta en begagnad sadel som passar men samtidigt vill jag ju inte köpa o sälja mer om de inte passar:p Det som är bra med begagnade däremot är att man inte förlorar så himla mkt när man måste sälja dom och det lär jag ju behöva för hon är ju bara 4 år.

Hatar att alla affärer som säljer begagnat tar så himla höga priser så man vill ju helst köpa från nätet, har en affär i södertälje o dom tar typ 5000 för sadlar jag aldrig skulle lägga på en hästrygg ens:crazy:

Det jobbiga är att alla sadlar jag tycker om och som jag tycker är snygga passar inte min dumma häst:(

Ville prova equipe, men dom passar visst takfomrade hästryggar o de har ju inte mitt breda hästskrälle:D

skulle jag vilja veta vilka modeller av amerigo som har rak bom eller om det finns nån dominus som har det, de är väldigt snygga och sköna o rida i:love:

Vi kan ragga skjuts o åka till sharpman där har de stort utbud;);):idea:

:rofl: fräckis häst du får säga åt henne o byta ryggform lite snabbt o smidigt:D

Stackars nacke du får krya på dig
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

En pad som lyfter baktill ska du absolut inte ha! Blir mer tryck fram och det kommer bara förvärras ännu mer. Skit i Bates, prova nåt annat helt enkelt.
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

Tycker det låter som en dålig ursäkt för att sadeln glappar. Vilket den ju inte ska göra...

Sen är det väl en tolkningsfråga vad som är sista biten...
Får se om jag lyckas förklara det här bra....
Sadeln ska inte släppa innan sätet, och vissa sadlar ska släppa en bit efter sätet.

Nu är detta ingen rundbossa, men såhär kan det se ut med en rundbossa och det är ändå okej (kolla inte på hur resten av sadeln ligger, bilden är bara till för att illustrera hur bossan kan släppa från ryggen)

107_0706.jpg


Vissa märken med rundbossor, t.ex. Jaguar har bossor som ska släppa tidigt om man ser till bossans längd (fortsätter en bra bit upp och bak) men de ska ändå inte släppa innan sätet, och den sista biten av bossan kan man se inte ska ligga an mot rggen överhuvudtaget. För en så böjd rygg har ingen häst...

Luddigt förklarat, jag vet... Det är lättare att visa IRL, för jag har tyvärr inte bilder på en rundbossad sadel på min häst...
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

okej tack!

Han som sagt det provade ut jaguar och de är ju väldigt böjda där bak.

Finns det några rakare sadlar med rundbossa?

Har du lust o kolla i den andra sadltråden vi skrivit i har skrivit en massa till dig där;)
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

tittade på bilder i ditt album gud vilken fin man din häst har:love: du får inte klippa eller rycka den;)
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

Haha :p Det vet jag faktiskt inte. Men det är inte omöjligt att jag kan ta en trip till Sthlm och hjälpa er med sadlar ;)
Är det inte Stockholm Horseshow snart? :angel: Kanske kan övertyga sambon att hänga med upp en helg... :D
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

Finns inga riktigt raka sadlar med rundbossor. Ingen som är spikrak. Den rakaste är väl Globus cc. Gamla Passier är också rätt raka trots rundbossor.

Tyvärr var hans kompisar på betet förra året också förtjust i hans fina man, så dom bet av den :(
I januari (2 mån efter betesinsläpp, här hade den växt ca 10 cm)såg han ut såhär...

25.jpg


Nu ser han ut såhär

6.jpg


Tur att hans man växer snabbt iaf!
Men det dröjer nog ett år till innan hans man är 1 meter lång igen.... :cry:
 
Sv: Sadelproblem - HJÄLP!

oj då vad synd med manen:(

Den var så jäkla snygg när den var sådär lång:love:

haha coolt nu har jag skrivit 666 inlägg:D
 

Liknande trådar

Utrustning (Lägger in bilder längst ner) Har haft denna sadeln i ett år nu, vet inte exakt vad den heter men det är någon lippo smart grej i...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 887
Senast: caballus
·
Utrustning Renskinn-säsongen är tillbaka för min skav känsliga häst. Dock svettas han väldigt mycket under sadeln vid nästan varje pass. Han är...
Svar
9
· Visningar
1 319
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 452
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 419
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp