sadlar 113-118 grader?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fjordinghanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 92
  • Visningar Visningar 7 256
Sv: sadlar 113-118 grader?

ska nog maila dem o höra om man kan få se bilder tagna underifrån sadlarna. Den sadeln som är 45 cm va 1000 spänn dyrare än den som va 50 men fattar inte skillnaden på dem!
Den översta ljusbruna sadeln skulle ja ej vilja ha , ser ut o va hur bred som helst "värsta dynan". Borde man inte komma rätt långt bak i dessa sadlar, det är ju så långt bak fördjupningen är, skumt.

karlslunds sadlar verkar påminna om diddi dynan de har också ett shyst pris om man vill ah en sadel att ha tillfälligt

fjordinghanna skrev:
jo också hört att de är breda o sitta i, men eftersom jag ändå har så nära till o prova en skulle jag tycka det va skoj o prova, aldrig suttit i en bomlös överhuvudtaget.

Har en pig o glad häst som är lite fjantig o det kan bli tvärnit i galopp så jag känner att jag vill ha mer stöd en vad jag få av o rida barbacka. Lite därför jag vill ha dressyrsadel eller liknande. Men som sagt vill ha en sadel av läder o med bra stöd, o då är det många bomlösa som går bort.
Prova olika bomlösa innan du bestämmer dig för att du MÅSTE ha en bomlös med massa benstöd.
När jag packade upp min bomlösa för snart 7 år sedan blev jag grymt besviken. Hur i allsin dar skulle jag kunna bli kvar i den? Jag har en arab som konstant attackeras av postlådor och avvikande grästuvor. Han kan både tvärnit, full gas och hopp åt sidan av den högre skolan. Även allt samtidigt.
Förvånade så är jag säkrare i den bomlösa än i engelska sadlar med div benstöd.
Så prova olika bomlösa och se vad DU tycker.
// Linda

mahlmt skrev:
Prova olika bomlösa innan du bestämmer dig för att du MÅSTE ha en bomlös med massa benstöd.
När jag packade upp min bomlösa för snart 7 år sedan blev jag grymt besviken. Hur i allsin dar skulle jag kunna bli kvar i den? Jag har en arab som konstant attackeras av postlådor och avvikande grästuvor. Han kan både tvärnit, full gas och hopp åt sidan av den högre skolan. Även allt samtidigt.
Förvånade så är jag säkrare i den bomlösa än i engelska sadlar med div benstöd.
Så prova olika bomlösa och se vad DU tycker.
// Linda

Tack för tipset, jo ja har iaf tänkt o prova cheyenne o ev Nevadan o sen får vi se om jag provar någon mer!jo min häst hon är bl a rädd förvatten brunnar under vägen o alla saker som flyttat sig (pappa flyttade en pressening några meter längrebort en vanligt, det va knappt man kom förbi) kanske är så som ni säger att man sitter kanske lite stadigare i bomlös fast de intehar så mkt stöd. Låter ju rätt så realistiskt, bomlösa följer ju med hästen bättre antagligen vilket borde göra att man själv gör det också o sen har ju många bomlösa mocka i sitsen o det lär ju fästa sig bra i ridbyxorna.

borde väl funka o fästa en geleskum vojlock under en körgjord o sen rida med? tänkte prova i morgon..

har en gammal passier i stallet, om jag breddar den finns det någon risk att någon av hästarna kan ha den? Antar att det är lika bra o sälja den o då får man ju mer pengar till nya sadeln också.

Har även tagit en bild när jag som hastigast kasta på stocksadeln på min häst http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1481819.html

föresten läste i en annan tråd att albionen slk är mer svängd en K2, så min häst borde va ide o prova K2 n eller finns det fler modeller av albion hon kanske kan ha, albion style sadlarna?

Passier kommer nog inte passa då hästarna är väldigt runda över ryggen.

K2:an är rakast. SLKn är dessutom 5 000 dyrare, så det är bättre att spana in k2:an.

:eek: Rid inte med den sadeln!
Den var alldeles för smal och alldeles för böjd. Dessutom var ju ryggkanalen så smal på den så jag undrar om den är bred nog för ryggraden.

Albion K2 XW är ca 106 grader och ca 46-47 cm lång i 18 tum.
Den är fantastiskt skön att rida i. En XXW kanske skulle passa då?

Märkligt...jag har två tinkrar som widen passar ypperligt på, men de är kanske inte så plattryggade som jag trodde då...

Annars har jag i dagarna lånat hem en globus loke 36:a...men hör och häpna..den var för bred...så kanske är mina hästar inte heller så breda som jag trott :angel:

18" jag har provat var knappt 45 cm?

Sockerhumlan:
Platt rygg och rak rygg är inte samma sak... Kan därför det har blivit ett missförstånd mellan oss.

Globus är breda, men den vidaste Wintec är bredare än så. Tror dock att Globus 38 kanske är lite bredare.

hur många grader är xxw albion då? visste inte det fanns. För mig räcker det nog med 17 tums sadel men om hästen har tillräckligt lång ryg för 18 tums sadeln o min sits blir vettig i den kanske det är aktuellt ändå , eftersom min mamma händelsevis rider min häst ibland o hon behöver heslt 18 tum.

Diabolical_Kitten skrev:
Passier kommer nog inte passa då hästarna är väldigt runda över ryggen.

K2:an är rakast. SLKn är dessutom 5 000 dyrare, så det är bättre att spana in k2:an.

:eek: Rid inte med den sadeln!
Den var alldeles för smal och alldeles för böjd. Dessutom var ju ryggkanalen så smal på den så jag undrar om den är bred nog för ryggraden.

Idag red jag med vojlock o gjord det funkade men hon är så bred så det är svårt att hålla om knäna o nedanför. Men det vart ju mest skritt, ska försöka sätta fast stigbyglar så kanske jag vågar lite mer fart. Men det kommer bli omöjligt att rida med andra:( vart så krampaktigt alltihopa fast hästen tyckte det va skoj.

om jag skulel ha en bomlös måste jag nog ha en med lite smalare säte med tanke på vad brett jag satt barbacka. Känns cheyenne lika brett som o rida barbacka?

Vet inte hur bred XXW är, men jag kan lova, att om din häst är 115 grader ska en XW räcka.

På min häst kändes det betydligt bredare att sitta i Cheyenne än vad det kändes att rida barbacka. Det kändes som att jag satt på en flyttkartong. Och min häst är varken så platt eller så bred......

Diabolical_Kitten skrev:
Vet inte hur bred XXW är, men jag kan lova, att om din häst är 115 grader ska en XW räcka.

På min häst kändes det betydligt bredare att sitta i Cheyenne än vad det kändes att rida barbacka. Det kändes som att jag satt på en flyttkartong. Och min häst är varken så platt eller så bred......

okey.
red barbacka igen igår o fick ont i ryggen! jäklar nu vet jag inte hur jag ska göra, vill inte prova ut en bomsadel nu när hon är dräktig ju även om jag kanske vill ha en sen. Vill ju inte ställa av henne.

hade st cc inte haft någon leveranstids väntan så hade jag kan kanske köpt en sån, för då hade jag ju även haft möjligheten att tävla i den om jag skulle få lust. Utan att behöva köpa ännu en sadel. Ingen lust att köpa en lite dyrare bomlös nu o senare en ännu dyrarare bomsadel. Men om cheyenne o troligtvis de andra torision kopiorna (knights osv) känns bredarae än o rida barbacka så känns ju bara equicomfort sadeln aktuell o sedan ett tag efter fölningen åka o prova ut dressyrsadel o ev sälja den bomlösa eller överlåta den till morsans häst:)

säg vad ni tycker. Hästen blir mer vilig när jag rider i min opassande sadel. har provat o rida utan stigbyglar med gjorden o det va hon heller inte så förtjust i .

skickar pm

Senast ändrad av en moderator:

Diabolical_Kitten skrev:
Pioneer är islandssadlar, och de finns ofta inte i så breda bomvidder. Islänningar är runda, men de är inte särskilt breda, då de är så små. Har inte provat Pioneers vidaste, men de är iaf inte kända för att ha breda bomvidder.

Jag vet inte riktigt vart du får dina åsikter ifrån :confused: Jag har en bakplåtsbred islandshäst som mäter 9 cm rakt över ryggen och mina andra är oxå breda. Islandshästar och fjordingar är generellt ungefär lika stora.

Pioneer passar hästar med rak rygg som Sissu säger. Jag har en Prestige Top Dressage till hästen med svängd rygg i bomvidd 38.

Det är svårt räkna i grader, tydligen räknar man på olika sätt, har sett två sätt att räkna. Ovanpå det räknar sadeltillverkarna olika på hur många tum sadeln är. Bästa är ju åka till någon o prova så många sadlar som möjligt.

Liknande trådar

Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
2 011
Senast: Amaryllis
·
Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 437
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka