Sälja vinbergsnäckor?

Sv: Sälja vinbergsnäckor?

De kan ju vara hemuppfödda. Zebran köpte ju sådana från en uppfödare i Tyskland en gång ;)
 
Sv: Sälja vinbergsnäckor?

Jag har skickat frågan om de är uppfödda eller viltfångade.
Nu är det bara att vänta på om jag får något svar. :)
 
Sv: Sälja vinbergsnäckor?

Skulle det spela roll menar ni?
Isåfall, hur bevisar man det? Nu vet jag inte om just snäckor är förbjudet, men annars kan ju alla köra med "de är ju svenskodlade".
 
Sv: Sälja vinbergsnäckor?

Jag har i alla fall aldrig hör något om att det skulle vara tillåtet att inneha vilda djur för att man fött upp de själv. Borde ju vara samma sak med att sälja. förutsatt att snäckor faller under samma lag då, men vet inte om den är begränsad på något sätt?

Däremot är ju handel med vissa hotade djur tillåten enbart med intyg på att de är uppfödda i fångenskap, men det är ju en annan sak.



Varför vill man köpa vinbärssnäckor förresten?
 
Sv: Sälja vinbergsnäckor?

Exakt. Jag stöter ofta på folk som vill sälja djur som innefattas av citeskrav tex, och så saknas citespapprena. När jag säger att jag inte kan köpa dom utan citespapper heter de alltid, "Men de HÄÄÄÄR är ju födda hemma hos Moster Kerstin!"

Ja, och citespapper vore fint. (Ja, kanske inte på snäckorna då...)
 
Sv: Sälja vinbergsnäckor?

kl

Lagligt vete fasen iom att de lever vilt här (vet inte hur det är med snäckor - gråsparvar får man iaf inte ha iom att de lever vilt här, det har jag iaf kollat :D). Fast samtidigt säljs de ju som mat och nånstans ifrån måste de ju komma, för jag antar att de föds upp och inte plockas ur naturen.

Jag tvivlar på att jbv bryr sig om vinbergsnäckor dock... Även om de borde.

Gabbi: Vet inte vad det spelar för roll rent lagligt, men viltfångade snäckor kan bära på diverse otrevliga parasiter. Vet inte exakt vilka som finns på våra svenska snäckor men det finns fall där folk fått tex hjärnhinneinflammation från råttlungmaskar som levt på viltfångade afrikanska jättelandsnäckor, som i vissa fall lett till döden.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 213
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
1 678
Senast: Ainon
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 772
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 057
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp