Bukefalos 28 år!

Sälja sur häst?

Har en ponny som är väldigt positiv och fin i ridningen. Där passar han både rutinerade ryttare och nybörjare, väldigt rolig att rida!
Enkel att ha och göra med. Snäll att lasta, klippa, sko osv.
Hans enda minus är att han är sur i boxen och vid mat. Detta stör inte mig alls då jag känner honom och inte är rädd för honom, men tror att andra kan bli det. Dock är han snäll på gången.
Försöker så klart att få bort beteendet men tror att mycket sitter i att han är så mobbad i hagen och vill då försöka vara i rang över någon. En osäker ponny helt enkelt, svårt med rang.
Tror ni att surheten skulle dra ner priset väldigt vid försäljning? Frågar då han ska säljas under sommaren.

Vad som "drar ner priset" är ju en helhetsbild gällande utbildningsnivå, rutin och typ av ponny tror jag. Det viktiga är som många andra också skriver att man är ärlig i vad det är för typ av ponny och vad den är lämpad för. En nybörjare som inte vet hur den skall handskas med ponnyn och blir rädd och osäker kanske inte heller kommer att kunna förvalta det där trevliga i övrigt och det riskerar bli pannkaka av hantering och ridning. Där krävs det ju kanske mer vuxenstöd för att det ska bli bra oavsett. Men det handlar ju i så fall om att hitta lämplig köpare mer än pris. Sådant ser man ju som säljare vid visning och provning.

Själv köpte jag en äldre "sur" läromästare som barnponny. Jättenöjd, då han uppfyllde alla andra av de önskemål om vad en stabil barnponny skulle ha enligt oss. Lämplig utbildningsnivå, stabil i alla miljöer, rutinerad och pålitlig vid uteritt. Egenheterna med lite attityd i stallet, lärde barnen lite "läsa av häst" och hantera det. Efter några månaders väldigt nära vuxenstöd hanterades ponnyn "själv" av barnet. Och efter bara något halvår kunde "nybörjaren" på 13 år ensam ta sig ut på mindre uteritter i närområdet (förutbestämd slinga, med vuxen som vet var och när samt är på plats i stallet) Och jag var helt trygg med det.

Förövrigt uppfattade jag just vår ponnys "surhet" orsakat just av att han var ranglåg. Han fungerade endast tillsammans med en övrig häst i hagen, så fort det blev fler hamnade han lägst i rang (läs så lågt i rang att han helt blev utesluten). Fick därför gå i egenhage med ett lämpligt sällskap. Han såg sur ut i boxen, öron bakåt men samtidigt avvaktande. Lite "ursäkta att jag står här i vägen för dig när du nu kommer, men jag kommer inte undan för boxen har liksom väggar". Samma vid fodring. Balanserade mellan försvar och underkastelse. Första anblicken, samt många andras tolkning var därför att han var sur och arg men efter lite eftertanke så insåg jag att det handlade inte om det alls. Beteendet var befäst och bestod hela hästens liv, även om det lindrades lite med åren. Vår lösning var att inte banna (förmodligen det folk gjort), utan helt enkelt skita i det, försöka vara trygga och inte uppfattas hotfullt. Det blev som sagt bättre, men det var en äldre individ som hade en väl etablerad inställning till livet. Så helt borta blev aldrig beteendet.
 
Förövrigt uppfattade jag just vår ponnys "surhet" orsakat just av att han var ranglåg. Han fungerade endast tillsammans med en övrig häst i hagen, så fort det blev fler hamnade han lägst i rang (läs så lågt i rang att han helt blev utesluten). Fick därför gå i egenhage med ett lämpligt sällskap. Han såg sur ut i boxen, öron bakåt men samtidigt avvaktande. Lite "ursäkta att jag står här i vägen för dig när du nu kommer, men jag kommer inte undan för boxen har liksom väggar". Samma vid fodring. Balanserade mellan försvar och underkastelse. Första anblicken, samt många andras tolkning var därför att han var sur och arg men efter lite eftertanke så insåg jag att det handlade inte om det alls. Beteendet var befäst och bestod hela hästens liv, även om det lindrades lite med åren. Vår lösning var att inte banna (förmodligen det folk gjort), utan helt enkelt skita i det, försöka vara trygga och inte uppfattas hotfullt. Det blev som sagt bättre, men det var en äldre individ som hade en väl etablerad inställning till livet. Så helt borta blev aldrig beteendet.

Det låter ju precis som vår med skillnaden att vår var yngre och beteendet inte var lika befäst. Det gick ju också över på våran.
 
Jag säljer mycket hästar och skulle inte dra ned på priset om den endast är sur i boxen; OM det inte är så att han blir farlig, sparkas/bits och gör utfall.
Är han endast "sur" är det viktigt att informera om detta och även VISA hur du gör i dem situationerna.
"Egenheter" hos hästarna (om det inte är stora saker) brukar jag oftast ta separat med spekulanterna på mejl eller telefon. Annonstexter kan lätt misstolkas och då kan man även "känna av" spekulanten om det ev kan vara rätt. Har man en häst som "hotar" lite är det inte jätte lyckat att sälja till en väldigt osäker person (då tar hästen troligt snart över).
 
Eftersom det är en ponny skulle jag säga ja - priset påverkas. Om ponnien ska hanteras av barn så skulle jag som vuxen helst vilja ha en snäll ponny både i boxen och vid alla annan hantering. dvs en sån ponny är värd mer i mina ögon. Säljer du till en mer efaren ryttare så spelar det nog inte så stor roll.

Men om man som köpare står och väljer mellan två likvärdiga ponnier då är surheten inte en fördel.
 
Har en ponny som är väldigt positiv och fin i ridningen. Där passar han både rutinerade ryttare och nybörjare, väldigt rolig att rida!
Enkel att ha och göra med. Snäll att lasta, klippa, sko osv.
Hans enda minus är att han är sur i boxen och vid mat. Detta stör inte mig alls då jag känner honom och inte är rädd för honom, men tror att andra kan bli det. Dock är han snäll på gången.
Försöker så klart att få bort beteendet men tror att mycket sitter i att han är så mobbad i hagen och vill då försöka vara i rang över någon. En osäker ponny helt enkelt, svårt med rang.
Tror ni att surheten skulle dra ner priset väldigt vid försäljning? Frågar då han ska säljas under sommaren.

När vi sålde våran förra ponny så berättade vi för spekulanterna att han gärna ville vara ifred i boxen, han är liksom lite introvert och står mest och sover i ett hörn. Han fick världens bästa ägare trots alla hans små egenheter :love:. De älskar honom lika mycket som vi gjorde och han kommer inte lämna deras ägo, även när barnet vuxit ur honom. Känns så otroligt bra.
Är man bara ärlig med det och talar om hur man själv hanterar ponnyn så ser inte jag det som ett problem. Ser inte att det skulle sänka priset heller. Det var ingen som ens ifrågasatte priset på våran, trots att han är lite surig. Gäller väl bara att lägga sig rätt i pris
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 503
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 326
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 473
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp