Sälja hästen

cajjer

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att sälja min underbara ridtravare. Tiden finns tyvärr inte längre. Tänkte annonsera på hästnet.

Hur lång tid tog det innan era hästar var sålda efter att ni annonserade ut dom?

Hästen i fråga är en valack på 16 år, ingen skadehistorik öht och riden väldigt mycket, toppstammad, fullt vaccinerad och tänder i toppskick som är kollade varje år. tänkte mig runt 20'.
Funderar mer på hur man ska göra med stallplats, jag har två månaders uppsägningstid och vill väldigt ogärna stå med dyr hyra utan häst.. Hur hade ni gjort?
 
Jag har bestämt mig för att sälja min underbara ridtravare. Tiden finns tyvärr inte längre. Tänkte annonsera på hästnet.

Hur lång tid tog det innan era hästar var sålda efter att ni annonserade ut dom?

Hästen i fråga är en valack på 16 år, ingen skadehistorik öht och riden väldigt mycket, toppstammad, fullt vaccinerad och tänder i toppskick som är kollade varje år. tänkte mig runt 20'.
Funderar mer på hur man ska göra med stallplats, jag har två månaders uppsägningstid och vill väldigt ogärna stå med dyr hyra utan häst.. Hur hade ni gjort?
För mig tog det två veckor, och jag hade faktiskt ingen uppsägningstid.

I ditt fall så hade jag sagt upp platsen omgående, för du lär få hästen såld ganska snart om han är frisk och fin och till ett marknadsmässigt pris.
 
Min tog två månader att sälja, jag tackade nej till ett par köpare som jag inte trodde skulle funka.
Jag hade 3 månaders uppsägningstid x750kr. Hade aldrig vågat säga upp stallplatsen innan hästen flyttat. Den är inte såld förens pappret är påskrivet och mycket kan hända fram tills dess.
 
Lägg ut annons med bra filmer först och se hur många spekulanter som hör av sig den första veckan, så får du ett hum om trycket av köpare innan du förhastar dig med att säga upp stallplatsen. 1-2 veckor extra innan du säger upp ska väl inte göra så stor skillnad, om hästen säljs under uppsägningstid har du väl bara kallhyra att betala plus att du själv kan hjälpa till att hitta en ersättare till stallplatsen och undkomma kallhyran då om ny hyresgäst flyttar in. Så länge annonsen visar hästen på film på ett rättvist sett i vad som kan förväntas när man kommer på provridning har du nog god chans att få seriösa spekulanter på hästen tänker jag.
 
Tack för era svar! Lutar mot att ta en extra månad och säga upp stallplatsen i slutet av aug och om han blir såld tidigare, ta kallhyran på 2000:- även om det känns dyrt för en kanske tom plats.
Tror dock inte stallägaren kommer låta mig hjälpa med att hitta ny hyresgäst då jag är den enda hyresgästen och hon är väldigt noggrann med vem som får stå där.

Jag tror inte att han kommer vara svår att sälja då det knappt ligger ute några hästar i den prisklassen i norra Sverige som är helt skadefria, men jag är petig med var han hamnar och man vet ju inte vilka sorts köpare som hör av sig..
 
Tog en vecka från annons till att besiktningen var klar och jag hade pengarna på kontot.
Trodde det skulle ta betydligt längre tid.
Jag hade haft is i magen med uppsägning. Gäller den från det datum du säger upp, eller kalendermånad?
 
Tog en vecka från annons till att besiktningen var klar och jag hade pengarna på kontot.
Trodde det skulle ta betydligt längre tid.
Jag hade haft is i magen med uppsägning. Gäller den från det datum du säger upp, eller kalendermånad?
Kalendermånad. Så säger jag upp platsen nu i juli har jag den till sista september osv
 
Jag har bestämt mig för att sälja min underbara ridtravare. Tiden finns tyvärr inte längre. Tänkte annonsera på hästnet.

Hur lång tid tog det innan era hästar var sålda efter att ni annonserade ut dom?

Hästen i fråga är en valack på 16 år, ingen skadehistorik öht och riden väldigt mycket, toppstammad, fullt vaccinerad och tänder i toppskick som är kollade varje år. tänkte mig runt 20'.
Funderar mer på hur man ska göra med stallplats, jag har två månaders uppsägningstid och vill väldigt ogärna stå med dyr hyra utan häst.. Hur hade ni gjort?
Det kan nog gå åt alla håll, det kan gå snabbt om man har tur eller så har man otur och det tar lång tid.
 
De flesta jag känner som sålt häst sista tiden har stått med osålda hästar i månad ut och månad in. Och när de hittat "rätt" köpare får hästen en hovböld eller något, och då har köparna hunnit köpa något annat innan hästen är frisk. Men det beror ju såklart på både vilket pris man begär för hästen och hur noga man är med vem som får köpa.
 
De flesta jag känner som sålt häst sista tiden har stått med osålda hästar i månad ut och månad in. Och när de hittat "rätt" köpare får hästen en hovböld eller något, och då har köparna hunnit köpa något annat innan hästen är frisk. Men det beror ju såklart på både vilket pris man begär för hästen och hur noga man är med vem som får köpa.
De som du känner som har haft svårt att sälja sina hästar, har de bott i norra Sverige och varit inom samma prisklass? Tycker det verkar som att hästar försvinner snabbt här uppe nämligen. Sen beror det såklart på fall till fall men generellt. 😅
 
De som du känner som har haft svårt att sälja sina hästar, har de bott i norra Sverige och varit inom samma prisklass? Tycker det verkar som att hästar försvinner snabbt här uppe nämligen. Sen beror det såklart på fall till fall men generellt. 😅
Det behöver inte bero på prisklass. Det kan vara jättestort intresse oavsett, men så mycket saker runt om kan hända.

Det kan självklart gå helt enligt plan också. Men man vet ju inte innan.
Men om du vet att du lätt får tag på en annan stallplats med kort varsel om det kör ihop sig, så ja då kan du ju välja att chansa på att det ska gå smidigt.
 
Det behöver inte bero på prisklass. Det kan vara jättestort intresse oavsett, men så mycket saker runt om kan hända.

Det kan självklart gå helt enligt plan också. Men man vet ju inte innan.
Men om du vet att du lätt får tag på en annan stallplats med kort varsel om det kör ihop sig, så ja då kan du ju välja att chansa på att det ska gå smidigt.
Nej såklart inte, allt beror på vilken sorts häst man är ute efter också. Menar bara att det är fler som har råd med 20' istället för 120'+ Därav en större marknad på så vis 😊


Jag kommer mest troligen att säga upp min stallplats nästa månad istället, då har jag tillgång till den till den sista oktober. Känns som jag ska ha väldigt otur om han inte är såld då så jag får hålla tummarna att jag hittar ett bra hem till han innan dess. Annars så brukar allt gå att lösa 😄
 
Nej såklart inte, allt beror på vilken sorts häst man är ute efter också. Menar bara att det är fler som har råd med 20' istället för 120'+ Därav en större marknad på så vis 😊


Jag kommer mest troligen att säga upp min stallplats nästa månad istället, då har jag tillgång till den till den sista oktober. Känns som jag ska ha väldigt otur om han inte är såld då så jag får hålla tummarna att jag hittar ett bra hem till han innan dess. Annars så brukar allt gå att lösa 😄
Det har varit enormt tryck på halvblod i 100’ kr klassen bara de är schyssta hobbyhästar. Nu har nog mycket klingat av oavsett prisklass.

Hoppas du hittar ett bra hem och blir av med hästen fort 😃👍🏻
 
Jag har aldrig sålt men köpt. Senaste ringde jag på tre minuter efter att annonsen kommit ut, säljaren kunde först på eftermiddagen och han var sedan såld. Besiktigade tre dagar senare och tog hem honom samtidigt. Med det sagt, det kan gå jättefort och det kan ta en evig tid att sälja. Istället för att säga upp stallplatsen så prata med stallägaren och se om ni kan komma överens om något bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 906
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 958
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 663
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 538
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp