Säker uppbindning

Det fungerar på mina. Dom har vid vissa tillfällen blivit rädda/kastat sig, men respekterat att dom suttit fast och gått fram/bak.

Jo, fast en häst som blir livrädd och grips av panik på riktigt respekterar nog ingenting faktiskt. Flyktinstinkten kan man ju inte träna bort. Det är därför jag vill ha panikhakar hur lugn hästen än är med att stå uppbunden och hur cool den är som individ.
 
Vi har tidigare bundit upp våra hästar i balsnören utanför boxarna när vi pysslar med dem, men när två hästar på kort tid har ryckt hårt utan att balsnörena har gått sönder har vi bytt ut dem till ett annat snöre som går sönder lättare. Tyvärr har nu en häst eller två istället lärt sig att snörena går sönder och promenerar iväg. Jag tycker att det är otrevligt både att se hästar hänga hela vikten i grimman när uppbindningen inte löser ut och behöva ta reda på andras hästar som kommit loss så undrar hur ni brukar lösa det med säker uppbindning som håller för smarta ponnyer?

Vad jag inte förstår är om du faktiskt tycker att det är en bra idé att hästarna rycker sig lösa.
Och i så fall: varför tycker du att det är en bra idé att hästar kommer lösa?
 
Jo, fast en häst som blir livrädd och grips av panik på riktigt respekterar nog ingenting faktiskt. Flyktinstinkten kan man ju inte träna bort. Det är därför jag vill ha panikhakar hur lugn hästen än är med att stå uppbunden och hur cool den är som individ.

Självklart kan man ha panikhakar ändå, det har jag inte sagt något om. Det är mer träningen med att dom inte får fullständig panik lika lätt som fungerar för mig.
 
Jag fick tipset för många år sedan att knäppa upp käkremmen på grimman.
Får de fullständig panik av någon andledning så åker grimman av och hästen är fri, nakdel hästen är lös utan grimma men om de sitter fast går den ofta sönder i stället och hästen blir även då lös utan grimma.
 
Vad jag inte förstår är om du faktiskt tycker att det är en bra idé att hästarna rycker sig lösa.
Och i så fall: varför tycker du att det är en bra idé att hästar kommer lösa?

En bra lösning hade varit om det hade varit lätt att få loss rädda hästar så de inte skadar nacken, men där uttråkade hästar inte bara kan promenera iväg.
 
Jag fick tipset för många år sedan att knäppa upp käkremmen på grimman.
Får de fullständig panik av någon andledning så åker grimman av och hästen är fri, nakdel hästen är lös utan grimma men om de sitter fast går den ofta sönder i stället och hästen blir även då lös utan grimma.
Att inte knäppa grimman är också ett "bra" sätt att riskera hästens ögon. Av samma anledning som man aldrig låter bli att knäppa/knäpper upp käkremmen i förtid på ett träns så knäpper man alltid/knäpper man aldrig upp käkremmen på grimman i förtid. Ett ruskande och risken är stor att hästens öga bara är ett minne.

Vill man ha säkerhet så lär man hästen hur hen ska bete sig och man använder lädergrimma. En lädergrimma går sönder vid en paniksituation utan att skada hästen.
 
Att inte knäppa grimman är också ett "bra" sätt att riskera hästens ögon. Av samma anledning som man aldrig låter bli att knäppa/knäpper upp käkremmen i förtid på ett träns så knäpper man alltid/knäpper man aldrig upp käkremmen på grimman i förtid. Ett ruskande och risken är stor att hästens öga bara är ett minne.

Vill man ha säkerhet så lär man hästen hur hen ska bete sig och man använder lädergrimma. En lädergrimma går sönder vid en paniksituation utan att skada hästen.

Vad är det egentligen som gör lädergrimman säkrare ur den aspekten? Går själva lädret rätt av, eller hur funkar det? Känns som om de flesta spännen och metallringar borde gå sönder snabbt på grimman, tycker inte att de är så gedigna nu för tiden. 🤔
 
Funderar lite vidare ang begreppet panikhakar .

Panikhake är alltså den karbinhake som har en ”kläpp” man som människa kan trycka ner så släpper haken.

Inte andra lösningar som balsnören osv - dessa lösningar är inte ”panikhake”. För att förtydliga, då begreppet utifrån tråden möjligtvis är lite flytande ?
 
Vad är det egentligen som gör lädergrimman säkrare ur den aspekten? Går själva lädret rätt av, eller hur funkar det? Känns som om de flesta spännen och metallringar borde gå sönder snabbt på grimman, tycker inte att de är så gedigna nu för tiden. 🤔
En syntetgrimma riskerar att ge hemska brännskador innan den går av om hästen kastar sig medans en lädergrimma inte ger brännskador utan ger sig istället. Spännena på snittgrimman ger sig nog inte i första taget utan lädret ger sig först. På en syntetgrimma krävs det rejält med våld innan tyget eller spännena ger sig.
 
En syntetgrimma riskerar att ge hemska brännskador innan den går av om hästen kastar sig medans en lädergrimma inte ger brännskador utan ger sig istället. Spännena på snittgrimman ger sig nog inte i första taget utan lädret ger sig först. På en syntetgrimma krävs det rejält med våld innan tyget eller spännena ger sig.

Det stämde tycker jag för + 10 år sedan ang syntetgrimmor men numera är de flesta sådana väldigt mycket mindre tåliga och tycker de brister väldigt mycket lättare. Ffa spännena på syntetgrimmorna tycker jag är väldigt kvicka att gå sönder vid rätt lite motstånd . På ont och gott...
lätt att tex få en brustet spänne i ögat på någon häst, eller att en människa får spännet i handen som river upp den .

Det som däremot ger oerhört stora brännskador om hästen binds upp i den och får panik, är repgrinmor. Pga hur de är sydda och att det blir sånt enormt punkttryck och grimman definitivt aldrig brister över huvud taget.
 
Senast ändrad:
Funderar lite vidare ang begreppet panikhakar .

Panikhake är alltså den karbinhake som har en ”kläpp” man som människa kan trycka ner så släpper haken.

Inte andra lösningar som balsnören osv - dessa lösningar är inte ”panikhake”. För att förtydliga, då begreppet utifrån tråden möjligtvis är lite flytande ?

Är helt med på vad en panikhake är :) Vi binder upp hästarna i våra egna grimmskaft.

Tack till alla för tipsen! Eftersom det varken är mitt stall eller mina hästar som lämnas uppbundna, och jag hanterar dem inte alls, känns det som att det enklaste är att prata med stallägarna om att de kanske borde informera alla om det olämpliga med att lämna hästar utan uppsyn. Egentligen är det väl inte mitt "problem" öht, men det känns som att någon borde bry sig.
 
En syntetgrimma riskerar att ge hemska brännskador innan den går av om hästen kastar sig medans en lädergrimma inte ger brännskador utan ger sig istället. Spännena på snittgrimman ger sig nog inte i första taget utan lädret ger sig först. På en syntetgrimma krävs det rejält med våld innan tyget eller spännena ger sig.
Såklart, det med brännskadorna tänkte jag inte på!
 
Vi har tidigare bundit upp våra hästar i balsnören utanför boxarna när vi pysslar med dem, men när två hästar på kort tid har ryckt hårt utan att balsnörena har gått sönder har vi bytt ut dem till ett annat snöre som går sönder lättare. Tyvärr har nu en häst eller två istället lärt sig att snörena går sönder och promenerar iväg. Jag tycker att det är otrevligt både att se hästar hänga hela vikten i grimman när uppbindningen inte löser ut och behöva ta reda på andras hästar som kommit loss så undrar hur ni brukar lösa det med säker uppbindning som håller för smarta ponnyer?

Jag har nån sorts spiralgrimskaft. Det töjer ut sig ganska långt, så som enda grimskaft tycker jag det är ganska dåliga. Men jag har satt balsnöre inne i själva spiralen, som gör att det blir lagom längd på det. Blir en häst rädd och sliter går balsnörena av, men hästen sitter fortfarande fast i det riktiga grimskaftet (som även har panikhake) som töjer sig. Tycker det funkar riktigt bra, går att anpassa med ett eller flera balsnören beroende av häst. Har aldrig haft en lös häst med dessa, och då ingen som lärt sig att det går att komma loss.
 
Jag kör med en nyckelring mellan käkrem och nackstycket. Om hästen drar och försöker komma loss sitter den fast men rycker den i panik går nyckelringen upp och grimman åker av.
 
Generellt:

De gånger jag har dessa diskussioner brukar jag förundras över att man vill ha en panikslagen häst lös. Skadorna kan ju bli hemska, både för hästen och andra.

Då framkommer det inte sällan att hästen inte har panik när den väl kommit loss. Så, då är det alltså bristande uppfostran det handlar om.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 142
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 946
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 082
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 369
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp