Sängöverkast

Sängöverkast ja eller nej

  • Ja

    Röster: 24 16,4%
  • Nej

    Röster: 89 61,0%
  • Ibland

    Röster: 33 22,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    146
Har faktiskt blivit rekommenderad av läkare att inte bädda sängen 😄 pga kvalster allergi ^^ så bäddar i princip aldrig, har överkast till alla sängar och om vi är iväg en längre tid åker dom på, för att inte få massa damm i sängarna.

När vi bodde i lägenhet bäddade vi sängar vid besök men nu är allt sånt på övervåningen så då spelar det ingen roll när det inte syns så då hoppar jag över det, men det ser fint ut när det är bäddat men kan iof tycka "bara" fina sängkläder kan se trevligt ut också ☺️
 
Bäddar inte ens sängen på morgonen har aldrig gjort och kommer aldrig göra. Vi går bara upp och åker till jobbet. Bäddar gör vi bara när vi tvättar sängkläder och då hör vi det strax före vi skall sova.
Dörren stängs inte till sovrummet heller. Jag tänker lite som så att det gör ingenting om någon ser en obäddad säng. Får de bekymmer om det så är det bara bra... :D :D :D
 
Min sambo är väldigt noga med att det ska bäddas med överkast varje dag pga ser stökigt ut annars. Jag har börjat hålla med honom, eventuellt indoktrinerad efter alla år 😅. Innan vi flyttade ihop använde jag aldrig överkast men har alltid lagt täcke och kuddar tillrätta på morgonen. Tycker inte det är särskilt jobbigt, tar ju typ en minut och jag blir lite stressad av att inte ha det bäddat nu för tiden.
 
Aldrig, bäddar heller aldrig förutom när jag bäddar rent. Såhär ser det ut nu på morgonen 😊 öppnar fönstret om jag haft det stängt under natten och stänger dörren så känns det fräscht att lägga sig där på kvällen.
20230726_083814.jpg
 
Jag hänger täcke och kudde över dörren under dagen för att minska kvalster på min sida av sängen. På katternas sida av sängen får allt ligga kvar - så jag vet inte om det är värt det egentligen. Men det KÄNNS bättre :D
 
Använder ni sängöverkast?
Jag gör det inte mest pga lathet. Gästsängarna har däremot överkast. Sådana jag har fått.
Funderar om jag ska ha ett sängöverkast i sovrummet eller inte. Känns bökigt hålla på bädda sängen varje morgon med ett överkast.
Hur gör ni?
Nej, de är så fina så jag hade väldigt gärna haft ett lapptäcke med stora lappar i starka färger, typ sammet :) Men jag bäddar ju inte sängen så... (sägs ju dessutom vara bara bättre att inte stänga in kvalster i sängen på morgonen.)

Jag hade överkast när jag var yngre och hängde mer i sängen. Vill inte vara i den obäddad med kläder på. (Jag är ganska säker på att jag då nog bäddade sängen när jag kom hem, inte på morgonen.)

Men blev väldigt lockad av @Bison att ligga på överkastet i en hög kuddar med en filt över sig :) väcker minnen från när jag var liten, helt underbart att liksom hänga i sängen och läsa. Läser alltid i soffan men sängen är ju egentligen oöverträffad :D Ska lura lite på det där med att ev skaffa mig ett överkast så jag kan vara i sängen med gott samvete.
 
Senast ändrad:
Jag är allergisk mot kvalster men känner inget trots vårt bäddande av säng 😁
Sover med öppet fönster och tar ändå antihistaminer varje dag pga allergi mot katt.
Har ingen skräck för kvalster heller, sover oftast med en katt på kudden och en hund under täcket klistrad mot mig, alternativ över halva ansiktet 😆
 
Nej, de är så fina så jag hade väldigt gärna haft ett lapptäcke med stora lappar i starka färger, typ sammet :) Men jag bäddar ju inte sängen så... (sägs ju dessutom vara bara bättre att inte stänga in kvalster i sängen på morgonen.)

Jag hade överkast när jag var yngre och hängde mer i sängen. Vill inte vara i den obäddad med kläder på. (Jag är ganska säker på att jag då nog bäddade sängen när jag kom hem, inte på morgonen.)

Men blev väldigt lockad av @Bison att ligga på överkastet i en hög kuddar med en filt över sig :) väcker minnen från när jag var liten, helt underbart att liksom hänga i sängen och läsa. Läser alltid i soffan men sängen är ju egentligen oöverträffad :D Ska lura lite på det där med att ev skaffa mig ett överkast så jag kan vara i sängen med gott samvete.

Det är verkligen jättemysigt 😍
Vår soffa är väldigt skön och trevlig den med men det är inte alls samma gosstämning i vardagsrummet som i sovrummet.
 
Sängen bäddas alltid här, på helgen brukar jag vädra ur och låta den stå obäddad några timmar. Vi har det ungefär som hos @Bison med både överkast, filt och massa extra kuddar så att det är skönt att hänga där även på dagen. Sovrummet syns genom hela lägenheten och katterna fäller en massa så det är absolut trevligast när sängen är bäddad.
 
Bäddar (oftast) men inget överkast, eftersom sovrummet, vardagsrummet och kontoret är samma rum sedan 2006-ish när antal rum tog slut så känns det ändå bättre att ha det lätt tillfixat på dagtid.
 
Använder inte överkast och sängen bäddas när jag byter lakan.
Lägger på täcket när jag går upp för att minska mängden katthår på underlakanet.
Sovrummet är på övervåningen. Om gäster får för sig att gå upp dit får de skylla sig själva om de tycker det ser stökigt ut.
Gästsängen har ett överkast, väl instoppat runt kanterna, för att skydda madrassen från katthår.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 898
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 374
Senast: tuaphua
·
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
938
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 570
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp