Sv: Sadeltråd
Jag är lite av en sadelfetischist! Det är jättesvårt att veta om en sadel passar perfekt eller inte (tycker jag). Hästen ändrar sig med tiden, mer eller mindre musklad, viktförändringar, åldersförändringar m m....
Men det är vansinnigt kul med sadlar tycker jag. Vissa sadelmodeller är bara såå vackra ju!
Jag har f n tre olika sadlar som jag använder till min isis.
Torsion Trekking - bomlös, mellanstorlek i sitsen (motsv ungefär 17")
Kommentar: Jättebekväm sadel för skogsmulleridning! Ovana ryttare har känt sig lite stadigare med den här sadeln. Tycker inte riktigt om den när jag vill träna dressyr. Sätet är väldigt brett så man hamnar lite väl mycket "bak på rumpan".
Pris: ca 9000 kr, inköpt som ny 2003
Griffin Haflinger Dressyr - bomsadel, svart syntet, extravid bom, sitsstorlek 17"
Kommentar: en bekväm och prisvärd dressyrsadel för en häst som inte har så markerad manke och lite rakare rygg. Omstoppningsbar, mycket lättskött. Föredrar denna sadel på vintern, då syntetmaterialet inte känns lika kallt som lädersadlarna gör. Den är lätt, väger ca 5 kg.
Pris: ca 4000 kr, inköpt som ny 2004
Pariani allround/långfärd -bladsadel, svart lädersadel med naturfärgade mockaputor
Kommentar: En urfin, äldre sadel med allroundmodell på putorna. Den ligger kalasbra på min hästs rygg (ganska lång rygg). Dock ingen optimal sadel att träna dressyr i. Bossorna är långa, om än rejält stoppade, och sticker ut baktill. Funkar jättebra att rida långt och länge i. Dock mycket hårdare sits än både Griffin- och Torsionsadlarna.
Pris: fick den som tackgåva för några år sen
Westernsadel (trol. ngn typ av rejäl arbetssadel) -bladsadel med rejält horn, fastsättningsanordning för lasso(?) och en extra bukgjord.
Kommentar: Den är tung! Det hände något fantastiskt första gången hästen och jag provade den här westernsadeln. Han såg nästan förvånad ut när vi började röra på oss och tycktes mycket tillfreds. Hästen har aldrig haft så vägvinnande skritt! Jag tror han kände sig väldigt fri och rörlig under den här sadeln. Westernsadeln inbjuder ( i mitt tycke) till en lite annorlunda sits än de engelska sadlarna.
Pris: ??? lånesadel
Vore kul att få veta vilka sadlar ni andra i tråden har till era hästar, och vad ni tycker om dem!