SĂ€llskapsras

PensionÀr Àr inte detsamma som totalt försoffad i mina ögon. Min mamma Àr vÀldigt aktiv med hunden, men storleken gör den lÀmplig nu nÀr hon börjar bli gammal och svagare fysiskt. Jag vet inte varför du aktivt klumpar ihop alla pensionÀrer till lata hundÀgare som inte kan tillgodose hunden behov? Dryg generalisering. Dock krÀver en corgi verkligen inte lika mycket som malinois eller border collie, som Àr de raser jag hÄller mig med. JÀmförelsevis blir corgin en sorts sÀllskapshund, dÄ jag förutsÀtter att om man skaffar hund sÄ vill man engagera sig i den pÄ nÄgot vis.. Inte bara ha en luddhög att kissa utanför porten. DÄ hoppar jag att man avstÄr frÄn hundköp helt och hÄllet.

"PensionÀrshund" har en viss klang, det kan ju inte gÄ dig förbi, dock? Givetvis finns det aktiva pensionÀrer, det har jag inte sagt nÄgot om. Det Àr termen "pensionÀrshund" jag vÀnder mig mot.

Jag har aldrig pÄstÄtt att corgi skulle jÀmföras med malle eller BC. Verkligen inte. DÄ stÄr du ju sjÀlv för en vÀldigt klumpig generalisering som pÄstÄr att allt som inte Àr malle eller BC Àr sÀllskapshund?
 
PensionÀr Àr inte detsamma som totalt försoffad i mina ögon. Min mamma Àr vÀldigt aktiv med hunden, men storleken gör den lÀmplig nu nÀr hon börjar bli gammal och svagare fysiskt. Jag vet inte varför du aktivt klumpar ihop alla pensionÀrer till lata hundÀgare som inte kan tillgodose hunden behov? Dryg generalisering. Dock krÀver en corgi verkligen inte lika mycket som malinois eller border collie, som Àr de raser jag hÄller mig med. JÀmförelsevis blir corgin en sorts sÀllskapshund, dÄ jag förutsÀtter att om man skaffar hund sÄ vill man engagera sig i den pÄ nÄgot vis.. Inte bara ha en luddhög att kissa utanför porten. DÄ hoppar jag att man avstÄr frÄn hundköp helt och hÄllet.

Men nu har ts beskrivit vad för typ av hund som eftersöks och vad aktiveringen kommer bestÄ av.
Alldeles utmÀrkt för de flesta i grupp 9 och alldeles för lite för en rastypisk corgi. Om man inte vill ha en skÀlig och understimulerad hund.

Det blir ju lite konstigt att föreslÄ en ras som egentligen inte passar med tillÀgget att man fÄr engagera sig mer. Samtidigt det faktiskt finns raser som inte behöver mer aktivering Àn vad som erbjuds i ursprungsinlÀgget.

Min peke hade tyckt att det livet var perfekt minus barn.
 
Som @Bison tycker jag inte att jag skulle rekommendera en corgi utifrÄn det som ts söker inte minst för att de flesta corgis har lÀtt till skall och en understimulerad sÄdan inte minst. Sen kan man sÀkert hitta en individ som fungerar men de flesta corgis (cardigan ska tillÀggas) ligger generellt i den lite övre skalan av aktivetsnivÄ och erbjuds inte det sÄ blir de rÀtt ljudlig och odrÀgliga Àven om de sÄklart Àr hanterbara jÀmfört med en hund i storlek schÀfer. Det möjligt att en pembrooke fungerar (har sÀmre okoll pÄ dem) men de Àr oerhört eftertraktade och man riskerar nog att stÄ pÄ kö lista lÀnge om man bara ska ha den som sÀllskapshund.
 
Senast Àndrad:
Skulle jag sjÀlv söka en hund frÀmst för sÀllskap och promenader sÄ skulle szi tzu ligga pÄ listan och malteser. De malteser jag trÀffat har varit oerhört coola, lÀtta och pigga smÄ hundar Àven om man dÄ fÄr klippa ner dem till funktionell frisyr. Verkar vara en frisk ras, det enda jag kÀnner till inom rasen Àr att vissa kan ha foder allergi.
 
@Sofie.S Vad rĂ€knas som ”mindre” ras i det hĂ€r sammanhanget och vad Ă€r syftet till den begrĂ€nsade storleken? Handlar det om att den ska ta mindre plats, vara enkel att lyfta eller inte vara hög nog att nĂ„ upp till bord eller liknande? TĂ€nker att det Ă€r ju olika raser som rĂ€knas som mindre beroende pĂ„ om man gĂ„r pĂ„ vikt eller mankhöjd, t.ex. Eller om det Ă€r din hund som Ă€r referens? :D
NÀr jag har pratat med mamma sÄ Àr allt under 15 kg storleken mindre men helst runt 5-12kg. Hon vill inte ha en för kraftig hund, en som kÀnns smidig. I jÀmförelse med min Àr alla hundar smÄ :D
 
Vad Àr det man tycker defenierar en tanthund dÄ?

Det Àr ju ett rÀtt tuff, atletisk och intelligent hund.
Jag har mÄnga gamla stallkompisar som haft brukshundar och tex tÀvlat lydnad, skydd etc. MÄnga av dem har sagt att nÀr de inte ska tÀvla skydd eller inte lÀngre orkar trÀna sÄ extremt mkt som deras hundar ur tuffa linjer krÀver sÄ blir det pappi. Just för att de inte upplever dem som trÄkiga dammtussar, utan mer som stor hund i litet format.

Alla mina har varit tysta/objÀbbiga, de hÀnger med pÄ ridturer, nÀr man löptrÀnar milen i skogen, de Àr modiga och kör jÀrnet i vÀldigt svÄr terrÀng, simmar, leker och kampar gÀrna.
Och rasen Àr ju ocksÄ en rÀtt frisk och sund ras.

TyvÀrr finns det ju mÄnga kÀrringar(i alla Äldrar) som köper pappisar som ska vara en liten docka som sitter bredvid i soffan och matas med godis och i slowmotion gÄr 3 koppel-promenader pÄ 5 minuter vardera typ. De hundarna blir ju ofta lite bjÀbbiga och trÄkiga. SÄ tyvÀrr fÄr ju mÄnga bilden av att det Àr sÄ en pappi Àr.
Min mammas fördom Ă€r nog att en tanthund inte ska ”orka” men jag ser ju mer de smĂ„ hundarna i rasgrupp 9 som rĂ€tt sportiga sen finns det vĂ€l undantag.
 
SjÀlv blir jag ju lite beklÀmd nÀr nÄgon beskriver corgin som "pensionÀrshund". Nu vet jag ju förvisso inte vilken av de tvÄ corgi-raserna det gÀller, men jag har mött alltför mÄnga skÀlliga, dryga corgis pga understimulering just för att man ofta marknadsför dom som sÀllskapshundar. Mina egna cardigans vill ha regelbunden mental stimulans och kan bli riktigt dryga vid alltför lÄng vila.
Jag har sjĂ€lv en kompis med corgi och jag vet att den skulle nöja sig med mitt hundliv motionsmĂ€ssigt och mentalt men mamma söker nog inte den dĂ€r kĂ€nslan av att ”mĂ„ste”. Hon söker efter en promenadkompis.
 
NÀr jag har pratat med mamma sÄ Àr allt under 15 kg storleken mindre men helst runt 5-12kg. Hon vill inte ha en för kraftig hund, en som kÀnns smidig. I jÀmförelse med min Àr alla hundar smÄ :D
DÄ Àr nog corgi ett osÀkert kort, beroende pÄ vilken typ ni Àr ute efter. Pembroke kanske funkar, men cardigan blir nog ofta för stora. De jag har hemma Àr i storlek kelpie respektive schÀfer kroppsmÀssigt, sÄ de sprÀnger 15 kg-grÀnsen rÀtt bra. :)

Plus att de i regel skÀller sÄ fort de blir uppspelta, det Àr ju en ras med vÀldigt nÀra till skall.

Hur Àr det nÀr det kommer till pÀlsvÄrd, Àr det okej att hÄlla en lÄnghÄrig hund nedklippt?
 
Hur skÀlliga Àr de? Har alltid fÄtt uppfattningen om att de och papillon Àr vÀldigt skÀliga? Larma Àr helt okej men hon vill inte ha en hund som fortsÀtter skÀlla eller som skÀller för att barnen springer och leker.
De flesta som skÀller gör det för att de förvÀntas skÀlla
SmÄ hundar bjÀbbar ju - det vet alla...

Jag har hutat Ät min och dÄ slutar han. Han har till och med börjat mima skall :D

Seriöst - de phalener jag kÀnt har itne skÀllt alls. Men hos papillonuppfödaren dÀr jag köpte min hade de 20 st som skÀllde som galningar Ät allt som passerade tomten och de gjorde inget alls Ät det. Verkade som de tyckte att det skulle vara sÄ.

Alla mina tidigare (stora) hundar ha skÀllt och blivit Äthutade. SÄ jag hutar Ät min lilla ocksÄ. Har ett mantra - skulle jag tillÄta en rottweiler att göra sÄ.
Dvs han ska uppföra sig som en stor hund. Inte hoppa, inte skÀlla.
 
Hur skÀlliga Àr de? Har alltid fÄtt uppfattningen om att de och papillon Àr vÀldigt skÀliga? Larma Àr helt okej men hon vill inte ha en hund som fortsÀtter skÀlla eller som skÀller för att barnen springer och leker.
Jag kÀnner en del papillioner och upplever inte att de skÀller mer Àn nÄn annan hund. De larmar men stÄr inte och gapar i onödan.
 
De flesta som skÀller gör det för att de förvÀntas skÀlla
SmÄ hundar bjÀbbar ju - det vet alla...
Sanning med modifikation, mÄnga mindre raser Àr ju larmande hundar och Àr dÀrmed avlade till att ha lÀtt för skall - till skillnad frÄn mÄnga större hundraser.
Sen gör ju fostran det bÀttre/sÀmre naturligtvis.
 
Sanning med modifikation, mÄnga mindre raser Àr ju larmande hundar och Àr dÀrmed avlade till att ha lÀtt för skall - till skillnad frÄn mÄnga större hundraser.
Sen gör ju fostran det bÀttre/sÀmre naturligtvis.
Absolut, men en mindre hund som inte Àr av larmande ras skÀller ju inte mer Àn en stor hund om det uppfostras rÀtt.
 
DÄ Àr nog corgi ett osÀkert kort, beroende pÄ vilken typ ni Àr ute efter. Pembroke kanske funkar, men cardigan blir nog ofta för stora. De jag har hemma Àr i storlek kelpie respektive schÀfer kroppsmÀssigt, sÄ de sprÀnger 15 kg-grÀnsen rÀtt bra. :)

Plus att de i regel skÀller sÄ fort de blir uppspelta, det Àr ju en ras med vÀldigt nÀra till skall.

Hur Àr det nÀr det kommer till pÀlsvÄrd, Àr det okej att hÄlla en lÄnghÄrig hund nedklippt?
Som inbiten gammal utstĂ€llare och Ă€gare av flertalet havanaiser skulle hon aldrig i hela sitt liv kunna leva med en nerklippt hund. ;) Vet att det Ă€r mer accepterat att klippa ned hundar idag, men för 15 Ă„r sedan var det verkligen ”big no”.
 
Det Ă€r sĂ„ skönt att inte ha en skĂ€llig hund :angel: Jag har en som gruffar en eller tvĂ„ gĂ„nger, behöver aldrig dĂ€mpa honom. Jag kommer bli den som har mammas hund nĂ€r hon Ă€r ivĂ€g och jag kommer förmodligen bli galen om det Ă€r en hund som ”stresskĂ€ller”.
 
Som inbiten gammal utstĂ€llare och Ă€gare av flertalet havanaiser skulle hon aldrig i hela sitt liv kunna leva med en nerklippt hund. ;) Vet att det Ă€r mer accepterat att klippa ned hundar idag, men för 15 Ă„r sedan var det verkligen ”big no”.
Nu blir jag lite nyfiken pÄ om inte havanais Àr aktuellt dÄ? :D De Àr vÀl ganska kÀcka och lÀttsamma sÀllskapshundar? Eller Àr det just den lÄnga pÀlsen som Àr ett hinder?
 
Nu blir jag lite nyfiken pÄ om inte havanais Àr aktuellt dÄ? :D De Àr vÀl ganska kÀcka och lÀttsamma sÀllskapshundar? Eller Àr det just den lÄnga pÀlsen som Àr ett hinder?
Det Àr endast pÀlsen som hindrar och mammas vÀgran att klippa ned en. De havanaiser vi haft har vart perfekta för den typen av hund hon vill ha. Men numera vill hon kunna ha med nÀsta hund i stallet och skogen utan att det skapar arbete med pÀlsen. Jag minns fortfarande hur jag som yngre fick sitta och hjÀlpa mamma att plocka skrÀp ur pÀlsen efter skogspromenader. Hon sydde till och med skaloveraller till skogspromenader och nöstannheltÀckande overaller till vintern för att slippa duscha av de innan jobbet efter ha rastat de i tomten. Pappa skottade till och med gÄngar i snön :D
 

Liknande trÄdar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar pÄ att sÄ smÄningom skaffa hund och funderar sÄklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar Àr en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 351
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Det Àr spÀnnande tider för mig och min familj, dÄ vi Àntligen kÀnner att det Àr en bra tid att skaffa hund. Tanken Àr att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 830
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” trĂ„d
 Jag söker efter en liten, glad hund som Ă€lskar lĂ„nga promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 942
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare Ă€nnu en vilken ras trĂ„d men tĂ€nkte kika med experterna ;) Jag har gĂ„tt ganske lĂ€nge nu i hundtankar och funderar pĂ„...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 277
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp