Säker uppbindning

Generellt:

De gånger jag har dessa diskussioner brukar jag förundras över att man vill ha en panikslagen häst lös. Skadorna kan ju bli hemska, både för hästen och andra.

Då framkommer det inte sällan att hästen inte har panik när den väl kommit loss. Så, då är det alltså bristande uppfostran det handlar om.

I de här fallet gäller det nog inga panikslagna hästar utan de har blivit rädda för något ryckt till och tyckt att det varit läskigt att inte kunna komma undan och fortsatt att dra. Helt säkert en uppfostringsfråga.

Om det hade gällt en panikslagen häst, hade du föredragit att den satt fast tills dess den lugnat ner sig?
 
I de här fallet gäller det nog inga panikslagna hästar utan de har blivit rädda för något ryckt till och tyckt att det varit läskigt att inte kunna komma undan och fortsatt att dra. Helt säkert en uppfostringsfråga.

Om det hade gällt en panikslagen häst, hade du föredragit att den satt fast tills dess den lugnat ner sig?

Ja, jag har hellre en skadad häst än en skadad människa.
 
Panikhakar kan jag möjligen köpa att man har. Annars är min grundfilosofi att hästar som får sådan enorm panik av att stå uppbundna, inte ska göra det. Då ska man lära de att stå uppbundna först. Fine, även en normalt sett lugn och snäll häst kan teoretiskt få panik, men är den uppbunden på ett lugnt och tryggt ställe i stallet, och man max är borta 1 min för att hämta sadeln, då får man hellre ta den risken. Och hellre en skadad häst än en skadad människa, förövrigt.
 
Dum fråga kanske, men om en häst blir tillräckligt skrämd, hjälper de att de är tränade då?
Dels - ja, även om den blir riktigt skrämd så får den inte panik av att sitta fast, om den är van vid att den sitter fast när den är fastbunden.
Dels - en häst ska aldrig bindas upp på en plats där det finns risk för att den kan bli "tillräckligt skrämd".

Här binds hästarna upp i grimma och vanliga grimskaft, knutna med säkerhetsknut. Aldrig några balsnören, panikhakar eller liknande.
Jag har hittills, på mina drygt 40 år med hästar, aldrig haft någon häst som skadat sig pga att den stått uppbunden. Kanske är det mer tur än skicklighet, vad vet jag? Men det funkar bra hos mig...
En enda gång har jag skurit av ett grimskaft, då en krånglande unghäst lade sig ner då den fick hovarna omsedda och säkerhetsknutarna blev lite för hårt åtdragna. (den gjorde aldrig mer så....)
 
Generellt:

De gånger jag har dessa diskussioner brukar jag förundras över att man vill ha en panikslagen häst lös. Skadorna kan ju bli hemska, både för hästen och andra.

Då framkommer det inte sällan att hästen inte har panik när den väl kommit loss. Så, då är det alltså bristande uppfostran det handlar om.
Ja förutom skadade människor är risken med panikslagen lös häst att hen skapar trauma och skador för andra uppbundna hästar genom att springa på/över och skada dem. Jag hoppas alltid att vi ska komma längre i vår generella syn på hästarna med all den forskning som bedrivs och alla nya forskningsrön som är resultatet men det verkar ofta som om mycket står helt still och vissa kunskaper till och med blir sämre. För ca 20 år sedan hade vi en häst på den ridskolan jag jobbade på som hade råkat ut just för en panikslagen lös häst när hon stod uppbunden i gången när hon under inridningen stod på en av våra stora utbildningsanläggningar i Sverige. De fysiska skadorna av traumat läkte men hon kunde verkligen inte stå uppbunden i gången utan att få panik. Nu vet jag såklart inte hur eller ens om de hade tränat henne efter att olyckan hände och en ridskola är ingen toppenplats för en sådan häst i det avseendet då det till mångt och mycket påminde om den störa anläggningen men henne var man tvungen att alltid hålla i grimskaft vid skoningar och dylikt. När jag träffade henne första gången hade det gått nästan tio år sedan olyckan hände men traumat satt i.
 
Dels - ja, även om den blir riktigt skrämd så får den inte panik av att sitta fast, om den är van vid att den sitter fast när den är fastbunden.
Dels - en häst ska aldrig bindas upp på en plats där det finns risk för att den kan bli "tillräckligt skrämd".

Här binds hästarna upp i grimma och vanliga grimskaft, knutna med säkerhetsknut. Aldrig några balsnören, panikhakar eller liknande.
Jag har hittills, på mina drygt 40 år med hästar, aldrig haft någon häst som skadat sig pga att den stått uppbunden. Kanske är det mer tur än skicklighet, vad vet jag? Men det funkar bra hos mig...
En enda gång har jag skurit av ett grimskaft, då en krånglande unghäst lade sig ner då den fick hovarna omsedda och säkerhetsknutarna blev lite för hårt åtdragna. (den gjorde aldrig mer så....)
Jag har sett det tyvärr. Den hästen dog... :cry:
 
Självklart kan man ha panikhakar ändå, det har jag inte sagt något om. Det är mer träningen med att dom inte får fullständig panik lika lätt som fungerar för mig.

Det köper jag helt. :) Jag tänkte mer på de fall där en häst som är helt lugn med att stå uppbunden ändå blir vettskrämd av något annat.
 
Svaret på det är lädergrimma och att använda panikhake på grimskaftet.

Fast vilka panikhakar finns det som håller kvar den där uttråkade hästen? Som inte har panik, men har upptäckt att ett knyck med huvudet gör att haken släpper? Min förra häst lärde sig precis den tekniken och lossade panikhakegrimskaft på nolltid, testade massvis med olika modeller, men han öppnade samtliga på ca en halv sekund... Med honom var det dock enkelt att lösa, eftersom det var en häst som aldrig blev rädd eller fick panik överhuvudtaget, så det var kedjor och rejäla, riktiga hakar, så insåg han snabbt att det inte funkade att komma loss längre.

Mycket svårare med nuvarande hästen som lärt sig att något alltid släpper taget, bara man drar tillräckligt hårt och länge... Grimman, spännena på grimman, haken på grimskaftet, själva grimskaftet, bindringarna, väggplankorna... Samtidigt som han faktiskt får panikattacker på riktigt ibland, så att hitta på någon extrem-uppbindning är ju inte heller aktuellt, för då kommer han skada sig på riktigt...
Där är det bara att jobba på med att han aldrig ska ha någon anledning till att försöka komma loss, det blir bättre och bättre hela tiden, så det blir nog häst av honom också så småningom.
 
Det köper jag helt. :) Jag tänkte mer på de fall där en häst som är helt lugn med att stå uppbunden ändå blir vettskrämd av något annat.
Jag förstår hur du tänker, men jag tränar hästen att inte bli vettskrämd. Så trots snöras från taken, någon dörr som blåser igen, en flygande presenning i vinden, mina hästar blir inte vettskrämda. Det skulle vara om en gris kom springande, dom är tydligen extremt opålitliga, men den risken ser jag som mikroskopisk. :rofl:
 
Fast vilka panikhakar finns det som håller kvar den där uttråkade hästen? Som inte har panik, men har upptäckt att ett knyck med huvudet gör att haken släpper? Min förra häst lärde sig precis den tekniken och lossade panikhakegrimskaft på nolltid, testade massvis med olika modeller, men han öppnade samtliga på ca en halv sekund... Med honom var det dock enkelt att lösa, eftersom det var en häst som aldrig blev rädd eller fick panik överhuvudtaget, så det var kedjor och rejäla, riktiga hakar, så insåg han snabbt att det inte funkade att komma loss längre.

Mycket svårare med nuvarande hästen som lärt sig att något alltid släpper taget, bara man drar tillräckligt hårt och länge... Grimman, spännena på grimman, haken på grimskaftet, själva grimskaftet, bindringarna, väggplankorna... Samtidigt som han faktiskt får panikattacker på riktigt ibland, så att hitta på någon extrem-uppbindning är ju inte heller aktuellt, för då kommer han skada sig på riktigt...
Där är det bara att jobba på med att han aldrig ska ha någon anledning till att försöka komma loss, det blir bättre och bättre hela tiden, så det blir nog häst av honom också så småningom.
Men en panikhake släpper ju inte av hästens tryck?
Eller vilken modell syftar du på?

I min värld är detta en panikhake:
1535023760758.jpeg

Kan inte minnas att jag sett en häst komma loss självmant ur en sån?
 
Jag förstår hur du tänker, men jag tränar hästen att inte bli vettskrämd. Så trots snöras från taken, någon dörr som blåser igen, en flygande presenning i vinden, mina hästar blir inte vettskrämda. Det skulle vara om en gris kom springande, dom är tydligen extremt opålitliga, men den risken ser jag som mikroskopisk. :rofl:
Min är coolast i världen, men jag ser det ändå som att det alltid finns en minimal risk för en häst att bli vettskrämd och då vill jag eliminera skaderisken så gott det går. :)
 
Men en panikhake släpper ju inte av hästens tryck?
Eller vilken modell syftar du på?

I min värld är detta en panikhake:
Visa bifogad fil 18538
Kan inte minnas att jag sett en häst komma loss självmant ur en sån?

Ja, precis sådana! Provade som sagt massa olika fabrikat och modeller, men alla släppte när hästen gjorde det där rycket med huvudet. Och jag har varit med om att de har släppt även när andra hästar ryckt till i grimskaftet, men ingen annan häst har satt i system att rycka loss dem så som den här gjorde.
 
En syntetgrimma riskerar att ge hemska brännskador innan den går av om hästen kastar sig medans en lädergrimma inte ger brännskador utan ger sig istället. Spännena på snittgrimman ger sig nog inte i första taget utan lädret ger sig först. På en syntetgrimma krävs det rejält med våld innan tyget eller spännena ger sig.
Varför skulle läder i just grimmor gå av. I alla andra lägen så är läder ett oerhört hållbart material om det är välskött och av god kvalitet. Jag har aldrig hört om någon som i praktiken har sett lädergrimman ge med sig utan alla har "hört" att det är så det fungerar.
Min förra häst slaktade några syntetgrimmor. Det var allehanda olika metalldelar som gick sönder vanligen pistolhaken men även ringarna
 
De kan göra det men ska inte göra det. Släpper de utav ryck så är det fel på dem.
Varför ska de inte göra det? Uppbyggnaden tyder på att tanken är att de ska släppa om trycket i dem blir för högt. Min Alliaria slet sig lös ur sådana en gång. Hakarna löste ut men höll och hästen höll.
 
Varför skulle läder i just grimmor gå av. I alla andra lägen så är läder ett oerhört hållbart material om det är välskött och av god kvalitet. Jag har aldrig hört om någon som i praktiken har sett lädergrimman ge med sig utan alla har "hört" att det är så det fungerar.
Min förra häst slaktade några syntetgrimmor. Det var allehanda olika metalldelar som gick sönder vanligen pistolhaken men även ringarna
Att läder är mindre hållbart än syntet är ju ingen hemlighet. Det finns en orsak till att lädersaker förstärks med syntet för att bli hållbarare. En syntetgrimma riskerar att lämna hemska brännskador efter sig. Något en lädergrimma inte gör.
 
De ska ju inte lösa ut förren spärren dras neråt.
Jag trodde det samma tidigare men varför ska den inte det? För mig är det, om jag tänker efter, logiskt att den löser vid visst tryck. Det är trots allt rätt farligt att gå fram till en panikslagen häst
 
Att läder är mindre hållbart än syntet är ju ingen hemlighet. Det finns en orsak till att lädersaker förstärks med syntet för att bli hållbarare. En syntetgrimma riskerar att lämna hemska brännskador efter sig. Något en lädergrimma inte gör.
Men det är ju inte synteten som går sönder, det är metalldelarna. Ringarna har rätar ut sig vid relativt låga tryck. Jag har fortfarande aldrig sett en lädergrimma som gått av. Har du? Hur ofta? Jag har sett ett flertal syntetgrimmor gå sönder i metalldetaljerna. Av dessa har exakt noll lämnat brännskador på hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 163
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 001
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 086
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 369
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp