Bukefalos 28 år!

Sälja fritidshus

Nebraska

Trådstartare
Jag har ska sälja mitt fritidshus privat. Hur går man till väga rent praktiskt? Jag har verkligen inte en aning.
 
Säger också fastighetsmäklare. Jag sålde en bostadsrätt privat för ett gäng år sedan men tog hjälp av en mäklare med allt pappersarbete. Otroligt smidigt! De tog en engångssumma för besväret och hjälpte då också till med kommande deklaration.
 
Säger också fastighetsmäklare. Jag sålde en bostadsrätt privat för ett gäng år sedan men tog hjälp av en mäklare med allt pappersarbete. Otroligt smidigt! De tog en engångssumma för besväret och hjälpte då också till med kommande deklaration.
Exakt samma har jag gjort
 
Jag har ska sälja mitt fritidshus privat. Hur går man till väga rent praktiskt? Jag har verkligen inte en aning.
Jag köpte mitt fritidshus privat. Det anlitades en mäklare för det som kallas skrivuppdrag, dvs att mäklaren sköter kontraktet och överlåtelsen. Är det lån inblandat är det i princip ett måste för bankerna.
 
Det kommer inte vara något lån inblandat, och jag vill helst sköta det utan mäklare.
Tänker du då skriva kontraktet själv? Det går ju absolut men du bör då ha koll på formkraven för fastighetsförsäljning samt vilka övriga klausuler som bör finnas med i avtalet.

Menar du att köparen inte kommer ta lån för köpet?

Man kan anlita en mäklare för enbart själva kontraksdelen och "skippa" marknadsföringsdelen (inklusive visning av lägenheten etc). Du bör kunna få ett fast och rätt lågt pris för det (dvs ingen provisionsdel för mäklaren).
 
Börja med att kontakta:
* Skatteverket för att fråga kring beskattning, fastighetsavgift och andra regler vid överlåtelse.
*Lantmäteriet (de har hand om lagfarter).
*Din bank för att ta reda på hur överföring bör göras och vilka papper som behöver upprättas angående pengarna du får in.

Kan vara fler instanser du behövde kontakta, men dessa tre bör ge dig en startpunkt.
Sedan behöver du läsa det juridiska med kontrakt på ett bra sätt som gör att du som säljare inte får problem senare.
Om du tänker upprätta det själv bör du göra grundlig research.

Även denna sida som mer handlar om att köpa fritidshus har lite info om lagfart, pantbrev och lite annat.
https://seb.se/privat/lana/bolan-oc...ide/hitta-bostad-och-ga-pa-visning/fritidshus

Det här var det jag kom på bara sådär. Det kan vara flera saker jag missat, så kolla upp det noga.
 
Börja med att kontakta:
* Skatteverket för att fråga kring beskattning, fastighetsavgift och andra regler vid överlåtelse.
*Lantmäteriet (de har hand om lagfarter).
*Din bank för att ta reda på hur överföring bör göras och vilka papper som behöver upprättas angående pengarna du får in.

Kan vara fler instanser du behövde kontakta, men dessa tre bör ge dig en startpunkt.
Sedan behöver du läsa det juridiska med kontrakt på ett bra sätt som gör att du som säljare inte får problem senare.
Om du tänker upprätta det själv bör du göra grundlig research.

Även denna sida som mer handlar om att köpa fritidshus har lite info om lagfart, pantbrev och lite annat.
https://seb.se/privat/lana/bolan-oc...ide/hitta-bostad-och-ga-pa-visning/fritidshus

Det här var det jag kom på bara sådär. Det kan vara flera saker jag missat, så kolla upp det noga.
Tack för bra hjälp.
 

Liknande trådar

Hemmet Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus. Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra...
Svar
16
· Visningar
1 081
Senast: ufot
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 779
Senast: Dentaku
·
Hemmet Mitt gamla diskställ börjar bli slitet så jag tänkte byta upp mig. Gillar egentligen det gamla rent praktiskt men det är inte det minsta...
2
Svar
24
· Visningar
1 351
Senast: Sleepan
·
IT & mobiler Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry: Det är verkligen inte meningen. Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen...
Svar
18
· Visningar
1 116
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp