Sängöverkast

Sängöverkast ja eller nej

  • Ja

    Röster: 24 16,4%
  • Nej

    Röster: 89 61,0%
  • Ibland

    Röster: 33 22,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    146
Jag bäddar bara när det kommer hem folk, vilket inte är särskilt ofta. Har ett snyggt överkast som jag plockar fram vid särskilda tillfällen.
Är uppvuxen med att jag måste bädda sängen varje morgon så det var en befrielse att slippa när jag flyttade hemifrån. Nu har jag sovrum som jag inte är så mycket i dagtid så sängen syns inte. När jag bodde i ettor med sängen i ett hörn bäddade jag oftast men la inte på överkast.
 
Jag bäddar när jag går och lägger mig 😅. Gillar att lägga mig i nybäddad säng, men jag orkar inte bädda på morgonen och jag har även kvalstetallergi och då låter jag lakarnen lufta hela dagen istället. Jag har dock inga djur som hoppar upp i sängen och skräpar ner 😁
 
Bäddar dagligen, men inte nödvändigtvis på sekunden direkt jag klivit ur sängen. Har en ullfilt som ligger över täcket på nedre delen av sängen, men aldrig helt överkast.

Dels vill jag inte ha katthår överallt i sängen och dels tycker jag det ser det bättre ut.
Jag är inget gigantiskt fan av sånt som jag klassar som oreda.
 
Jag bäddar sängen varje dag med överkast, några prydnadskuddar och ett fint bäverskinn :) Överkastet har min gammelmormor virkat och jag älskar det och vill använda det.

Tycker som @Bison att det ser stökigt ut när sängen inte är bäddad och jag klarar inte av att lämna den obäddad 😅

Man får heller inte lägga sig i obäddad säng med kläder på!
 
Jag bäddar varje dag men inte direkt på morgonen. Så det får ligga och lufta lite. Jag avskyr när hunden drar in grus i sängen och bäddar med överkast jag så slipper jag det. Jag jobbar hemifrån så brukar ta en paus någon gång på förmiddagen och bädda sängen.
 
Jag och min man är överens om att det känns stökigt när det inte är bäddat, och framförallt är att bädda sängen för oss en pytteliten, snabb sak som gör att det känns som att vi börjat dagen med något produktivt. Av de anledningarna bäddar vi varje dag, dock aldrig med överkast utan bara genom att vika täckena på längden, lägga dem rakt och släta till lite. Någon gång i veckan viker vi ner dem så att de hamnar i fotändan istället och sängen får vädra, med tanke på kvalsteraspekten som nämnts tidigare.
 
Inget sängöverkast pga har sängkläder jag vill se 😍 I säsongernas olika utföranden 😁 Bäddar gärna men inte direkt på morgonen, känns bättre att vika upp täcket och låta det vädra lite först. Bäddar alltid de få gångerna jag får besök och bor annars själv utan husdjur.
 
Min bäddning består av att bre ut täcket i sitt påslakan över sängen. Men det är inte ofta jag gör det heller.

Katten kryper ner under täcke och bäddmadrass så jag har lärt mig att bara sätta mig på den delen av sängen som är utan täcke för att inte riskera skador.

Dessutom släpar jag ofta ut täcket till soffan och sitter med det på benen när jag läser etc. Bättre med något det går att dra av lakanet från för att tvätta än en filt som mår dåligt av katthår och utspillt te. På vintern är fördelen att täcket redan är uppvärmt när jag ska sova.
 
Jag har sängöverkast för hundarnas skull (som gärna ligger i sängen) så att det ska komma mindre hår och grus på själva täcket och lakanen. Överkastet är dock alltid på, dvs även när jag sover ligger överkastet på (men då bara de sista ca 3/4 av sängen).
 
Har aldrig haft överkast. Eller hade när jag var liten men inte sen jag blev tonåring/vuxen. Det är bara besvärligt med överkast, tycker jag.
 
Näver bäver! Bäddar inte heller... :angel:

Däremot så sträcker jag underlakanet hårt, fluffar kuddar och skakar täcket innan jag lägger mig ;)

P.s antagligen trauma efter uppväxt med stärkta manglade lakan (inte påslakan), krusade knytband på kuddfodralen OCH virkat överkast :p
 
Bäddar nästan aldrig pga kvalster. Tycker det känns fräschast att sängen får lufta. Så jag viker undan täcket när jag går upp. När jag får besök brukar jag bädda med täcket men utan överkast.

När jag bodde i liten studentlägenhet bäddade jag med överkast eftersom sängen var soffa också, men jag tyckte det kändes så ofräscht att lägga sig i den på kvällen när den inte fått lufta.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja allt som oftast för att slippa att rallykatten ska riva sönder sängkläderna när han rejsar över sängen och så ser det ju prydligare ut :).
 
Bäddar alltid med sängöverkast. Hör till kategorin som tycker det ser slarvigt ut annars. Överkast plus några dynor.

Hörde för något år sedan på radio att det numera t.om är svårt att hitta kvalster i bostäder (pga torr luft i moderna bostäder); så till den milda grad att forskare haft svårt att hitta kvalster när de letat.
 
Nej, men försöker få barnen att lägga på överkastet då de och deras kompisar använder sängen som sittplats... Det går så där
 
Bäddar alltid med sängöverkast. Hör till kategorin som tycker det ser slarvigt ut annars. Överkast plus några dynor.

Hörde för något år sedan på radio att det numera t.om är svårt att hitta kvalster i bostäder (pga torr luft i moderna bostäder); så till den milda grad att forskare haft svårt att hitta kvalster när de letat.

Ja, alltså den där kvalsterrädslan känns smått överdriven 😆
Jag är ju som sagt allergisk mot just kvalster och har aldrig känt av det.
Vi har bra luft i sovrummet, alltid öppet fönster året runt samt att vi sover som två vampyrer, ligger still och svettas inte mer än om vi möjligen varit sjuka och då vill iaf jag byta sängkläder, inte bara låta det torka till och sen bädda 😑
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 902
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 375
Senast: tuaphua
·
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
938
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 574
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp