Särbos vuxna hemmaboende barn

Smulan75

Trådstartare
Långt vädringsinlägg:

Min relation med min pojkvän & särbo borde vara perfekt, vi matchar varandra så otroligt bra i åsikter, har samma inställning till det mesta i livet och ett bra sexliv och det känns verkligen som man äntligen har hittat någon som respekterar och älskar en för den man är och även vill ta del av och har förståelse för det liv man vill leva. vi har pratat om att skaffa gård tillsammans och är nästan där, gäller bara att hitta "stället".

MEN - han har en hemmaboende dotter som tog studenten i våras (19år) hon bor fortfarande hemma, betalar inget och har inte ens anmält sig till arbetsförmedlingen! *sliter mitt hår* och jag blir mer och mer tveksam om jag överhududtaget kommer att kunna leva tillsammans med honom när hon kommer på köpet. Det är iof bara ett halvår ... men detta känns bara som något som legat och pyrt i de tre år som vi varit ihop.

Den enda punkten där vi inte har samma åsikt - uppfostran! Nog så viktigt när både han och jag har en dotter (min är 10år)

Vi har pratat oändliga gånger om detta, att hon inte tar tag i sitt liv utan bara sitter på sitt rum och spelar dator. Inte hjälper till i hemmet, han lagar fortfarande mat till henne :o. Han får tjata sig blå för att få henne att hjälpa till att städa, tvättta, diska, plocka undan efter sig osv och det slutar ofta med att han gör det själv eller att de börjar gräla och att hon springer gråtande in på sitt rum och stänger in sig.

Han säger att det inte bara är en uppfostringsfråga utan att det handlar om att hon har så dåligt självförtroende och alltid har haft det. att han inte vill "straffa" utan att ansvarskänslan ska "komma inifrån". Jag säger att det handlar om att hon aldrig i sitt hela liv har behövt ta ansvar och därför har blivit så handlingsförlamad som hon är. Han försöker prata med henne men har svårt att nå fram och det slutar ofta med gräl när han försöker ställa krav. Han har försökt få henne att gå till psykolog för att prata om sitt dåliga självförtroende men såklart har han inte lyckats få henne att gå med på det - inte heller hennes mamma.

Hennes mamma (pojkvännens ex) har nu flyttat till en lägenhet med två rum (inte plats för dottern), från att ha bott i ett radhus och därmed bor dottern heltid hemma hos pojkvännen. De har en bra relation, exet och pojkvännen, men hon verkar tycka att det är skönt att han tar ansvaret och den ekonomiska biten och han accepterar det. Från vad jag hör så varken pratar eller umgås hon speciellt mycket med sin dotter men de har en bra relation och vad jag förstår så har hon lättare att prata med henne.

Jag är än så länge tredje hjulet och känner mig ganska hjälplös och kraftlös i situationen. Så länge vi inte bor ihop så är det självklart inte min sak att ha någon värdering i att han försörjer henne och hur han "uppfostrar" henne. hon är ju myndig men så länge hon bor hemma är hon i mina ögon ett "barn". I mina ögon är det så fel. Att han försörjer utan att orka ställa krav. Jag hade krävt att hon skulle hjälpa till hemma, att hon gick till arbetsförmedlingen. Att hon tog första bästa jobb. Min 10åriga dotter hjälper till mer då jag kräver det.

Det värsta är att hon fick om ett erbjudande om jobb i en kiosk i början av sommaren där hon skulle ha tjänat 6500kr/mån (iof svart) men i mina ögon bättre än inget jobb. Hennes mamma rådde henne att tacka nej då det inte var vitt och inte skulle ge några referenser. och hon var inte sen att följa sin mammas råd även om min pojkvän sa emot. Det var ju trots allt bättre att vänta på ett "bra jobb". Efter det har jag inte hört något om varken att hon sökt eller fått några erbjudanden.

Jag blir irriterad när jag är i hennes närhet men jag vet att det egentligen inte är henne jag är irriterad på utan på pojkvännens inställning.

Han säger att han aldrig skulle slänga ut henne eller ställa henne på bar mark, vilket jag till viss del kan hålla med om men bara till viss utsträckning. Om man ska leva ihop kan man inte bara ta.

Så vad tror ni är det ett hopplöst fall? Måste jag bara acceptera eller skita i det? Det växlar från vecka till vecka vad jag känner. Jag har även pratat med pojkvännen om att jag måste få ta del och ha viss bestämande rätt om vi flyttar ihop. Men det är en sak att säga det och en annan att leva upp till det och risken känns stor att jag kommer hamna utanför.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Så länge ni inte bor ihop så har du ju egentligen inte med det att göra - precis som du säger.

Ska ni flytta ihop så har du ju plötsligt med det att göra. Du ska ju välja vilka du vill dela hushållsgemenskap med och ni måste ju komma överens om vad för "regler" som ska gälla.

Gör det så enkelt som möjligt. Tala om för din sambo att om ni ska bo ihop så är det en förutsättning att vuxna barn bidrar till hushållsekonomin och hushållssysslor. Vill du inte alls flytta ihop om hon "följer med" så säg det nu.

Att man inte vill ta ett svart jobb kan jag förstå, att inte skriva in sig på arbetsförmedlingen förstår jag inte.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Fick hon några betyg så hon kan studera vidare? Då skulle ni kunna posta henne till en universitetsstad.

Om inte kanske du kan föreslå att hon läser på Komvux medan hon letar jobb. Hon måste ju göra någonting i alla fall.

Båda har fördelen att man kan ta henne i handen och hjälpa henne söka och sedan posta iväg resultatet själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Har inte tid att säga mer just nu än att dottern gjorde rätt som INTE tog jobbet under de premisserna.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Men snälla du hon är "Nitton".
Det är både en ålder och ett tillstånd.
Om hon är fullt frisk så kommer hon ur det om något år eller två.
Och det alldeles av sig själv, det är inget att vare sig uppfostra eller bråka om.
Det är bara att vänta ut.

Det går över - av sig själv.

Så du skall faktiskt inte göra något alls åt saken.
Utan bara vänta.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Så vad tror ni är det ett hopplöst fall? Måste jag bara acceptera eller skita i det? Det växlar från vecka till vecka vad jag känner.
Jag blir fundersam över ditt inlägg. Hur menar du att ditt liv blir sämre för att denna tjejen mår dåligt och därför blir försörjd av en person som uppenbarligen vill och kan försörja henne?

Hade jag varit du hade jag börjat i andra änden. Du vill ställa krav och tvinga fram en förändring, men jag tror att den största förändringen kommer ifall hon istället får möjligheterna att hitta rätt. Det är klart att hon är rädd för att jobba ifall hon aldrig jobbat och haft en anställning. Hon vet ju inte vad det innebär. Utbilda henne istället. Vad jobbar du med? Kan hon inte hänga med till ditt jobb och göra lite enklare uppgifter? Kan hon inte få betalt för att hon jobbar hemma med att göra grejer? Då blir det ju en morot att "hjälpa till" och hon får självförtroende i att hon faktiskt kan göra saker.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Har någon frågat tjejen vad hon vill göra med sitt liv? Vad har hon för intressen.. vad har hon för drömmar?Kan man stötta och uppmuntra dessa på något sätt?

Svartjobb är riskabelt pga jag känner människor som skadat sig på svartjobb. Inga försäkringar gällde då... ingen arbetsgivare som tar ansvar..:(
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Jag tycker att det är ett hemskt inlägg du skriver.

Du skriver ingenting om tjejen som person. Du skriver inte om några känslor för henne, att t ex du "tycker om henne, men". Det är bara ett långt inlägg om hur hon inte tar tag i sitt liv, och man förstår att det hela verkar störa dig på ett moraliskt plan.

Hon framstår som en börda och ett störningsmoment i ditt i övrigt perfekta liv med hennes pappa. Du kan nog vara säker på att hon vet att du känner så, vilket inte kommer att få henne att må bättre. En ung tjej som tydligen redan har uselt självförtroende.

Jag tycker faktiskt att du ska börja jobba med dig själv, i stället för att kräva att andra ska ställa krav på henne. Om du o pappan håller ihop kommer du att ha många år med den här tjejen i ditt liv och du måste hitta ett sätt att förhålla dig till henne. Och det är ditt ansvar, inte hennes eller pappans.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Jag håller med dig. Visst tycker jag att hon ska hjälpa till hemma, som ett sätt att lära sig att ta ansvar i vuxenlivet. Men det låter ju som om hon uppenbarligen har problem, och behöver stöttning för att ta i itu med dem. Det är verkligen inte lätt att vara ung idag, skyhög arbetslöshet och inga bostäder. Vad ska de göra liksom? Alla är inte självgående. Vissa behöver mer stöd och uppmuntran och hon tillhör uppenbarligen den senare kategorin.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Tussinussen - klockrent:bow:

Och självklart ska ungen inte börja sitt yrkesliv med att jobba svart.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Tack för er feedback :)

Hon gick ut gymnasiet och fick betyg men var skoltrött redan efter första året och genomled de två följande åren så att fortsätta plugga tror jag inte är ett alternativ.

I min värld har alltid ett jobb varit mer värt än inget alls, men så funkar jag. Sen värderar jag självklart ett vitt mer än ett svart.

Som sagt var det är egentligen inte dottern jag är irriterad på utan pojkvännens uppgivenhet/inställlning. Jag hoppas verkligen att det är ett stadie som går över. Men samtidigt har jag själv föreslagit att han åtminstonde ska ta henne i handen - (vilket jag tror att hon skulle behöva dvs någon som håller henne i handen) och ta med henne till arbetsförmedlingen. Minsta kravet liksom.

Jag umgås inte så mycket med henne, men de få gånger hon pratat om jobb så nämner hon att hon vill ha ett bra jobb - dvs bra betalt och roligt. I vilken värld lever man då när man endast har gått ut gymnasie (ingen inriktning) och inte har någon jobberfarenhet? Det är ungefär som de gånger hon tjatar om att hon vill att de ska skaffa hund, men vem ska ta hand om den när hon inte ens gör rent i kattlådorna? och när hon flyttar hemifrån? Hon verkar leva i en drömvärld som hon och min pojkvänn har skapat inlindad i bomull.

Mitt liv blir sämre först när vi flyttar ihop om vi ska ha gemensam ekonomi och hon är hemma utan att "bidra". Hon får gärna flytta med och det gör inget om hon är arbetslös, det kan ju vem som helst vara och bli. Men bor man under samma tak så får man bidra, kan man inte göra det ekonomiskt så kan man åtminstonde hjälpa till med det vardagliga hushållsarbetet. och jag känner att jag är inte sugen på att ta över rollen som tjatande "styvmor" en roll som min pojkvän redan nu borde ha lagt grunden till så att det inte borde finnas något att tjata om. Sjävklara saker.

Just nu är det acceptabelt men jag känner att min relation till pojkvännen blir sämre eftersom jag drar mig för att åka hem till honom då jag blir irriterad när det står gammal disk på soffbordet och på köksbänken och är allmänt ostädat. samtidigt som det är ett ämne som vi båda undviker eftersom vi vet att vi inte är ense. lättare att disskutera saker där vi tycker lika ;)
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Fast nu låter det som att du bara fortsätter att vädra ditt missnöje över tjejen (och hennes pappa), feedbacken som du tackar för verkar du inte ha lyssnat på.

Vad du och han behöver komma överens om ifall ni flyttar ihop är väl hur ni ska fördela ekonomin. Känns det viktigt för dig får väl dottern gå på hans budget. Men i övrigt tycker jag inte att du kan göra mycket, i synnerhet inte genom ultimatum som Men bor man under samma tak så får man bidra. Har ni inte samma inställning på den punkten kanske ni inte ska bo tillsammans?
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Hade hon varit jag hade jag hoppats min pappa dumpar dig. Sorry men som du skriver. Egoistiskt.

Du kommer aldrig komma före henne i din pojkväns liv. Aldrig. Och gör du det är han en dålig farsa.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Mitt liv blir sämre först när vi flyttar ihop om vi ska ha gemensam ekonomi
Ha inte gemensam ekonomi med mannen då. Så är det problemet löst. Varför betyder gemensam ekonomi så mycket för dig att det är värt att gå omkring och må dåligt över nu?

Och mycket kan hända med en 19-åring innan ni har hittat en fastighet att flytta ihop i. :p
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Ok - Det var från början aldrig tal om att varken flytta ihop eller att vi skulle "bilda familj". Både pojkvännen och jag har kanske haft fel inställning när vi aldrig har haft som "mål" att bilda en ny kärnfamilj utan att vi mer fokuserat på våran relation? Att hans dotter är "hans" ansvar och att min dotter är mitt ansvar och även ska vara så om vi flyttar ihop. Våra döttrar trivs bra tillsammans och min dotter kallar henne för sin plastsyster vilket jag är jätteglad över. Men att jag skulle få känslor för henne, är det ett måste för att hennes pappas och min relation ska fungera? Isåfall kan jag nog redan ge upp nu.

Självklart kommer jag finnas där och stötta henne om vi flyttar ihop och ifall något skulle hända hennes pappa men som vi kommit fram till hon har både en pappa och en mamma som älskar henne och som är hennes "riktiga" familj.

Det är först senaste året som vi börjar prata om att flytta ihop men alltid under förutsättningen att hans dotter skulle ha flyttat ut innan.


Jag tycker att det är ett hemskt inlägg du
skriver.

Du skriver ingenting om tjejen som person. Du skriver inte om några känslor för henne, att t ex du "tycker om henne, men". Det är bara ett långt inlägg om hur hon inte tar tag i sitt liv, och man förstår att det hela verkar störa dig på ett moraliskt plan.

Hon framstår som en börda och ett störningsmoment i ditt i övrigt perfekta liv med hennes pappa. Du kan nog vara säker på att hon vet att du känner så, vilket inte kommer att få henne att må bättre. En ung tjej som tydligen redan har uselt självförtroende.

Jag tycker faktiskt att du ska börja jobba med dig själv, i stället för att kräva att andra ska ställa krav på henne. Om du o pappan håller ihop kommer du att ha många år med den här tjejen i ditt liv och du måste hitta ett sätt att förhålla dig till henne. Och det är ditt ansvar, inte hennes eller pappans.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Fast nu låter det som att du bara fortsätter att vädra ditt missnöje över tjejen (och hennes pappa), feedbacken som du tackar för verkar du inte ha lyssnat på.

Vad du och han behöver komma överens om ifall ni flyttar ihop är väl hur ni ska fördela ekonomin. Känns det viktigt för dig får väl dottern gå på hans budget. Men i övrigt tycker jag inte att du kan göra mycket, i synnerhet inte genom ultimatum som Men bor man under samma tak så får man bidra. Har ni inte samma inställning på den punkten kanske ni inte ska bo tillsammans?

Men då har du nog oxå läst mellan raderna, jag poängterar att det är pappans inställning som är det jag i första hand oroar mig.

Vi har samma iställning men hur vi ställer de kraven där skiljer vi nog oss åt.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Hade hon varit jag hade jag hoppats min pappa dumpar dig. Sorry men som du skriver. Egoistiskt.

Du kommer aldrig komma före henne i din pojkväns liv. Aldrig. Och gör du det är han en dålig farsa.

och varför tror du att jag vill komma före henne? Självklart är barnen det som kommer först, min dotter är alltid viktigare för mig än min pojkvän och vice versa. Vad tycker du jag ska ha för inställning och vad jag ska göra då?
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Förstår dig helt och fullt!
Det spelar ingen roll hur synd det är om tjejen, hon må lida av det mesta men bör väl ändå klara av lite hushållssysslor.
Och hör jag en 19-åring till säga att de endast vill ha "ett roligt och välbetalt jobb" vet jag inte vad jag gör:rage:

Jag förstår att man inte kan säga åt henne att ta ett svartjobb och att du inte samlar många pluspoäng här när du nämner sådant men jag delar dock din känsla av att ett jobb, oavsett vilket, är ett jobb och ska värderas högt.
 
Senast ändrad:
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Men - säger du inte emot dig själv nu? Hans dotter är hans ansvar, säger du. Och ändå är du så irriterad på hur han sköter det ansvaret.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Ja det är hur han sköter sitt ansvar som jag är stör mig på, kan man inte göra det? Bara för att det är hans ansvar så behöver väl inte det innebära att jag automatiskt avsäger mig allt åsiktstagande om hur han sköter det?

Jag tycker att han förstör för sin dotter genom att skämma bort henne. och med att skämma bort menar jag att han sköter allt åt henne.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 126
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 999
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 535
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 264
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp