Sälja häst med ledinflammationer

Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Ska hästen lida för att ägaren kanske har ekonomiska problem eller genomgår en skilsmässa eller sjukdom? Jag tycker inte det.
Det är det nog ingen som tycker, just därför kan det bästa för hästen vara att man säljer den.
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Ja men du hittar inte den där "perfekta" köparen genom att locka med det som TS föreslår. Jag har gång på gång blivit chockad över hur många skrupelfria människor som rör sig i hästkretsar, man vill inte tro att det är sant ibland:(

Jag fick många märkliga svar bland fodervärdar också, det finns så mycket okunskap kring hur en "rehabhäst" ska hanteras att man ska ha en helt otrolig tur om man hittar rätt kvinna/man för hästen. De som t ex vill ha den som sällskapshäst är ofta inte beredda att lägga ner pengar ö h t - den ska gå oskodd, äta billigt och bara finnas till. Skulle ni vilja att er välskötta och tidigare stimulerade häst hamnade i en sådan situation?

Har varit med som rådgivare när bekanta har tittat på hästar och fått se de mest hårresande försäljare och försäljningsargument. Hästar som uppenbarligen är just konvalescenter, trasiga, sjuka där man kommit med de mest otroliga förklaringar på de mest uppenbara saker som; hältor, grava luftrörsproblem ja t o m försökt bortförklara en triangelmärkning. Det är handlare som hanterar hästar över hela landet, i Europa - de byter hästar med varandra, när försäljningar misslyckas i en del av landet så skeppas de vidare till en annan del. Jag har stått och ifrågasatt en värdelös veterinär som gjorde en gårdsbesiktning som var rena farsen - hästen var uppenbart halt, 2 gradigt och det bortförklarades med att den var nyskodd! Av en veterinär!

Och som sagt, ursäkta om jag tar i men TS TÄNK dig noga för vad du ev utsätter din häst för.
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Men det är ju lika för alla typer av hästaffärer att det finns bra och dåliga köpare och säljare. Försöker man inte hittar man garanter ingen heller. Men det blir ju alltid upp till den som säljer/köper att avgöra om det är bra eller dåliga personer som man har att göra med.
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

En billig häst löper MKT högre risk att hamna i fel händer skulle jag vilja påstå för de där människorna vill tjäna maximalt på varje häst förstås.

Det är naivt att tro att man kan se på en köpare om den är seriös! De här människorna, dagens hästhandlare, kan vara väldigt polerade, köra snygga bilar, ha eget ridhus etc etc, det är först när man ställer krav som köpare som "lacken" kan mattas - som säljare är det inte lika lätt. På granngården skulle de sälja en ponny för några år sedan, outbildad och därmed inte särskilt dyr. Det ringde en farfar som sökte ponny till sitt barnbarn, det lät så oskyldigt och rart så. De lyckades kolla upp personen och fick veta att mannen var just en sån handlare man INTE vill sälja sin häst eller ponny till.

Visst finns alltid en risk när man säljer men billigt=högre risk som sagt. Varför inte vänta tills hästen är friskförklarad? Är det för att man tror att den egentligen inte kommer att tillfriskna alls?
Det ÄR långdraget med ledinflammationer och prognosen är ofta inte alltför god, inte roligt alls m a o - och dyrt, men man har väl ett ansvar för sitt djur, eller?
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Har själv sålt skadad häst en gång fullblodsto med spatt på ena bak samt hovbensfraktur som var på väg att läkas. Då jag redan köpt en annan häst och prognosen var gansk dålig för fortsatt tävlande ville jag ej ha två hästar.
Jag gjorde mitt val och sålde henne för en symbolisk summa till en underbar familj. Dessa visste ju mkt väl vad de gav sig in på men var beredda att ta risken. Men vi gjorde så att dom betalade men vi sa att dom hade henne på prov ett år för att se hur det hela artade sig och för att det inte skulle bli några bekymmer med försäkringsbolaget. De nya ägarna fick stå för ev. kostnader vid återkontroll. Vi skrev med i kontraktet att dom måste kontakta mig innan dom ev. vill göra sig av med hästen i sin tur. Det gick ca ett halvår sen skrev vi över ägandet på dom för dom var säkra på att dom ville ha kvar henne.
Jag kanske hade tur och ngn kanske tycker att jag inte tog mitt ansvar på "rätt sätt" men det var detta sättet jag tyckte blev bäst och det känns verkligen som ett rätt beslut.
Med ett välskrivet kontrakt och om du är lite "människokännare" kan det bli hur bra som helst.
Men du får kanske vara beredd att inte få så många kronor för henne men det viktiga är väl ändå att hon får det bra i sitt nya hem.
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Det ÄR långdraget med ledinflammationer och prognosen är ofta inte alltför god, inte roligt alls m a o - och dyrt, men man har väl ett ansvar för sitt djur, eller?
Det är klart att man har ansvar för sitt djur. Just därför kan det vara bättre för djuret att man säljer när man själv inte klarar ut situationen längre. Man kan inte utgå från att alla köpare är dåliga precis lika lite som att alla är bra. Men sitsen sitter man alltid när man säljer en häst.
Hästhandlarna finns för alla prisklasser av hästar och bara att komma på tanken att sälja en dåligt utbildad ponny som barnhäst till en farfar, det talar ju om hur seriös den säljaren var. Man får kanske ha lite större krav på köparen.
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Det är ingen som har sagt att det rörde sig om en dåligt utbildad ponny, kanske jag uttryckte mig otydligt; den var ej tävlad, endast riden i skogen, skogsmulleponny eller vad du vill kalla det.

Varför skulle det vara en dålig barnponny?? En bra barnponny ska vara snäll, säker i olika miljöer, gärna äldre - och priset på dessa borde vara högt, vilket det tyvärr ofta inte är nu när det mesta värderas i tävlingsmeriter. Så då kan du kanske lämna det därhän om jag nu förklarat den detaljen lite bättre för dig?

Oseriös är den som utger sig för att vara ngt man inte är och inte drar sig för att använda ett barn som lockbete...
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

En billig häst löper MKT högre risk att hamna i fel händer skulle jag vilja påstå för de där människorna vill tjäna maximalt på varje häst förstås.

Det är naivt att tro att man kan se på en köpare om den är seriös! De här människorna, dagens hästhandlare, kan vara väldigt polerade, köra snygga bilar, ha eget ridhus etc etc, det är först när man ställer krav som köpare som "lacken" kan mattas - som säljare är det inte lika lätt. På granngården skulle de sälja en ponny för några år sedan, outbildad och därmed inte särskilt dyr. Det ringde en farfar som sökte ponny till sitt barnbarn, det lät så oskyldigt och rart så. De lyckades kolla upp personen och fick veta att mannen var just en sån handlare man INTE vill sälja sin häst eller ponny till.

Visst finns alltid en risk när man säljer men billigt=högre risk som sagt. Varför inte vänta tills hästen är friskförklarad? Är det för att man tror att den egentligen inte kommer att tillfriskna alls?
Det ÄR långdraget med ledinflammationer och prognosen är ofta inte alltför god, inte roligt alls m a o - och dyrt, men man har väl ett ansvar för sitt djur, eller?

Det är faktiskt helt sant att billiga hästar oftare far illa och får vandra runt......se på många varmblod.....de som köper en häst för 5000 kr har OFTA inte råd att egentligen ta hand om den....
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Ja, jag FATTAR inte hur varmbloden kan säljas till såna priser! Det borde vara förbjudet:(
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Tack för alla era synpunkter.Som sagt tidigare så är jag ingen oansvarig hästägare, långt därifrån.Kan förtydliga lite, det är dotterns tävlingsponny det handlar om.Dottern är för stor för ponnyn och han ska säljas. Tyvärr så visade sig att han hade ledinflammationer, och han har blivit behandlad och igångsatt på det absolut bästa sättet med hjälp av proffisionell ryttare, bytt sadel, bytt hovslagare och även equiteraupeft inkopplad.Vi har gjort allt som vi kunnat för att hästen ska bli bra. Vi kollar en extra gång på kliniken för att kunna börja annonsera igen och nu visar det sig att han har dragit på sig en ny skada vilket gjort oss oerhört förvirrade och besvikna förstås.När man har en häst som vi för längesen bestämt oss för att sälja och vi tycker att vi försökt vara så försiktiga vi kunnat, tagit expertråd från alla tänkbara håll, så tror jag de flesta hästmänniskor förstår hur det kan kännas. När barnen vuxit ur sin ponny och ställt in sig på att skiljas från sin älskling, så blir även det ett tungt lass att hantera för alla i familjen.Att stå mellan hopp och förtvivlan kanske vi vuxna kan hantera men barn har lite svårare med det. Förrutom de pengar som detta kostar, vi har på 6 månader lagt ut över 12000, vilket vi gjort för hästens bästa,men det finns gränser för vad man tål.
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Vill bara säga att vi har varit i exakt samma situation och det var inte en rolig period. Många gånger önskade man att man hade haft eget stall hemma eftersom det hade underlättat skötseln betydligt. En skadad ponny kan/vill man inte låta andra sköta och att köra till stallet flera gånger om dagen i ett års tid - det tär både på ekonomin och på familjen i övrigt. Ponnyn blev för övrigt T-märkt, såldes och går nu i avel. Tur i eländet att det var ett diplomsto! Ej ärftlig skada dock.
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Tro mig, jag FÖRSTÅR, har varit i en mkt liknande sits fast då gällde det min egen häst som jag haft sedan han var 10 månader gammal.

Det är att kastas mellan hopp och förtvivlan, ständiga extrautgifter och mycket skuldkänslor. Det är fullt förståeligt att inte orka hur länge som helst.

Det jag har svårt att förstå det är att ni väljer att försöka sälja en sjuk häst:confused: Om än med öppna kort. Vad jag förstår är hästen inte friskskriven utan har drabbats av ytterligare skada/sjukdom under konvalescensen?

Jag hoppas att det löser sig på ett bra sätt för både er och hästen i vilket fall.
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Kronisk ledinflammation innebär kronisk smärta för hästen - som någon gladeligen skumpar omkring på.

Har du själv haft en inflammerad led någon gång?

Jag har själv rematisk värk och har inte ont när jag äter rätt, tränar rätt och tar min med rätt, så JA jag vet hur det är att leva med kronisk smärta:grin:

Denna häst har inte ont idagens läge han är inge halt så länge han rids rätt och inte för hårt. Veterinären har ju gett klartecken om att han kan ridas

Hans ägare finns här och kan nog ge dig bevis på en glad och trevlig häst med öronen frammåt när han rida:grin:
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Det är knappast jämförbart, du kan själv känna OCH säga ifrån när du känner smärta - det kan inte hästen. En del hästar står ut med en hel del smärta innan de langar av ryttaren eller helt enkelt vägrar att utföra det ryttaren kräver.

Det krävs mycket kunskap och ansvarskänsla för att ta hand om och ev rida en häst med kronisk sjukdom. Problemet med ledinflammationer är ju att den ena är inte den andra lik, orsakerna kan vara många. Har man varit med hästen under hela sjukdomstiden, känner den väl och ser signalerna på nästa "skov" så kan man kanske hantera det rätt men en ny köpare har förmodligen svårare att läsa sin nya häst?
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Det är knappast jämförbart, du kan själv känna OCH säga ifrån när du känner smärta - det kan inte hästen. En del hästar står ut med en hel del smärta innan de langar av ryttaren eller helt enkelt vägrar att utföra det ryttaren kräver.

Det krävs mycket kunskap och ansvarskänsla för att ta hand om och ev rida en häst med kronisk sjukdom. Problemet med ledinflammationer är ju att den ena är inte den andra lik, orsakerna kan vara många. Har man varit med hästen under hela sjukdomstiden, känner den väl och ser signalerna på nästa "skov" så kan man kanske hantera det rätt men en ny köpare har förmodligen svårare att läsa sin nya häst?

TRO mig den hästen säger ifrån när han har ont:grin:

Och den som jag sålde hästen till har kännt hästen sen han var 2½ år och oinriden och om du läser de jag skriver så är hästen friskförklarad av VETERINÄR och VETERINÄREN har sagt att han GÅR att rida på om man inte rider för hårt för DÅ kommer inflammationen upp igen...

Man kan leva med en kronisk sjukdom hela livet utan symtom beroende på vad det är för något och hur moga man är att ta hand om sjukdommen.

Finns häsatr som kan ridas promenadaktigt med SPATT en annan kronisk sjukdom!


Dom har inte heller ont så länge amn inte överanstränger lederna.

Nu tycker jag vi skiter i att prata om min förra häst jag svarade på frågan om man akn sälja häst med ledinflammation och ja i de fall veterinären dedömmer att hästen klarar av att bli riden till viss del så JA de kan man.
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Ja, men då pratar vi ju om en häst som är igångsatt och friskförklarad, vilket väl inte var fallet med TS häst - som ju frågan gällde.

Hon orkade inte med att sätta igång den efter vilan - av rädsla för ev bakslag, med allt vad det innebär. I annat fall har jag förstått det hela fel. Rubriken var väl; sälja häst med ledinflammationer:cool:
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Jag vet inte jag tycker många verkar ha glömt bort Hästens bön. Kanske TS ska fundera på fundera på sista biten "Till sist, då mina krafter tagit slut, tag mitt liv på minst plågsamma sätt" .

Hästen har fungerat bra i jag antar många år, räcker inte det utan ni riskerar ju att hon blir vandringspokal. Ni måste vara jätteförsiktiga när ni säljer henne så att det blir absolut rätt människor.

Eller om det är en ponny, skicka iväg ponnyn på lösdrift på landet med enbart vila i ett år, det är inte jättedyrt, medan ni hittar på en lösning för den.

Lycka till..



Hästens Bön

Fodra och vattna mig väl
VAr vänlig mot mig
Ryck ej i tygeln eller tömmen
Slå mig ej om jag inte förtjänar det
Ge mig ej för tung last
Sko mig väl
Skydda mig om sommaren mot solhettan
Skydda mig om vintern mot kalla betsel
Och lägg täcket på min rygg
Smek mig någon gång
Jag bär dig, jag drar dig,
jag lever endast för dig
Du vet att jag ej kan tala om min nöd, men
Gud skall belöna dig
Till sist, då mina krafter tagit slut, tag mitt liv
på minst plågsamma sätt
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 986
Senast: nexxa
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 654
Senast: Johannna1
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
450
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 525
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp