Sälja häst

lundsbo

Trådstartare
Jag ska nu för första gången sälja en av mina hästar.
Pga gammal skada som köparen känner till säljs han billigt.
Jag vill skriva in i kontraktet att köparen ska ta över och behålla hans försäkring minst som den är idag (har läst flera historier om hur säljaren får tillbaka såld häst av olika anledningar) och då vill jag ha försäkringen där.

Hur formulerar jag det för att det ska vara giltigt och gälla. Behöver jag ha enn "what if" formulering, dvs vad som händer om köparen förändrat försäkringen till det sämre?

Jag kommer även att skriva in att priset är kraftigt reducerat pga hans gamla skada, något att tänka på där?
 
För att det ska gälla eller mer inte bli uddlöst om köparen faktiskt inte gör det. Måste du skriva ett "vite" av något slag om vad som händer om det inte följs.
Som exempel att om inte försäkringen behålls enligt avtalet kommer X antal kronor att räknas av vid eventuellt hävande av köpet eller återtagande av häst.
 
Jag ska nu för första gången sälja en av mina hästar.
Pga gammal skada som köparen känner till säljs han billigt.
Jag vill skriva in i kontraktet att köparen ska ta över och behålla hans försäkring minst som den är idag (har läst flera historier om hur säljaren får tillbaka såld häst av olika anledningar) och då vill jag ha försäkringen där.

Hur formulerar jag det för att det ska vara giltigt och gälla. Behöver jag ha enn "what if" formulering, dvs vad som händer om köparen förändrat försäkringen till det sämre?

Jag kommer även att skriva in att priset är kraftigt reducerat pga hans gamla skada, något att tänka på där?
Jag skulle skrivit att om köparen ej behåller försäkringen oförändrad förfaller rätten till återköp/reklamation.
 
Är priset starkt reducerat hade jag skrivit in en fullständig friskrivningsklausul, då behöver du heller inte bekymra dig om den nya ägarens försäkring.
Exempel: Hästen överlåts i befintligt skick med total friskrivning för alla synliga och dolda fel. Köparen
godtar således Hästens skick och avstår med bindande verkan från alla anspråk mot
säljaren på grund av fel eller brister i Hästen av vilket slag det vara må. Köpeskillingen har fastställts med hänsyn härtill. Köparen har således ej rätt att göra gällande några som helst fel och brister i
Hästen.
 
Förlåt trådkap. En fråga till kunnig. Om man skriver in i kontraktet att hästen säljs som avel- eller sällskap, är det ett sätt att frånskriva sig om tex köparen sen vill lämna tillbaka hästen (för tex något ridrelaterat?)

Jag ser ofta i ex-travarannonser att hästen är 'riden men ej utbildad. Säljs som avel- eller sällskapshäst"
 
Förlåt trådkap. En fråga till kunnig. Om man skriver in i kontraktet att hästen säljs som avel- eller sällskap, är det ett sätt att frånskriva sig om tex köparen sen vill lämna tillbaka hästen (för tex något ridrelaterat?)

Jag ser ofta i ex-travarannonser att hästen är 'riden men ej utbildad. Säljs som avel- eller sällskapshäst"

Det kan vara så. Å andra sidan ska man ju då veta att hästen är fertil, annars faller ju avelsdelen.
 
Det finns en mening som jag vill ha med i ett avtal som säljare. Jag skulle ALDRIG i dagens läge, där det verkar vara så lätt att reklamera av diverse orsaker, sälja en häst utan det på avtalet. Godkänner inte ev köpare det så stannar hästen.
"I händelse av tvist kan endast hästens köpeskilling tvistas om".
I det läget kan man inte bli skyldig för uppstallning för flera månader (gruvliga stallhyror i tex Stockholm), hovslagare, foder etc som löpande kostnader.
Needless to say så ska man som säljare vara ärligt när man säljer häst/ponny... Men utan den frasen så skulle jag inte tordas sälja.
 
Det finns en mening som jag vill ha med i ett avtal som säljare. Jag skulle ALDRIG i dagens läge, där det verkar vara så lätt att reklamera av diverse orsaker, sälja en häst utan det på avtalet. Godkänner inte ev köpare det så stannar hästen.
"I händelse av tvist kan endast hästens köpeskilling tvistas om".
I det läget kan man inte bli skyldig för uppstallning för flera månader (gruvliga stallhyror i tex Stockholm), hovslagare, foder etc som löpande kostnader.
Needless to say så ska man som säljare vara ärligt när man säljer häst/ponny... Men utan den frasen så skulle jag inte tordas sälja.

Dum formulering. Du bör formulera det tydligare. Så det framgår att skadeståndsansvaret vid fel i varan avtalats bort. Det är nämligen skadeståndsparagraferna som gör att det kan bli så dyrt och man bli tvungen att betala alla kringkostnader.

Otydliga avtalsklausuler måste tolkas i rätten och tolkas de då annorlunda än man tänkt så...
 
Dum formulering. Du bör formulera det tydligare. Så det framgår att skadeståndsansvaret vid fel i varan avtalats bort. Det är nämligen skadeståndsparagraferna som gör att det kan bli så dyrt och man bli tvungen att betala alla kringkostnader.

Otydliga avtalsklausuler måste tolkas i rätten och tolkas de då annorlunda än man tänkt så...
Om det nu blir en tvist, oavsett hur kontraktet är formulerat, kring tex den häst som TS vill sälja till ett lågt pris. Hur troligt är det att rätten ens tar upp fallet? Och varför öht driva en tvist där bara advokatkostnaderna lär överskrida hästens värde efter bara några timmar?
 
Om det nu blir en tvist, oavsett hur kontraktet är formulerat, kring tex den häst som TS vill sälja till ett lågt pris. Hur troligt är det att rätten ens tar upp fallet? Och varför öht driva en tvist där bara advokatkostnaderna lär överskrida hästens värde efter bara några timmar?

Det enkla svaret är väl att få människor som ger sig in i de här tvisterna förstår vad det kommer att kosta. Många tror att det är som USA, att man kan gå som vinnande miljonär ur en tvist, oavsett om det man tvistar om bara omfattar 30 000 kr.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 666
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 197
Senast: Bee
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 912
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 543
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp