Sällskapsras

@Sofie.S Vad räknas som ”mindre” ras i det här sammanhanget och vad är syftet till den begränsade storleken? Handlar det om att den ska ta mindre plats, vara enkel att lyfta eller inte vara hög nog att nå upp till bord eller liknande? Tänker att det är ju olika raser som räknas som mindre beroende på om man går på vikt eller mankhöjd, t.ex. Eller om det är din hund som är referens? :D
 
Har puffat för papillon också men fått det fördomsfulla svaret, ”är inte det en tanthund”? ;) Känns som en enkel och trevlig ras tycker jag!

Vad är det man tycker defenierar en tanthund då?

Det är ju ett rätt tuff, atletisk och intelligent hund.
Jag har många gamla stallkompisar som haft brukshundar och tex tävlat lydnad, skydd etc. Många av dem har sagt att när de inte ska tävla skydd eller inte längre orkar träna så extremt mkt som deras hundar ur tuffa linjer kräver så blir det pappi. Just för att de inte upplever dem som tråkiga dammtussar, utan mer som stor hund i litet format.

Alla mina har varit tysta/objäbbiga, de hänger med på ridturer, när man löptränar milen i skogen, de är modiga och kör järnet i väldigt svår terräng, simmar, leker och kampar gärna.
Och rasen är ju också en rätt frisk och sund ras.

Tyvärr finns det ju många kärringar(i alla åldrar) som köper pappisar som ska vara en liten docka som sitter bredvid i soffan och matas med godis och i slowmotion går 3 koppel-promenader på 5 minuter vardera typ. De hundarna blir ju ofta lite bjäbbiga och tråkiga. Så tyvärr får ju många bilden av att det är så en pappi är.
 
Rasens slogan är "ett larm med fart - schipperke såklart"...det är en varnande gårdshund ;) Dvs skäller en hel del. Jag har haft rasen innan nuvarande. Fantastiska hundar men dom skäller. En hel del.
Är det deras slogan? hahahahahahaha! Aldrig hört! Min är 12 år och skäller otroligt sällan måste jag säga.
 
Tror också att en Boston Terrier skulle kunna passa! Måste dock forska i hur deras andning är. Vi har haft Fransk Bulldog förut och skulle gärna vilja ha en i familjen, dock är det just andningen som är det stora minuset i rasen.
Finns SKK-uppfödare med hundar utan andingsproblematik :)
 
Finns SKK-uppfödare med hundar utan andingsproblematik :)
Finns det? Så länge de ser ut som de gör kommer de ha andningsproblem. Har aldrig träffat någon Boston terrier med normal andning. Det är någon konstig myt bland hundmänniskor att de skulle vara friskare än fralla eller mops. Läs bara på rasklubbens egna sida angående trubbnosigheten och de ingår även i de fyra raser som är i fokus pga brakycefalt syndrom.
 
Är det deras slogan? hahahahahahaha! Aldrig hört! Min är 12 år och skäller otroligt sällan måste jag säga.

Japp ;) Var det iaf förr. Min skällde rätt mkt, men hade tackolov en väldigt lågmäld röst. Hennes kullsyster lät som en schäfer så jag är glad att jag drog vinstlotten i röstlotteriet ;)

Fick alltid höra att min var väldigt mild och trevlig och av den äldre typen. Vågade bla därför inte skaffa en ny schipperke utan bytte ras, för jag ville inte ha en hund med mer skärpa och skällighet än min. Jag umgicks en del med en uppfödare som slutade med rasen pga hur de utvecklats åt det sämre så jag antar att jag färgades av det. Men jag tyckte att min schippe var den ultimata hunden, och jag tror att de sidor jag hade velat förändra hade varit annorlunda om jag haft mer kunskap och ork till träning under hennes första 2 år.
Jag har nu heeler och jag hade gärna rekommenderat den till TS om det inte var för skällandet och vaktandet då min vaktar och larmar en del. Dock mindre än schipperken.
 
Corgi? Köpte själv en sån till min mamma som pensionärshund.
Kan vara lite vaktig/skällig, men enkel hund att träna och läraktig. I övrigt stämmer den in väldigt bra, lättskött päls, enkel att ha lös, gott om fart när det krävs men annars lugn etc.

Jag själv gillar corgi och har puffat för rasen. Hon har kikat på dem men inte riktigt fastnat. Jag kommer definitivt skaffa en corgi någon gång i framtiden!

Själv blir jag ju lite beklämd när någon beskriver corgin som "pensionärshund". Nu vet jag ju förvisso inte vilken av de två corgi-raserna det gäller, men jag har mött alltför många skälliga, dryga corgis pga understimulering just för att man ofta marknadsför dom som sällskapshundar. Mina egna cardigans vill ha regelbunden mental stimulans och kan bli riktigt dryga vid alltför lång vila.
 
Finns det? Så länge de ser ut som de gör kommer de ha andningsproblem. Har aldrig träffat någon Boston terrier med normal andning. Det är någon konstig myt bland hundmänniskor att de skulle vara friskare än fralla eller mops. Läs bara på rasklubbens egna sida angående trubbnosigheten och de ingår även i de fyra raser som är i fokus pga brakycefalt syndrom.
Jag vet allt det du skriver :) Jag har varit i kontakt med flera uppfödare som iaf påstår sig ha friska avelsdjur, men då kanske de har ljugit för mig 🤔
 
Angående detta med skällande så läser jag TS önskemål "inte allt för skällig" som att vist larmande är ok. Inte att hunden ska vara stum som en fisk. Många hundar har ju ett larmskall vid tex dörren eller vid besök utan att bli hysteriska.
Upplever tex inte Dvärgschnauzers som överdrivet skälliga om de är sunda i skallen och hyffsat uppfostrade.
Dock har jag träffat på ett par nervösa rackare som varit rätt bjäbbiga. Inte att ses som rastypiskt.
 
Jag vet allt det du skriver :) Jag har varit i kontakt med flera uppfödare som iaf påstår sig ha friska avelsdjur, men då kanske de har ljugit för mig 🤔

Jag tror tyvärr att vissa problem i raser blir så normaliserade att djuren ses som friska för de har inga andra sjukdomar.
Sen finns det alltid uppfödare som stoppar huvudet i sanden eller tom blåljuger, oavsett ras.
 
Jag tror tyvärr att vissa problem i raser blir så normaliserade att djuren ses som friska för de har inga andra sjukdomar.
Sen finns det alltid uppfödare som stoppar huvudet i sanden eller tom blåljuger, oavsett ras.
Jättekonstigt, har träffat en hel del BT, och flera som har fungerat som aktiva fritidshundar utan andningsproblem (har märkts iallafall).
 
Jättekonstigt, har träffat en hel del BT, och flera som har fungerat som aktiva fritidshundar utan andningsproblem (har märkts iallafall).

Samtidigt säger en veterinär detta:
Finns det? Så länge de ser ut som de gör kommer de ha andningsproblem. Har aldrig träffat någon Boston terrier med normal andning. Det är någon konstig myt bland hundmänniskor att de skulle vara friskare än fralla eller mops. Läs bara på rasklubbens egna sida angående trubbnosigheten och de ingår även i de fyra raser som är i fokus pga brakycefalt syndrom.
https://bostonterrierklubben.se/rasstandard/
Det som står i rasstandarden om huvudet tycker jag låter som glasklar grund till andningsproblem?
 
Instämmer ang Boston terrier. Jag har heller aldrig träffat en boston som inte haft väsande andning.

En hund som inte har problem med andning har inga ljud alls från in- eller utandning. Det är tyst. Överlag är inte trubbnosar att rekommendera alls i mitt tycke. Framförallt inte om tanken också är att de ska springa bredvid en häst.

Nej, en papillon blir nog ett bra val. Oerhört trevligt hundar.

Ang kärringhund så löper väl alla mindre raser risken att ses som det, varför det nu är ett problem?:confused: det är ju inte så konstigt att äldre människor väljer små hundar -små hundar väger mindre och är generellt lättare rent fysiskt för en äldre person att hantera
 
Samtidigt säger en veterinär detta:

https://bostonterrierklubben.se/rasstandard/
Det som står i rasstandarden om huvudet tycker jag låter som glasklar grund till andningsproblem?
Jag vet, men jag visste inte att det gällde varenda individ, som jag sa har jag träffat en handfull som har fungerat utmärkt som stallhundar, inte hörts några andningsproblem iaf, men det betyder ju inte att de är perfekta i andningen såklart.
Hur som, efter ha varit i kontakt med flertal uppfödare får jag konstatera att de ljuger.
 
Själv blir jag ju lite beklämd när någon beskriver corgin som "pensionärshund". Nu vet jag ju förvisso inte vilken av de två corgi-raserna det gäller, men jag har mött alltför många skälliga, dryga corgis pga understimulering just för att man ofta marknadsför dom som sällskapshundar. Mina egna cardigans vill ha regelbunden mental stimulans och kan bli riktigt dryga vid alltför lång vila.

Pensionär är inte detsamma som totalt försoffad i mina ögon. Min mamma är väldigt aktiv med hunden, men storleken gör den lämplig nu när hon börjar bli gammal och svagare fysiskt. Jag vet inte varför du aktivt klumpar ihop alla pensionärer till lata hundägare som inte kan tillgodose hunden behov? Dryg generalisering. Dock kräver en corgi verkligen inte lika mycket som malinois eller border collie, som är de raser jag håller mig med. Jämförelsevis blir corgin en sorts sällskapshund, då jag förutsätter att om man skaffar hund så vill man engagera sig i den på något vis.. Inte bara ha en luddhög att kissa utanför porten. Då hoppar jag att man avstår från hundköp helt och hållet.
 
Tror också att en Boston Terrier skulle kunna passa! Måste dock forska i hur deras andning är. Vi har haft Fransk Bulldog förut och skulle gärna vilja ha en i familjen, dock är det just andningen som är det stora minuset i rasen.
Oftast bättre än på frallor.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 353
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 950
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 949
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 277
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp