Sälja häst till Norge???

alice

Trådstartare
Vet inte var jag ska lägga tråden, men provar här.
Har fått en förfrågan ang min häst från en kvinna i Norge. Nu är jag lite nyfiken bara....vad krävs för att sälja en häst till norge, papper, kostnad mm? Hästpass är ju givet, men mer???? Är det så krångligt att man bör avstå eller? Karantäntid?

//Alice
 
Inom EU behover man inte ha varken papper pa hasten eller vaccinationer for att exportera/importera en hast.
Karantan behovs enbart for hastar fran Europa till USA, samt for vissa hastar till Australien.
Mellan Asien och Europa ar det ocksa fri transport, med vissa regler, tex blodprov.

Till Norge ar det inga problem. Skaffa ett inforsel-tillstand fran norska jordbruksverket, lasta hasten i transporten och kor over gransen!!
 
:bow: Tack!

Inga problem alltså om det nu skulle bli tal om försäljning...

//Alice
 
Så enkelt är det inte!
Hästen måste ha pass, veterinärintyg och tollpapper, samt kvitto från säljare på priset. Det går att mygla lite för att slippa så mkt tull och moms, men annars kostar det ca 6000kr PLUSS 24% av hästens värde att ta in den i Norge. Det är ju dock norksa köparens problem... Många gör ett kvitto på 5000kr och tar hästen över som resegods, då behöver man inte betala något extra.
 
Ok! 6000.- + 24 % blir ju....*tänka*....14400.- ungefär, i det här fallet. Bara för att ta in hästen! :eek: Jaja, det är ju långt ifrån säkert och klart ännu.

Men kvitto på typ 5000.-....*tänka*, (usch inte bra på morgonen). Måste man inte skriva köpesumman i köpekontraktet? Eller kan man skriva ett separat kvitto och "glömma bort" kontraktet i tullen? :angel:

//Alice
 
Man skriver dubbla kvitton. Ex om du säljer en häst för 30 000kr så skriver du ett ett kvitto på 25 000kr, men även ett andra kvitto på 5000kr som köparna visar i tullen. Tror att kvittot räcker i tullen som bevis (tror inte att man behöver visa ett kontrakt, det är ju ett avtal mellan dig och köparen, kvittot visar ju däremot att hästen är betald och köpt).
 
Man måste inte visa kontrakt, kvitto räcker. Men det måste stå vem som är säljare och köpare. Men det är inget problem att ha två kontrakter. Vet folk som tagit över hästar värda 250.000 som resegods för 4800kr....... Tullen vet om det, men bryr sig inte. När min kompis tog över sin ena häst (som var väldigt dyr) så sa tullarna så här: "Aja, ännu en häst från xxx till 4800kr...." :angel:
 
Inom EU behover man inte ha varken papper pa hasten eller vaccinationer for att exportera/importera en hast.
Norge tillhör inte EU , så det är inte fullt så enkelt som du säger.

Jag vill råda trådskrivaren till att ta kontakt med norska tullverket för att få reda på de norska införselbestämmelserna. Det är också lämpligt att ta kontakt med (svenska) jordbruksverket om exportbestämmelser.

Immer
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp