Sälja eller inte?

eneleh

Trådstartare
Jag skriver här väldigt sällan, brukar mest kika utan att lägga mig i. :) Nu behöver jag dock hjälp med ideer. Ingen kan förstås säga hur jag ska göra, men tankar hur andra skulle gjort i min situation vore väldigt tacksamt. :)

Jag är uppvuxen med "vanlig" häst. Har ridit på ridskola på ponny och halvblod många år, sedan haft egna hästar som jag tränat dressyr och hoppning med, och även tävlat några lätta klasser hoppning.

För några år sedan köpte jag min första islänning, efter att jag varit medryttare på en och fastnat. Det var en äldre valack med stark tölt. Tävlade några lätta klasser med helt okej resultat. När han blev 20 sålde jag honom och köpte ett 5-årigt sto då jag ville fortsätta tävla och tyckte han hade gjort sitt där.

Stoet, som idag är 8 år, har väldigt stark trav och galopp, vilket jag trodde skulle vara bra för mig, då det är det jag är van vid efter ponny- och halvblodstiden. Vad fel jag hade. Hade jag insett hur det skulle bli hade jag aldrig köpt henne..

Nu står jag med ett sto som har väldigt bra trav och galopp, hon är mycket utvecklingsbar i dressyr och hoppar även bra. Men tölten är väldigt travtaktig. Hyfsat ren i kort tempo, men hon tycker det är jobbigt att tölta och väljer alltid trav. Hon skulle nog vara nöjdast om hon fick vara tregångare. Om det är jag som gjort henne så eller generna vet jag inte, troligtvis det första..

Jag har startat några lätta klasser med henne, med okej poäng för trav och galopp, men töltpoängen drar ner det. Jag vill jättegärna tävla, men känner att jag varken har kunskapen eller tålamodet att utbilda henne. Är väldigt rädd att förstöra henne.

Så vad göra? Tycker väldigt mycket om hästen och vill verkligen inte sälja, men jag vill inte förstöra henne med min okunskap. Alternativet är att låta henne vara tregångare. Hon skulle nog vara mest nöjd då, men vad tycker ni islandsfolk om det? Som sagt, hon skulle säkert kunna tävla både dressyr och hoppning, men då jag är vuxen får jag inte tävla ponny..

Det är så lätt att vara efterklok och är nu rädd att jag förstört min fina häst för livet. :( Någon som varit i liknande situation? Alla ideer mottages. Hoppas någon orkade läsa igenom allt..
 
Sv: Sälja eller inte?

Skicka henne på tillridning och se vad det kan ge och utvärdera efter det hur du ska göra. Bestämmer du att sälja har du ändå ökat värdet på henne genom att hon fått mer tölttröning och att tölten förhoppningsvis är starkare.
 
Sv: Sälja eller inte?

Jag tycker du ska gå kurser med din häst och lära dig att rida tölten.
Jag har ett sto som också hellre hade varit tregångare, och det är generna ;)

Det är bara kämpa på!
Tycker du om henne så ge det en chans. Kanske tom skicka på träning en månad så hon får hitta rätt, och sen rida kurser! Var bor du?
 
Sv: Sälja eller inte?

Att Skicka på tillridning är absolut ett bra alternativ. Skulle nog behöva skicka mig själv på tillridning också för att hitta känslan. :)
Jag rider för tränare då och då, men skulle nog vara bättre om någon som verkligen vet vad den håller på med kan utbilda henne ordentligt. tänk om jag hade gjort det från början..
Jag bor i haninge utanför stockholm.
 
Sv: Sälja eller inte?

Jag tror verkligen inte du förstört något. Är hon välriden i grunden så har hon tvärtom goda förutsättningar att utvecklas snabbt med en duktig ryttare i sadeln :)
 
Sv: Sälja eller inte?

Skönt att höra. :) jag ger det nog en chans till och skickar henne på träning så att allt blir rätt. Tack för svaren så långt :)
 
Sv: Sälja eller inte?

Om ni klickar i övrigt och du tycker om henne - behåll henne! Det finns många duktiga som tar emot hästar för träning. Skicka iväg henne en period och fortsätt sedan att träna på tölten för tränare. Gå kurser och ta alla chanser du får att träna. :D
 
Sv: Sälja eller inte?

Men jag undrar..
OM jag trots allt bestämmer mig för att låta henne vara tregångare, och bli den dressyr- och hopp-ponny hon så gärna vill vara. Är det så illa? Att gå ifrån det hon är ämnad att göra om jag anser att hon skulle trivas bättre att vara tregångare? Kanske jag inte har den kunskapen att bedömma det, men som det är just nu tycker hon tölten är det jobbigaste som finns..
 
Sv: Sälja eller inte?

Klart hon tycker det är jobbigt, eftersom hon inte är ordentligt tränad för uppgiften.
Men HON mår ju knappast dåligt av att bara ridas i grundgångarterna. Det är ju upp till dig :)
 
Sv: Sälja eller inte?

Tror inte heller att du förstör din häst när du rider. Tölt är jobbigt för hästen om den i grunden väljer trav. Den behöver träna för att få muskler på rätt ställen och få upp flytet.

Min gamle valack var den första hästen jag red in själv, och det gjorde att allt tog längre tid, tog oss nog närmare 3 år innan tölten lossnade. Från att ha varit kort, travtaktig och långsam så kändes det som om det bara sa klick en dag och hästen flög fram i klockren tölt.

Så träna, träna, träna är grunden, sen tycker jag det är bra att rida för olika tränare, alla har lite olika tips och trix. Prova dig fram, är det lättare att fatta tölt från skritt eller galopp? Spelar markens lutning in? Hur är din sits, kan påverka jättemycket hur lätt hästen har att arbeta i de olika gångarterna.

Och till sist, har ni roligt när ni jobbar i tre gångarter och du är nöjd med det, så spelar det ingen roll för hästens del. Du skulle väl inte sälja en storhäst för att du tänker att den egentligen är en hopphäst, men ni är bäst på dressyr?
 
Sv: Sälja eller inte?

Vill du ha tölten så låter det jättebra med att skicka iväg hästen till någon som kan träna upp tölten och därefter ta mer lektioner själv för att lära dig hjälpa hästen att bygga rätt töltmuskler.

Jag har en tregångare, vi försökte med tölten under några år men den fanns där inte mer än som en övning. Det var lixom ingen gångart även om han kämpade för att försöka få till takten(att rida med stabila töltare är en riktigt bra hjälp, de lyssnar på varandras takt!). Nu e jag nöjd med att ha en "ponny", hans trav är ändå så mjuk så det kunde varit tölt likagärna...

Vi åker på tävling när det hålls "tvågång" eller "tregång", passar oss lagom.
 
Sv: Sälja eller inte?

Om hon har visat tölt (hur mycket spelar ingen roll) så vet du åtminstone att den finns, så ge inte upp hoppet. En bekant till mig har en häst som inte töltade öht. Tränare gav henne rött kort och sa att det var ett hopplöst fall. Men med vilja och jobb är tölten idag deras starkaste gångart. :)

Men jag säger som de andra. Skicka iväg henne.
Personligen tycker jag att det är en ganska "tråkig" utgift att skicka iväg sin häst på tillridning. Jag hade mycket häldre köpt utrustning för 6000 men det är så värt det! Min stallchef skickade iväg sin 2 veckor och han var så lycklig, sammarbetsvillig och förstående när han kom hem! :)

Ett tips är att leta lite extra mycket efter en ryttare/tränare som bor i närheten som du kan fortsätta att rida henne för. Men bara för att man skickar iväg sin häst på tillridning så behöver det inte betyda att den skall, som i detta fallet tölta som en klocka när den kommer hem (Vilket du garanterat vet, haha) men var förberedd på det för skulle det nu vara så vet du i allafall att du har möjlighet till att fortsätta utveckla henne med samma tränare som känner henne.

Jag kände likadant med min gamla häst.
Felet låg inte hos honom, utan mig. Jag förstod inte hur jag skulle lägga pass på honom, det gick bara inte. Jag gjorde bara fel gång på gång och han förstod naturligtvis ännu mindre. Men vi tränade och tränade och sommaren därpå placerade vi oss i F1. :) Det GÅR.

Kämpa!! :)
 
Sv: Sälja eller inte?

Tusen tack för alla svar! :)
Jag har nu bestämt mig för att behålla henne, oavsett om hon blir tregångare eller om jag lyckas jobba fram en bra tölt.
Funderar starkt på att skicka iväg på tillridning, jag ger det någon månad till innan jag bestämmer mig helt. :)
 
Sv: Sälja eller inte?

När man kommer från storhästvärlden och köper en islandshäst som inte är helt utbildad så är min rekommendation att skicka iväg den på utbildning helt klart.
Tror du hästen har kapacite och de är värt att lägga ner en slant så skicka iväg.
Tror du inte hästen har så mkt att ge utan är med klubbhäst så skulle jag sälja den i alla fall.
Iaf om ditt mål är att tävla och komma högre i klasserna=)


Jag köpte mitt sto som 3 åring som första islandshäst direkt frän stor häst och har nog lagt ner närmare 50000 i att utbilda henne totalt under alla år.
Jag har skickat iväg henne i olika omgångar för att få till en bra tölt och rena gångarter i övrigt med.
Hon är 4 gångare med väldigt stark trav och fin runt ponnygalopp genom att jag har lagt ner så mkt energi på att få en bra ren tölt har hon faktiskt än idag en riktigt fin tölt som är ren trots att jag numera nästan aldrig töltar mer är då och då när vi rider ut.
Jag kör henne mestadels numera och rider sällan men när vi väl rider kan jag få för mig att ta några töltsteg bara för att underhålla den.
:)
 
Härligt att du väljer att behålla henne! Jag tycker absolut att du ska skicka henne på tillridning eller (vilket jag rekommenderar mer) rida för instruktör ett flertal gånger i veckan, då kommer du att utvecklas tillsammans med din häst, vilket gör att ni får ett starkare band och du blir själv mer utbildad när det gäller just att rida islandshäst.
Hoppas att allt löser sig :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 480
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 846
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 286
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp