Sadeltvång Hjälp!!!

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Moja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 1 881

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Moja

Trådstartare
Min häst fick ett sadeltvång för några veckor sedan. Började bocka så fort jag kommit upp så jag ramlade av. Detta var otäckt så nu vågar jag inte försöka rida igen. Är 50+ och det bidrar ju.
Hursom har hästen en hel del känslighet.
Jag kan inte tänka en enda fel tanke, hästen läser av det direkt. Så att ha konsekvenstänk är inte nåt positivt i sammanhanget.
Har nån tips på hur jag kommer igenom detta?
Ska tilläggas att det finns Jazz-blod i fjärde led på båda linjerna på mödernet.

Min häst fick ett sadeltvång för några veckor sedan. Började bocka så fort jag kommit upp så jag ramlade av. Detta var otäckt så nu vågar jag inte försöka rida igen. Är 50+ och det bidrar ju.
Jag kan inte tänka en enda fel tanke, hästen läser av det direkt. Så att ha konsekvenstänk är inte nåt positivt i sammanhanget.
Ska tilläggas att det finns Jazz-blod i fjärde led på båda linjerna på mödernet.
Så som jag ser på sadeltvång så är det ett symptom på en känslighet. Hästen är spänd och ryttaren uppfattar inte detta utan går vidare med att sadla, spänna gjorden vilket gör att spänningen blir ännu större. Till sist klarar inte hästen längre utan reagerar med att bocka och springa vilket gör att den blir av med en del spänning och det känns bättre. Tyvärr lär sig hästen denna strategi snabbt vilket gör att kedjan eskalerar.

Det gäller att börja träna avslappning och lära hästen andra strategier att ta till när den blir spänd och obekväm. Jag hade i ditt ställe tagit hjälp av en tränare som är bra på sådan träning. Det gör absolut att göra något åt, din häst har ju inte befäst sitt beteende.

Min tvångade rejält för ett par år sedan och jag flög av och slog mig och blev superskrämd.

Efter det arbetade jag väldigt systematiskt med sadlings- och uppsittningsmomentet för att få honom avslappnad igen (och mig, ska väl tilläggas). Sadla väldigt långsamt, till en början gjorde jag det lös i boxen så att han kunde stå och äta under tiden, spände bara så att sadeln inte åkte av av, kliade lite på halsen, spände ngt hål igen osv. Och sedan så longerade jag alltid en stund innan jag ens försökte sitta upp, för att få ur eventuella spänningar.

Därefter lät jag uppsittningen ta tid, nästan som att vi började om inridningen på sätt och vis. Medhjälpare som gav godis lågt så att han fick sänka nacken och tugga, väldigt försiktig med att hänga, föra över benet lugnt osv (precis som vid inridning) och sedan ledare som gav godis några minuter i början av passet när jag väl var uppe. Allra minsta spändhet eller krum rygg så avbröt jag och började om. I efterhand inser jag att tvångandet liksom verkligen inte kom out of the blue utan att jag hade behövt vara mer uppmärksam och försiktig.

Ta i trä så har det inte varit en tendens till detta på väldigt länge nu, tack och lov. Men förskräckligt otäck känsla när det hände som satt spår i mig.

Om den inte tvångat tidigare och den inte var superspänd och du drog åt gjorden hårt/snabbt så hade jag nog tagit en tripp till veterinären. Hittar de inget där, så ut med en duktig equiterapeut/kiropraktor och sadelinpassare.

Sen har du fått bra tips redan om hur du kan jobba. Hade inte suttit upp om hästen är spänd, står med huvudet som ett teleskop, eller står till synes lugnt, men sen knappt blinkar, har "stora ögon" eller öronen har fastnat sådär introvert bakåt.

Jag skulle ta hjälp av en duktig tränare som inte bara är fokuserad på ridningen utan på helheten, och som kan läsa av er båda på ett mer objektivt sätt än vad du kan. Det är inte säkert att det behövs supermånga gånger, jag har fått otroligt bra hjälp direkt av erfarna kunniga personer som sett många ekipage och som framför allt inte är så känslomässigt involverade som man själv är i den där situationen.

Inte sällan är tvång resultat av problem i ryggen. Jag hade velat checka den där iom att det är ett nytt, plötsligt problem som uppstått. Veterinär och sen kiropraktor.
Därefter tränare med vana av just detta och stor kunskap om lösgjordhet. Det kan bli farligt.

Jag har jobbat en hel del med hästar med tvång och har en själv som hade rätt rejäl sadeltvång då han kom till mig. Min funkar fint när han tränas med fokus på bära kroppen rätt och slappna av. Han har också ELT-gjord som han trivs med. Med andra gjordar blir han lite, lite, lite spänd.
Min har tvångat någon gång efter att han i flera år funkat fint. Då kändes han först lite, lite skum i traven. Sen vid galopp så bockade han. Men slutade snällt när han bads stanna. Testade igen och samma hände. Fattade att ngt var fel och gick hem. Fick veta att de sett honom gå omkull i hagen. Bad sambo som är kiropraktor kolla och visst hade han låsningar han inte brukar ha efter vurpan. Efter behandling var han som vanligt igen.
Min häst är tät i ryggen på minst ett ställe. När det blir låsningar nära det området så minskar utrymmet där han är tät.
Samma då man rider honom. Rids han så att man får ut manken ur halsen och ryggen öppnas upp så triggas inte tätheten. Rids han i spänning så trycks ryggen ihop och det triggas.
Jag jobbar alltid sadeltvångshästar som honom iom att det ofta finns ngt i ryggen på många av dem. Ut med halsen, lägg dem i balans i lösgjordhet och ge så mkt utrymme som möjligt för ryggens leder.

Det går också att jobba med hästens reaktioner vid beröring runt mage/ryggbål, med sadling, med vikt i stigbyglarna etc för att provocera ngt och lära hästen hantera det. Och lära sig se när de vid tex longering släpper spänning vid ljumske/virvel. Vid spänning där är risk för bockningar hög. Finns tränare som kan lära ut sånt.
Med såna plotsliga reaktioner som kan bli skadliga är det alltid bäst att ha någon på plats som kan just sånt.
Men först kan veterinär/kiro vara bra.

Jag hade nog börjat med att röntga rygg och nacke om det inte är gjort. Bara för att utesluta att reaktionen kommer från smärta.

Hade kollat upp hästen om den aldrig gjort så tidigare. Sen kommer jag själv aldrig mer sätta mig på en häst med tvång. Skadade mig rätt illa för ett antal år sen i ett tvånganfall och det är inte värt det. Finns massa snälla hästar.

Tack alla för jättebra input!
Kommer pga hästens historik nu befria den från att vara ridhäst. Hoppas att hitta någon som vill avla, för materialet är för bra för att bara låta den gå i hage.
🙋

Tack alla för jättebra input!
Kommer pga hästens historik nu befria den från att vara ridhäst. Hoppas att hitta någon som vill avla, för materialet är för bra för att bara låta den gå i hage.
🙋
Vad är det som gör att den hästen är bra för aveln? Det är inte något positivt med den överkänsligheten och spändheten. Jag läste för inte så längesen också att sadeltvång till stor del kan vara ärftligt så varför avla på ett sådant sto?

Hästen är såpass dålig/svår/känslig att du vill pensionera den från ridningen så nej, avla inte på den hästen. Det minsta kravet förutom en hälsosam kropp hos ridhästar är ju att hästarna tycker det är kul och fungerar i ridningen.

Stammen är inte relevant om hästen inte fungerar eller vill vara med i ridning och träning.

Vad är det som gör att den hästen är bra för aveln? Det är inte något positivt med den överkänsligheten och spändheten. Jag läste för inte så längesen också att sadeltvång till stor del kan vara ärftligt så varför avla på ett sådant sto?

Hästen är såpass dålig/svår/känslig att du vill pensionera den från ridningen så nej, avla inte på den hästen. Det minsta kravet förutom en hälsosam kropp hos ridhästar är ju att hästarna tycker det är kul och fungerar i ridningen.

Stammen är inte relevant om hästen inte fungerar eller vill vara med i ridning och träning.
Du vet ju ingenting mer än det som jag skrivit om här, eller hur? Jag har inte berättat allt här om hästens historik.
Önskade bara ha goda råd från erfarna ryttare av hästar som haft sadeltvång, efts detta är första hästen jag råkat på med sådana bekymmer. Vilket jag fick. Utifrån det samt utifrån veterinära fynd jag veta i torsdags, som ett resultat av historiken, bestämmer jag mig för hon inte ska ridas.
Jag förstår precis varför sadeltvånget uppkommit utifrån hästens historik. Så jo man kan definitivt avla på denna.

Du vet ju ingenting mer än det som jag skrivit om här, eller hur? Jag har inte berättat allt här om hästens historik.
Önskade bara ha goda råd från erfarna ryttare av hästar som haft sadeltvång, efts detta är första hästen jag råkat på med sådana bekymmer. Vilket jag fick. Utifrån det samt utifrån veterinära fynd jag veta i torsdags, som ett resultat av historiken, bestämmer jag mig för hon inte ska ridas.
Jag förstår precis varför sadeltvånget uppkommit utifrån hästens historik. Så jo man kan definitivt avla på denna.

Av det du skriver i TS så låter det verkligen inte som något bra sto att avla på, det står jag nog fast vid faktiskt.

Och ja, man kan avla på alla ston men det betyder inte att man bör göra det.

En bra stam betyder inte att hästen är bra nog att avla på oavsett hur bra den stammen ser ut.

Jag har en tvååring efter väldigt fina föräldrar, superfin stam, alla jättetrevliga och lätta. Han har inte varit det. Kastrerades av den orsaken fast jag helst hade velat behålla honom som hingst och kanske avla på. Han är inget avelsämne med andra ord.
Det är mycket som ska stämma för att få en bra avkomma och även om man är jätte noggrann så kan det slå fel i bland men du vill inte sitta där med en unghäst som måste tas bort innan 6 års ålder pga fysiska fel som du kunnat undvika. Jag har köpt två såna hästar tidigare som jag har förlorat innan 6 års ålder och jag önskar ingen annan det.

Av det du skriver i TS så låter det verkligen inte som något bra sto att avla på, det står jag nog fast vid faktiskt.

Och ja, man kan avla på alla ston men det betyder inte att man bör göra det.

Det är så himla intressant med personer som slänger sig med åsikter ("råd"🤣) som ingen bett om.
Fick du din hingst bedömd och godkänd? Om inte är väl utgången given.

Här kommer ett råd från mig som du inte bett om;
Ta inte för givet att du är den enda personen med analytisk förmåga och konsekvenstänk.

Om det är kissing spine så är det bra att känna till att det är ärftligt. Så det är nog ingen vidare bra idé att avla då.

Det är inte KS.
Och jag är inte tappad bakom en vagn.
Det jag sökte råd kring var erfarenhet av sadeltvång.
Inte om hon ska in i avel eller inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund