Sängöverkast

Sängöverkast ja eller nej

  • Ja

    Röster: 24 16,4%
  • Nej

    Röster: 89 61,0%
  • Ibland

    Röster: 33 22,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    146

karamelldrottningen

Trådstartare
Använder ni sängöverkast?
Jag gör det inte mest pga lathet. Gästsängarna har däremot överkast. Sådana jag har fått.
Funderar om jag ska ha ett sängöverkast i sovrummet eller inte. Känns bökigt hålla på bädda sängen varje morgon med ett överkast.
Hur gör ni?
 
Nä. :) Föräldrarna gör det inte heller längre men de gjorde det när jag växte upp, det finns ju så fina sängkläder som man bara kan lägga snyggt över sängen numera. Vore synd om man inte kunde se dem.
Sedan bäddar jag inte generellt heller, men när jag gör det är det bara med täcke och kuddar. Överkast och prydnadskuddar och dylikt skulle jag aldrig orka lyfta av och på varje dag.
 
Nepp.
Jag försöker dock bädda min säng varje dag, men det händer att jag inte gör det. Ingen katastrof det heller även om jag fått lära mig sedan smått att man måste bädda sängen! Numera har jag insett att man inte måste, så ibland är jag lite trotsig mot mammas regler ;)
 
Såhär ser vårt sovrum ut på dagarna 😍
Filten är dock utbytt mot världens gosigaste i grönt 💚
Paisley gillar att sova här bakom kuddarna på dagarna, mörkt och svalt.

IMG_20230725_233629.jpg
 
Ja det där med kuddar har jag också tänkt på! Varför har man en miljon prydnadskuddar i sängen för? I diverse inredningsprogram är det massor och åter massor av kuddar och det ska puffas till förbannelse :crazy:
Orkar någon göra det varje morgon?! Knappast va!
Ja förutom möjligen @Bison:p

Vi har en extra bred som ligger längst upp, älskar den 😍
Bygga ett kuddfort och lägga sig under filten med en bok är underbart 😍
 
Jag har ett sängöverkast som jag vänt 90 grader och har på ändan av sängen. Täcker ungefär 1/3. Det ser lite mer bäddat ut. Flyttar inte på det utan rättar bara till det lite på morgonen. Det hjälper även till att täcka det som finns under sängen lite grann 😅
 
Ja det där med kuddar har jag också tänkt på! Varför har man en miljon prydnadskuddar i sängen för? I diverse inredningsprogram är det massor och åter massor av kuddar och det ska puffas till förbannelse :crazy:
Orkar någon göra det varje morgon?! Knappast va!
Ja förutom möjligen @Bison:p
Vi pratade precis om det på jobbet idag. Jag tränade en ny kollega som kom från ett annat hotell, och vi skrattade när vi bäddade sängen i en "stay over" och lade dit både filten vid fotänden och prydnadskuddarna - bara för att gästen sedan ska slänga tillbaka dem på golvet igen. :D
 
Jag har ett sängöverkast som jag vänt 90 grader och har på ändan av sängen. Täcker ungefär 1/3. Det ser lite mer bäddat ut. Flyttar inte på det utan rättar bara till det lite på morgonen. Det hjälper även till att täcka det som finns under sängen lite grann 😅
Jag har sett många som bäddar så, det känns ganska praktiskt men jag hade ju svettats ihjäl!
 
Jag blev glad när jag läste att kvalster och sånt trivs bättre i bäddade sängar, eller hur det nu var. Det gick i alla fall ut på att det kunde vara positivt att inte bädda sängen! Det kommer jag ihåg. Jag orkar inte bädda sängen. Visst försöker jag komma ihåg att rätta till täckena så att inte smutsen från hundarnas tassar ska nå underlakanen snabbt, men alltså... Där går min gräns.

Med det sagt så önskar jag att det kunde vara lika prydligt här som hos @Bison, men jag har gett upp. På morgonen räcker det absolut med att lyckas ta sig upp, få ordning på hundar och sig själv osv. Skulle jag lägga till momentet "bädda sängen" så hade jag väl aldrig blivit klar.

Och förresten, var sjutton ska man förvara ett sängöverkast och eventuella prydnadskuddar när de inte används?
 
Här byggs det koja av kuddar, täcket och stornallen till katterna varje morgon :idea: så överkast känns lite overkill :D

Har ett överkast och prydnadskuddar, åker väl på en gång var tredje år eller så.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag blev glad när jag läste att kvalster och sånt trivs bättre i bäddade sängar, eller hur det nu var. Det gick i alla fall ut på att det kunde vara positivt att inte bädda sängen! Det kommer jag ihåg. Jag orkar inte bädda sängen. Visst försöker jag komma ihåg att rätta till täckena så att inte smutsen från hundarnas tassar ska nå underlakanen snabbt, men alltså... Där går min gräns.

Med det sagt så önskar jag att det kunde vara lika prydligt här som hos @Bison, men jag har gett upp. På morgonen räcker det absolut med att lyckas ta sig upp, få ordning på hundar och sig själv osv. Skulle jag lägga till momentet "bädda sängen" så hade jag väl aldrig blivit klar.

Och förresten, var sjutton ska man förvara ett sängöverkast och eventuella prydnadskuddar när de inte används?

Vi viker vårt överkast samtidigt som tar av det, då är det bara att lägga på det och vika tillbaka det igen, går väldigt snabbt och blir alltid perfekt 😁
Kuddarna staplas bara i en hög bredvid sängen.

Jag är ju så konstigt att jag mår dåligt om jag inte bäddat sängen, samma sak som om det skulle råka stå ett odiskat glas eller något på bänken eller om bänken inte är avtorkad 😱
Vi såg på film förut, fick pausa eftersom jag störde mig så mycket på att det var ludd på en prydnadskudde i soffan 😆
Sambon är ordentligt med lite mer avslappnad än mig, som tur är 🙄
 
Bäddar enbart när jag har gäster sommartid (balkong ut från sovrummet). Vistas aldrig i sovrummet förutom när jag sover (eller passerar ut på balkongen) så lägger städfokuset på andra delar av lägenheten.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har ett överkast i sängen. Men använder det aldrig. Eller rättare sagt jag brukar låta det vara obäddat. :D

På vintern använde jag det mer då jag har det som extra täcke när det är kallt. Och vid enstaka tillfällen om jag vet jag får besökare kan jag slänga på det. Annars ligger det vikt i ena hörnet av sängen.
 
Bäddar alltid sängen varje dag och har sängöverkast. Ser stökigt ut annars och jag skulle verkligen inte vilja gå och lägga mig i en obäddad säng. Sträckta, släta lakan tack 😊
Överkastet slänger jag i en fotölj i sovrummet på natten.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 911
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 375
Senast: tuaphua
·
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
938
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 575
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp