Bukefalos 28 år!

Sälja häst

pulkaskurk

Trådstartare
Hur lång tid brukar det ta att sälja en häst?
Jag har sällan sålt hästar tidigare, det var både jättelänge sen och då sålde jag till vänner/bekanta genom kontakter.
Det var enkelt då.

Nu ska jag sälja min ena häst och jag har ingen köpare inom det närmsta kontaktnätet så hon är utlagd på annons.
Det är en tämligen enkel häst som är välriden och välutbildad.
En schysst hobbyhäst för träning och tävling i lätta klasser.
Tycker jag satt ett bra pris på hästen men det är diskuterbart vilket även står i annonsen.
Det är liksom viktigare att hästen blir såld och till ett bra hem än att få ut mesta möjliga pengar.

Så finns det någon generell tidsram om ungefärlig tid det brukar ta innan hästen är såld?
Är det rimligt att tro att hästen blir såld på en månad eller två? Tre?
Eller ska jag räkna med att det kan ta ett år? :crazy:
 
Sv: Sälja häst

Jag har sålt på från en vecka till som längst en månad.

Men jag ser ju hästar som legat ute över året. Men det är pga att så många tror att deras hästar är fantastiska och värda massor.
 
Sv: Sälja häst

Jag tycker det brukar vara ganska lätt att sälja häst.

Mitt tips är att sätta ett "bra pris".

Skriver man i annonsen att ett bra är hem viktigare än pris så kommer den ena prutaren efter den andra och dessutom får man veta att det är köparens marknad så hästen bör vara ännu billigare. Så det brukar jag undvika eftersom jag då bara blir irriterad och inte vill sälja alls.

Jag förstår att du vill hitta ett bra hem till din häst :)

Har du satt rätt pris så bör den vara såld inom 1-2 månader.
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja häst

Det har nog som mest tagit 1 månad när jag sålt häst, senast såldes hästen dagen efter jag la upp annonsen.

Jag har varit väldigt kort men ärlig i alla annonser jag lagt upp, många skriver en halv essä om hur fantastisk deras häst är (det tycker väl alla om sin häst, men man gör nog bäst i att hålla tilllbaka lite). Håll annonsen kort, men intressant, så kan de som blir intresserade ringa upp och då berättar du mer.

Nu är det dessutom köparens marknad och man får hålla ner priset mer än man vill om man inte vill stå med hästen en längre tid. Har man råd och tid att stå med hästen, kan man ju klart sätta det pris man vill, men det finns hästar som varit till salu sedan förra våren ute på annons nu och många av dem är till salu för fantasipriser. Det är väl som Bison skriver folk anser sin häst vara allt för fantastisk och i det närmaste ovärderlig och sätter priset efter det, tyvärr, hur bra man än tycker om sin häst, är det bättre om man ser realistiskt på priset.

Kolla igenom annonserna som ligger ute och se vad folk sätter för pris, tänk sedan själv efter om du skulle ge det för de hästarna, efter det kan du sätta priset på din och beroende på hur snabbt du måste sälja, höja eller sänka...
 
Sv: Sälja häst

Skulle vilja påstå att du har satt ett väldigt bra pris, jag hoppas du får sålt henne till någon trevlig person:)
 
Sv: Sälja häst

Min häst var helt okomplicerad, läromästare och mkt trevlig herre, dock 21 år och det tog 7-8 månader innan jag fick sålt på honom (han var ute för 10000 med all utrustning) detta 2007.

Min ponny jag äger nu blev såld (jag köpte) på en månad.

Men sett FLERA hästar ute i nästan ett år (ok priser men de har ex varit triangelmärkta) eller gamla eller alldeles för dyra.
 
Sv: Sälja häst

När jag sålde Lilleman i höstas så tog det nog ungefär 1.5 månader. Hade bara annons på hästnet och blocket la inte ner någon jätteenergi på försäljningen.

Men det var myyyycket konstigt folk som inte riktigt förstod vad man skrev, så jag gav nästan upp till sist efter alla konstiga samtal. Men precis då så kom Köparen med stort K. Och sen tog det ca 1 vecka tills han åkte, de bor ca 60 mil ifrån mig så det var lite att fixa med planeringsmässigt, annars hade han nog åkt tidigare. Jag gick ner lite i pris just för att det var rätt hem och han har det jättebra där. :)


Hästen vi sen köpte istället gick det fort med. De hade lagt ut henne på annons och mailat svar på min annons (om vad vi letade efter för häst) och sen 4 dagar senare hade vi bestämt oss för att köpa henne. Sen tog det väl ungefär 1 vecka tills vi hämtade henne. De bor också en bit ifrån oss så det är det där med planering. De gick också ner en del i pris bara för att de tyckte vi verkade vara rätt hem.
Så det kan gå riktigt fort också. :)

Lycka till i alla fall! :)
 
Sv: Sälja häst

När jag sålde min senaste häst i augusti så tog det en dag och jag hade utan att överdriva kunnat sälja henne minst 10 ggr till. Hästen före det tog ca en månad och hästen innan det tog flera månader.
 
Sv: Sälja häst

Jag har inte sålt häst, men köpt.

En av hästarna hade varit ute på foder-annons flera gånger under ett års tid, hamnat hos fodervärdar men kommit på retur. När jag svarade på (foder)annonsen, tog det en vecka att komma överens. Eftersom hästen och jag kom överens, tog det ytterligare två veckor innan vi bestämde att jag skulle köpa den.

En annan tog det en vecka från första kontakt till köp.

En annan hade annonserats i ett halvår innan jag bestämde mig för att köpa.

En låg ute i tre eller fyra månader.

En har legat ute på annons i omgångar, för ca 35000kr. Jag har inte svarat på någon annons men en gemensam bekant till mig och säljaren "arrangerade" affären och priset blev då 3000kr... det var inte jag som prutade utan jag accepterade att ta hand om hästen och säljaren var tacksam över att bli av med honom. I avtalet ingår att jag får sälja hästen vidare om/när jag lyckas lösa de problem som fanns med honom.

En svarade jag på annons, prutade lite men säljaren hade en annan köpare. Säljaren ringde sedan tre veckor senare och undrade om jag fortfarande var intresserad, priset sänktes lite mer än jag bjöd första gången under förutsättningen att affären gick fort - jag hämtade hästen fyra dagar senare (behövde vänta in helgen för att kunna åka de ca 25 milen) och fick en kanonhäst för väldigt snällt pris (islandshäst, BLUP-hingst med tio betäckningrätter kvar) för 20000kr...

Kontentan är: vissa har legat ute kort tid, andra har annonserats gång på gång under en längre tid.

Flera av mina har varit "problemhästar" och priset har varit därefter.
Någon har sålts av uppfödaren som naturlig del i ett uppfödningsarbete, till "rätt" priser men det har kunnat ta lite tid.
Någon har varit "normalt medioker" och då legat ute längre tid.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 033
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 055
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 108
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp