Sälja skyddsväst?

MissFideli

Trådstartare
Jag har en skyddsväst jag inte använder och funderar på att sälja den. Men den är från kanske 2015-2016, har nått i klassificeringen ändrats sen dess?
 
Hmm, står 2009 på min?
 

Bifogade filer

  • 20230214_084643.jpg
    20230214_084643.jpg
    138,9 KB · Visningar: 40
Jag hade kollat om det finns någon ridskola som vill ha den. En som är hel är kanske bättre än mycket annat de har att låna ut :)
 
En välskött väst från 2015 behöver verkligen inte alls vara slut. Känn och titta på den. Det är inte att jämföra med hjälmar och bilbarnstolar, utan går mkt väl att både köpa och sälja begagnad med gott samvete. Det är väl dumt att kasta fullt fungerande saker som andra kan ha nytta av tänker jag?
 
En välskött väst från 2015 behöver verkligen inte alls vara slut. Känn och titta på den. Det är inte att jämföra med hjälmar och bilbarnstolar, utan går mkt väl att både köpa och sälja begagnad med gott samvete. Det är väl dumt att kasta fullt fungerande saker som andra kan ha nytta av tänker jag?
Bilbarnstolar har en livslängd på 10 år, det kan kanske appliceras även på västar?
 
Bilbarnstolar har en livslängd på 10 år, det kan kanske appliceras även på västar?
Jag kan inte svara på det, men jag tänker att såväl hjälm som bilbarnstol är skyddsutrustning av en helt annan kaliber än en säkerhetsväst för ridning. Vad gäller de två förstnämnda vill man ju verkligen att de ska vara 100 procent Top Notch. En säkerhetsväst som ser bra ut och känns bra när man klämmer på den etc hade jag lätt köpt begagnat (båda mina ridande barn rider i fina, beg racesafe- västar, men jag hade aldrig köpt en beg hjälm eller bilbarnstol).
 
Senaste BETA (och EN-standard) är från 2018. Jag tror inte att en tidigare standard får säljas som "godkänd" längre (har inte kollat upp, men det brukar vara ett eller två års överlapp när man byter standard).

Det är ju dock inget som hindrar att man kollar om någon är intresserad, så länge man är öppen med det.

(Mycket av det som säljs i form av ryggskydd och liknande är tekniskt sett inte alls godkänt för ridning, men vi är många som väljer att använda det ändå av olika anledningar.)
 
Senaste BETA (och EN-standard) är från 2018. Jag tror inte att en tidigare standard får säljas som "godkänd" längre (har inte kollat upp, men det brukar vara ett eller två års överlapp när man byter standard).

Det är ju dock inget som hindrar att man kollar om någon är intresserad, så länge man är öppen med det.

(Mycket av det som säljs i form av ryggskydd och liknande är tekniskt sett inte alls godkänt för ridning, men vi är många som väljer att använda det ändå av olika anledningar.)

Jag behöver ju inte skriva att den är godkänd och kommer vara ärlig med ålder.
 
Enligt den ser den ju okej ut.
Är den CE märkt?
Det står inget årtal på EN märkningen i texten men om man söker på märkningen så är den gammal och utbytt mot 2018 men det står ju som sagt inte i texten på ridsportsförbundet men frågan är om det är godkänt eller inte då
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 098
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 662
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3
Svar
44
· Visningar
477
Senast: snorp
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 580
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp