Sadeltråd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Boj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 309
  • Visningar Visningar 34 410
Sv: Varför är de så svårt

Måste bara tillägga, en wintec blir ju mer svängd ju bredare koppjärn man stoppar i den & det ökar chansen att det ska passa en så överbyggd häst.
Det är ju dessa modeller det är svårast att hitta sadlar till, korta & nerförsbacke liksom:crazy:
Här kommer definitivt inte en rak wintec att passa & inte heller en lady hawk då de kommer trycka där bak vid bossorna.

En billig islandshästsadel tycker jag du ska testa.
Tycker inte de är lika uppbyggda bak som andra sadlar kan vara & brukar passa aningen svängda ryggar om de även är korta..i värsta fall får man padda upp sadeln om det inte är så illa att den ligger som en brygga, då finns inget att göra..
Jag tycker du ska testa Hööks billiga islandshästsadel, visseligen en 18" men inte alls lika långt som andra 18" sadlar är, skulle snarare sätta den på en 16,5 skala.

Är du säker på att den är kort. Har ju aldrig mätt den, men den får ju inte överstiga 40cm helst. Tror de kan bli för långt då. Ska köpa en töltmaster så fort hon fått mer muskler men tillsvidare känner jag inte för att lägga ut massa pengar.

Minns jag galet eller kunde man inte bredda töltmastern ganska mkt
? Borde gå att lämna in den och bredda när hästen musklat sig. Men osäker hur det funkar i efterhand.

Annars som Chrysler sa en SS Tölt (de heter dock något annat nu men jag hade föregångaren). Hade en som passade bra på hästen och var kort men tyvärr var sitsen för öppen för mig så gled bara omkring och fick sämre balans än barbacka (har fibromyalgi som gör att jag har sämre kroppskontroll och balans).

Har du funderat på en bomlös typ Pfiff så länge tills musklerna kommit?

Håller själv ögonen på en Star-Trekk Island någong gång i framtiden. Den är dock strax över 40 i 16,5

jag har haft bates caprilli med utbytbara koppjärn till min häst.
den är kort lätt och jätteskön att rida i. det räcker inte med att byta koppjärn så stor skillnad blir det inte i bommen. har för mig att den är ganska lik wintec i anläggningsyta.
tyvärr är din pålle för svängd i ryggen för en sån sadel.
dessutom är jag ganska säker på att de flesta sadlar kommer att åka fram på bogarna.
tror att det blir svårt att hitta en bomsadel som ligger an hela vägen och inte är för lång.
bennis harmony är för rak och lång.
baldursadeln kan fungera vet ej hur svängd den är.
jag skulle inte köpa en bomlös sadel som är för dåligt uppbyggd och sladdrig. tror inte det är bra för hästen i längden att bara ridas i en sån.
jag har en gammal kloster scöntal hemma nystoppad i jättefint skick, mycket kort och nätt sadel.
tyvärr är den bara runt 100 grader i bomvidd och troligtvis för smal.
pm om har vägarna förbi göteborg så kan du låna och testa. men kolla vilken bomvidd du behöver, jag vet att det finns en gradskiva på nätet som går att använda. lillhästen i stav har en beskrivning på hur man gör

Sv: Sadeltråd

Har hittat en sadel som jag skall prova och se om den passar, en Goertz tölt.

Alla kommentarer om denna sadel mottages tacksamt! :D

Jag är lite av en sadelfetischist! Det är jättesvårt att veta om en sadel passar perfekt eller inte (tycker jag). Hästen ändrar sig med tiden, mer eller mindre musklad, viktförändringar, åldersförändringar m m....
Men det är vansinnigt kul med sadlar tycker jag. Vissa sadelmodeller är bara såå vackra ju!

Jag har f n tre olika sadlar som jag använder till min isis.

Torsion Trekking - bomlös, mellanstorlek i sitsen (motsv ungefär 17")
Kommentar: Jättebekväm sadel för skogsmulleridning! Ovana ryttare har känt sig lite stadigare med den här sadeln. Tycker inte riktigt om den när jag vill träna dressyr. Sätet är väldigt brett så man hamnar lite väl mycket "bak på rumpan".
Pris: ca 9000 kr, inköpt som ny 2003

Griffin Haflinger Dressyr - bomsadel, svart syntet, extravid bom, sitsstorlek 17"
Kommentar: en bekväm och prisvärd dressyrsadel för en häst som inte har så markerad manke och lite rakare rygg. Omstoppningsbar, mycket lättskött. Föredrar denna sadel på vintern, då syntetmaterialet inte känns lika kallt som lädersadlarna gör. Den är lätt, väger ca 5 kg.
Pris: ca 4000 kr, inköpt som ny 2004

Pariani allround/långfärd -bladsadel, svart lädersadel med naturfärgade mockaputor
Kommentar: En urfin, äldre sadel med allroundmodell på putorna. Den ligger kalasbra på min hästs rygg (ganska lång rygg). Dock ingen optimal sadel att träna dressyr i. Bossorna är långa, om än rejält stoppade, och sticker ut baktill. Funkar jättebra att rida långt och länge i. Dock mycket hårdare sits än både Griffin- och Torsionsadlarna.
Pris: fick den som tackgåva för några år sen

Westernsadel (trol. ngn typ av rejäl arbetssadel) -bladsadel med rejält horn, fastsättningsanordning för lasso(?) och en extra bukgjord.
Kommentar: Den är tung! Det hände något fantastiskt första gången hästen och jag provade den här westernsadeln. Han såg nästan förvånad ut när vi började röra på oss och tycktes mycket tillfreds. Hästen har aldrig haft så vägvinnande skritt! Jag tror han kände sig väldigt fri och rörlig under den här sadeln. Westernsadeln inbjuder ( i mitt tycke) till en lite annorlunda sits än de engelska sadlarna.
Pris: ??? lånesadel

Vore kul att få veta vilka sadlar ni andra i tråden har till era hästar, och vad ni tycker om dem!

Jag har en Goertz Liberthé, inte riktigt som din, men den är hur som helst superskön, tycker jag.
Tyvärr så börjar den också bli lite för smal, hästen breddar sig, vilket iofs är trevligt. Så jag siktar på en bomlös, bara ekonomien tillåter (suck)...

Vill bara berätta att min sadel var för bred för hästen, enligt sadelutprovare, så fram tills hon ör i bra fit kör vi med pad till att börja med och sen blir det byte! Fick provsitta jacsons hekla?! tror jag den hette, snygg och skön. Någon som har en sån?

Vill bara berätta att min sadel var för bred för hästen, enligt sadelutprovare, så fram tills hon ör i bra fit kör vi med pad till att börja med och sen blir det byte! Fick provsitta jacsons hekla?! tror jag den hette, snygg och skön. Någon som har en sån?

Den är jättefin för priset tycker jag!
Och verkar skön, har dock bara suttit i den på sadelbock.

Jag funderar på att köpa en sån sen jag,
hade helst velat ha en startrekk Island, men så länge
de inte tillverkas med säkerhetskrampor för stiglädrena så vägrar
jag nog köpa en, vill verkligen inte riskera att fastna. :crazy:

Nu har jag läst hela tråden o funderar på om någon har någon erfarenhet av dessa:

Sensation Ride G4 dressage, säljs av Soft Saddles. Ser väldigt bekväm ut, bomfri men ser inte så stor o klumpig ut som en del sådana kan göra.. Någon som har provat? Vilka typer av ryggar kan de passa?

Såg även en ny sadel hos Börjes som hette Freemax Class lether. En bomfri m flyttbart kopparjärn, 17". Finns även i syntet..

Klurar på vad för sadel som kan vara smart till en kort islänning m markerad manke, unghäst.. de växer ju o kan förändras så mkt.. Tips? Gillar inte om de är för flata/platta.

Jag söker en kort sadel som har mycket stöd och är sköna att rida i.
Och jag har fastnat för amerigo,equipe island , och Childeric.
Men de är ju så dyra, finns det inga koior av de sadlarna till ett billigare pris?

Karlslund New K er en kopia av Childeric och denna skall visst vara väldigt skön att rida i.

Är det någon som har en Zaldi Classic???
Jag är väldigt sugen på en sån och det skulle vara kul att veta vad ni andra tycker om sadeln och passformen

Childeric.
Men de är ju så dyra, finns det inga koior av de sadlarna till ett billigare pris?

En "kopia" till Childeric är Top Reiter Z, har aldrig provat den själv. Men har hört posetivt om den + att den är rätt snygg. Det enda jag stör mig på den är bakvalvet, den ser liksom avkapad ut baktill.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
643
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
775
Senast: lytesout95
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka