sadlar 113-118 grader?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fjordinghanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 92
  • Visningar Visningar 7 256
F

fjordinghanna

Har mätt fjordingarna i stallet, dock är det istortsett bara min häst som rids för tillfället. Hade svårt att få exakt mått men hon har inte under 115 grader, kollade flera gånger o det var 115 alla gånger utan en gång då det var 118. Nu är hon dräktig men tycker inte att hon breddat sig så enormt. Ska dock väntatills efter fölet ett tag med sadelköp!Troligtvis åker vi då till sharpman..

Vad finns det för märken som har sadlar i denna vidden till raka ryggar med omarkerade mankar? funderar på globus(36?), bates , jensen eller eventuellt köpa en bomlös st dressyr, vad vet ni om dessa sadlar? Tycker jensen verkar väldigt prisvärt med tanke på att de verkar typ kunna skräddar sy sadel för 7000 om jag såg rätt?

Mammas häst som typ inte rids mycket nu ska vi kanske också kolla på sadel åt, men honom blir det nog svårt. Har HÖG manke o svängd rygg(rätt rejält om jag jämför med min häst) och inte särsilt stort sadeläge o min mamma behöver 17,5-18 tums :crazy:
Han har just nu ca 114 grader men är han är hålig efter dåilgt anpassad sadel så han behöver nog större. vad för sadel kan va ide o prova? Han är för övrigt väldigt baktung o har haft problem med ryggen...

Sv: sadlar 113-118 grader?

Tror inte priset på jensen stämmer...lägg på ca 10 000:- Minst ;)

Förmodligen är det viktgräns på bommen också, så väger du 60 kg borde du köpa en storhästsadel. (de billigaste från Jensen kostar från 14 000)

För den böjda ryggen: Prestige, Jaguar, Dominus, Amerigo, H Dabbs.
Men om det är en normal hög fjording på 140-145 blir det nog svårt att hitta en sadel som är kort nog i 17,5-18". Dessutom får man räkna med måttbeställning hos de flesta märken för att få det så brett.

För den rakryggade hästen: Albion xw, Globus 38, Frank Baines XW, Clincher 33-34

jo jag väger ju typ 60 o kort är jag. jag läset på stalleldhestra att de albion legend k2 de mätt i xw var 104 resp 109. Har de xxw också?

Albion har måttbeställning med.

Jag hade en Albion Ultima W hemma för bara nån vecka sen, och jag kan lova att den var över 105 grader. (helt ny) Min häst var 113 grader för ett tag sen, har nog breddat sig lite mer nu (till drygt 115 kanske) och han behöver större än W, XW funkar med pad. Så den tabellen stämmer nog inte helt. Kan tillägga att jag har mätt Stubben xw, den var 103-104 grader, Albion W är betydligt bredare än så.
Så om hon är ca 115 grader när fölet har kommit borde XW räcka tills hon sätter mer muskler.

Men detta med bomviddstabellen..... Visar ju att det kan skilja på exakt samma sadel med exakt samma bomvidd osv...så inte kan man lita på att exempelvis alla Albion W = ett visst antal grader...så där måste man kolla och prova sig fram...

okey. skulle gärna vilja slippa byta sadel efter något år om jag köper en lite dyrare sadel. Hon är ju 9 år nu hon rids nästan lika mkt nu när hon är dräktig som jag gjorde innan. Hon är inte hålig heller, sadeln ja har nu är över 115 när jag försökt mäta den. (vinklade en tumstock under sadeln o mäte av med gardskiva vid ortspetsaran , om de nu heter så) men tror att sadeln är för svängd. Sadeln vill inte alltid ligga still framtill,beroende på vad jag har för något under sadeln.

Jag tror faktiskt inte att Albion har så många måndagsexemplar att det skiljer sig mellan sadlar i samma bomvidd. I bomviddstabellen är det begagnat och nytt blandat, DÅ kan det skilja sig. Det står inte heller från vilket årtal sadeln kom ifrån, så då kan det vara en gammal sliten sadel från 1967 eller en sprillans ny sadel från 2006.

Jag är inte rädd för att det skulle skilja sig mellan bomvidderna, har hittills inte märkt några skillnader mellan sadlar av samma modell (för är det inte samma modell kan det vara att tillverkaren har en annan bom med en annan passform, då blir gradtalet annorlunda) som har varit nya.

det är en stocksadel,ingen aning om märket, påminner om börjes modellen. Fast min sadel har helt annan färg. ska va vid i bommen. inte säker, byte min blä syntet mot den här stocksadeln, tänkte att den är ju mer värd ,så om den inte passar så bra så kan jag sälja den dyrare än vad jag kunde sälja synteten för. glad för det bytet, de vita håren hästen fick av synteten har nästan helt försvunnit o hästen reagerar inget längre när jag spänner sadelgjorden (förut var det ett jäkla halå)o dessutom kan jag ha gjorden rätt så lös utan att sadeln rör sig sidledes.

om du går in på min profil så finns det en dålig bild där på sadeln. Använder dock inte det shabraket längre, sadeln ville framåt när jag hade det, tro det syns på bilden.

celine santa cruz finns i xxw hur många grader kan det passa rak rygg? pioneer då ?

fjordinghanna skrev:
pionner ser inte särskilt långa ut, både min o morsans häst har längre rygg än hästen på bilden http://www.blocket.se/vi/7202553.htm?ca=14_s

Pioneeren i 17 är liten och väldigt kort på alla vis. Det är ganska regäl skillnad längdmässigt på en 17.5-18", så lika liten som 17" är, är en 18" stor om jag jämför de två som finns i stallet.

Till den svängda ryggen passar inte en Pioneer, men till din rakryggade skulle troligen en XL sitta kanon. Sadlarna passar även bättre på takåsryggar el. platta ryggar men mindre bra på rund ryggform.

Jag hittar ingen bild på sadeln?

Jag har ingen erfarenhet av stocksaddles, men med tanke på hur svårt det är att få tag på en engelsk i så vid bom kan jag inte tänka mig att det är så vanligt med 115 grader breda sadlar där heller. Ta du ta en bild framifrån och visa hur du har mätt?

Jacson i xxw kommer bli för smal, xw är ju inte ens 100 grader.

Hur ser du att din häst har längre rygg än hästen på bilden? Hur långt sadelläge har din häst?

Pioneer är islandssadlar, och de finns ofta inte i så breda bomvidder. Islänningar är runda, men de är inte särskilt breda, då de är så små. Har inte provat Pioneers vidaste, men de är iaf inte kända för att ha breda bomvidder.

[Pioneer är islandssadlar, och de finns ofta inte i så breda bomvidder. Islänningar är runda, men de är inte särskilt breda, då de är så små. Har inte provat Pioneers vidaste, men de är iaf inte kända för att ha breda bomvidder.[/QUOTE]

Pioneeren är även och finns även till "vanliga" hästar. Och vad det gäller vidheten så är det i så fall en tolkningsfråga om vad vid är. Den islänningen i stallet som har den andra sadeln är allt annat än rund. Hon är BRED och har PLATT rygg och där ligger t.o.m. min häst i lä, sadeln ligger kanon på den hästen. Och den sadeln är VID och det är inte den vidaste.

Men Pioneer är väl ett "islandsmärke"? Klart de kan passa på "vanliga" hästar, det var inte det jag skrev.

Hur bred är din häst då?

Jag har sett en begagnad Pioneer som skulle vara vid bom (hittade ingen märkning) och den var inte särskilt bred. Min Globus 34 är bredare med marginal....

Diabolical_Kitten skrev:
Men Pioneer är väl ett "islandsmärke"? Klart de kan passa på "vanliga" hästar, det var inte det jag skrev.

Hur bred är din häst då?

Jag har sett en begagnad Pioneer som skulle vara vid bom (hittade ingen märkning) och den var inte särskilt bred. Min Globus 34 är bredare med marginal....

Islandssadeln är uppdaterad från "vanliga" dressyrsadeln. Därmot så finns det ju endast en ev. två ÅF i sverige och de råkar vara islandsfolk så därför är det nog lätt att tro att det enbart är till islanshästar samt att ÅF ansåg inte att hon behövde gör PR för sadeln det gick bra ändå. Bland just isisfolket, för bland övriga folk är den okänd verkar det som.

Vet att det är ute lite sadlar som sälj som vida fast det är S i bom.

Vet ej exakt men runt 110 skulle jag tippa på då wintecs vita var för smalt när jag provad det.

Okej, den jag provade var lik den på bilden i inlägget ovan. Ser de vanliga dressyrsadlarna ut så med eller har de en helt annan design?

Tyvärr hittade jag den på begagnatsidorna, så jag har ingen möjlighet att ringa ägaren till den. Känner ingen som har Pioneer här (och ingen ÅF i närheten vad jag vet).

Liknande trådar

Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
2 011
Senast: Amaryllis
·
Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 437
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka