Sälja häst del 2 - besiktning

Har hästen funkat utan problem tidigare så finns det ju goda chanser att den gör det framöver också men så klart är det omöjligt att sälja. Är det en klok person du gett bort hästen till så kan den ha många bra år kvar framför sig.

Min häst har samma diagnos som din när det gäller ryggkotorna d v s spondylos. Hon har dock inte speciellt täta tornutskott förutom på ett ställe där dom ligger nära. Fick diagnosen i våras men det har ju funnits där i många år utan att hon haft problem med det. Just nu ser hon finare ut än någonsin och det hoppas jag håller i sig med ett väl genomtänkt arbete både uppsuttet och från marken.

Om jag av någon anledning inte skulle kunna ha henne kvar så hade jag nog tänkt som du att det är bättre att ta bort henne.
 
Har hästen funkat utan problem tidigare så finns det ju goda chanser att den gör det framöver också men så klart är det omöjligt att sälja. Är det en klok person du gett bort hästen till så kan den ha många bra år kvar framför sig.

Min häst har samma diagnos som din när det gäller ryggkotorna d v s spondylos. Hon har dock inte speciellt täta tornutskott förutom på ett ställe där dom ligger nära. Fick diagnosen i våras men det har ju funnits där i många år utan att hon haft problem med det. Just nu ser hon finare ut än någonsin och det hoppas jag håller i sig med ett väl genomtänkt arbete både uppsuttet och från marken.

Om jag av någon anledning inte skulle kunna ha henne kvar så hade jag nog tänkt som du att det är bättre att ta bort henne.


Hästen har vissa olater för sig i ridning som kan bero på detta men likaväl kan det bero på orutin/outbildad osv, troligtvis det senare. Men det är inte mitt problem längre. På några ställen i ryggen satt kotorna så tätt att de hade "ätit" på varandra. Kan ju inte va jättebra.

Anledningen till att det inte känns jättebra att ha gett bort är flera. Mkt pga att när hästen levererades började det direkt pratas om att den får något försök sen avlivar man om det inte funkar och tar försäkringspengarna (vilket iofs inte går att få en krona från). Ska man ändå ta bort kunde jag ju gjort det själv så hade hästen sluppit flytta en gång.
 
Ringde iaf mitt försäkringsbolag och berättade allt så att den som fick hästen inte kan kräva ut någon livförsäkring (eftersom hästen hade detta när försäkringen tecknades så betalas inga pengar ut för varken behandling eller utdömning pga rygg).

Jag har nog haft lite tur för jag hade bara ägt min häst i ett år när diagnosen ställdes och det är helt uppenbart att åkomman funnits där sen långt tidigare d v s innan jag tecknade försäkringen och ändå har försäkringsbolaget ersatt behandlingen utan några krusiduller.

Ska tillägga att hästen fick en muskelinflammation i ryggen och det var när jag uppsökte klinik för att kolla upp det som diagnosen ställdes.
 
Jag har nog haft lite tur för jag hade bara ägt min häst i ett år när diagnosen ställdes och det är helt uppenbart att åkomman funnits där sen långt tidigare d v s innan jag tecknade försäkringen och ändå har försäkringsbolaget ersatt behandlingen utan några krusiduller.

Ska tillägga att hästen fick en muskelinflammation i ryggen och det var när jag uppsökte klinik för att kolla upp det som diagnosen ställdes.

Skönt, nu har jag ju informerat bolaget om situationen och att den som fick hästen är mkt väl informerad om tillståndet. Och att hästen gavs bort för då får man tydligen inte ha en livförsäkring. Vilket ju är logiskt eftersom att ges hästen bort är den ju "värdelös" = finns inget värde att försäkra.

Vet inte om man kan kalla olaterna för problematik för det är inget farligt. Är mest en del bockande ibland och det behöver ju faktiskt inte vara relaterat till detta alls :) jag hoppas det funkar men klart jag är ledsen över att det blev såhär. Speciellt när de direkt börjar prata om att ändå avliva den.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 233
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 661
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp