Sadlar med små knästöd

Sv: Sadlar med små knästöd

Jag har inget emot stora stöd heller sålänge det är mjuka, men vill ha en "extra" sadel med små stöd som jag kan ha för att öva upp min egna balans och sitts då jag tycker att jag förlorat "känslan" lite sedan jag sålde Barney'n. :(
Men det är klart att det kan vara skönt att sitta i en sadel med stora stöd också, så jag tänker inte sälja den jag har nu :p.


Funderar lite på Butet och Devoucoux, hur är de i bommarna?
Har hittat en Butet close contact för 16' och en för 13' (som hittat:angel:) som ser väldigt fina ut! Är dessutom rödbruna!:d!
 
Sv: Sadlar med små knästöd

Jaha, okej.
Ja, balansen och känsla känns det som om man saknar ibland. :angel:

Så ful var väl inte sadeln eller? :angel:
 
Sv: Sadlar med små knästöd

Andrews, Frank baines Excel och Spalding Finesse är sadlar jag ägt/äger utan knappt några knästöd alls. Favoriten är Spalding som är väldigt rak i bommen och det är Frank Baines också. Andrews å andra sidan är en svängd bom.
 
Sv: Sadlar med små knästöd

båda butet och devocoux lär passa din häst, dom har liknande bom som prestige, kanske en liten aning rakare.

jag tror kanske devocoux är lite skönare, butet är som en hoppsadel med långa kåpor typ. rätt hård och platt.
 
Sv: Sadlar med små knästöd

Okej, en i stallet har en Devocoux hängandes som inte används, så jag kanske skall försöka övertala henne att låta mig provrida i den! :D
 
Sv: Sadlar med små knästöd

Det där kan ju variera en hel del mellan olika modeller och hur våra kroppar trivs. Annars tycker jag äldre dressyrsadlar i allmänhet har mindre knästöd. (och för mig är det mycket bekvämare) Jag tycker det känns hemskt med jättestöd)
 
Sv: Sadlar med små knästöd

Uppdaterar lite:

Lånade hem en Devocoux Bizarrits idag och provred i.
Den var skön att sitta i och jag fick bra kontakt med hästen, dock låg sadeln lite i bakvikt vilket var synd..Annars var bomvidden ok.
Har bilder på den men de får ni se imorgon.:p
 
Sv: Sadlar med små knästöd

Här kommer lite bilder, det var jättesvårt att ta bra bilder då våran stallgång är smal och jag bara hade ett zoomobjektiv på kameran.:angel:

Här har jag bara lagt på sadeln på hästen, sitter inte fast.
IMG_9407.jpg

IMG_9405.jpg

Lyckades övertala syrran att ta en när jag satt på.
IMG_9419.jpg

Vet inte om det var inbillning men jag tycker nog inte att sadeln låg helt stilla utan gled fram något när jag red..
 
Sv: Sadlar med små knästöd

ser skön ut :d. Kan nog hålla med om att den ser ut att ligga lite i bakvikt, o om inte bilden lurar mig helt så ligger den nog som du trodde lite längre fram på ridbilden(lite för långt fram) än på stallbilderna
 
Sv: Sadlar med små knästöd

den borde nog varit lite vidare.. ser ut som den inte riktigt kommer ned på hästen! säkert därför den gled fram?
 
Sv: Sadlar med små knästöd

Ja den var jätteskön att sitta i! Fick väldigt bra kontakt med hästen och kom verkligen intill med hela benet. Tyvärr så fick ja ju anstränga mig lite att sitta korrekt eftersom den låg lite i bakvikt, men annars verkar det vara en jättebra sadel.
 
Sv: Sadlar med små knästöd

Har faktiskt en bild till (dock väldigt dålig):
IMG_9410.jpg


Kan inte minnas att jag tyckte att sadeln låg så när jag såg den IRL så jag vet inte om bilden luras lite.
 

Liknande trådar

Utrustning Från begynnelsen har jag alltid varit väldigt emot de där sadlarna. Tycker att de är dyra, lädret ser ut som plast, det är stora och...
2 3
Svar
45
· Visningar
17 498
Senast: Martina_m
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 878
Senast: HannaZ
·
E
Utrustning Ja ni vet, sådana med kardborre som man fäster på bla. Wintec sadlarna. Jag ska ev. köpa en Wintec Wide som jag har på prov nu, men...
Svar
4
· Visningar
3 609
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp