Min häst fick ett sadeltvång för några veckor sedan. Började bocka så fort jag kommit upp så jag ramlade av. Detta var otäckt så nu vågar jag inte försöka rida igen. Är 50+ och det bidrar ju.
Hursom har hästen en hel del känslighet.
Jag kan inte tänka en enda fel tanke, hästen läser av det direkt. Så att ha konsekvenstänk är inte nåt positivt i sammanhanget.
Har nån tips på hur jag kommer igenom detta?
Ska tilläggas att det finns Jazz-blod i fjärde led på båda linjerna på mödernet.
Inte sällan är tvång resultat av problem i ryggen. Jag hade velat checka den där iom att det är ett nytt, plötsligt problem som uppstått. Veterinär och sen kiropraktor.
Därefter tränare med vana av just detta och stor kunskap om lösgjordhet. Det kan bli farligt.
Jag har jobbat en hel del med hästar med tvång och har en själv som hade rätt rejäl sadeltvång då han kom till mig. Min funkar fint när han tränas med fokus på bära kroppen rätt och slappna av. Han har också ELT-gjord som han trivs med. Med andra gjordar blir han lite, lite, lite spänd.
Min har tvångat någon gång efter att han i flera år funkat fint. Då kändes han först lite, lite skum i traven. Sen vid galopp så bockade han. Men slutade snällt när han bads stanna. Testade igen och samma hände. Fattade att ngt var fel och gick hem. Fick veta att de sett honom gå omkull i hagen. Bad sambo som är kiropraktor kolla och visst hade han låsningar han inte brukar ha efter vurpan. Efter behandling var han som vanligt igen.
Min häst är tät i ryggen på minst ett ställe. När det blir låsningar nära det området så minskar utrymmet där han är tät.
Samma då man rider honom. Rids han så att man får ut manken ur halsen och ryggen öppnas upp så triggas inte tätheten. Rids han i spänning så trycks ryggen ihop och det triggas.
Jag jobbar alltid sadeltvångshästar som honom iom att det ofta finns ngt i ryggen på många av dem. Ut med halsen, lägg dem i balans i lösgjordhet och ge så mkt utrymme som möjligt för ryggens leder.
Det går också att jobba med hästens reaktioner vid beröring runt mage/ryggbål, med sadling, med vikt i stigbyglarna etc för att provocera ngt och lära hästen hantera det. Och lära sig se när de vid tex longering släpper spänning vid ljumske/virvel. Vid spänning där är risk för bockningar hög. Finns tränare som kan lära ut sånt.
Med såna plotsliga reaktioner som kan bli skadliga är det alltid bäst att ha någon på plats som kan just sånt.
Men först kan veterinär/kiro vara bra.