Bukefalos 28 år!

Sätt att umgås med sin häst ?

M

moontje

Hej,

Har någon tips på vad man kan göra för att umgås med sin häst ?
Börjar tröttna lite på ridning pga vädret och börjar tröttna på samma stigar hela tiden.
Så har någon tips? ;)
Allt från bada med häst (sommar) till putsning och flätning till att läsa böcker i boxen bredvid sin häst :p

Hoppas att det är många som vill dela med sig av sina tips/ideer :)
/moontje
 
Sv: Sätt att umgås med sin häst ?

Jag brukar försöka stärka mitt band till hästen. Några exempel

* gå ut och promenera tillsammans
* släppa på inhägnat område och busa av oss tillsammans till fots (kanske inte så föredömligt ur säkerhets synpunkt)
* använda fantasin och göra en liten bana där man kan gå/rida slalom, gå över träbro, lägga presenning på hästen, spela fotboll etc
* massera hästen eller bara stryka den över hela kroppen
* lära hästen nya trick och träna på ledarskapsövningar

Ja det finns ju hur mycket om helst bara man använder sin fantasi lite. :laugh: Rolig tråd, se fram emot att läsa fler svar sen.
 
Sv: Sätt att umgås med sin häst ?

Jag har en unghäst och de märks att han tycker de blir tråkigt att göra samma sak hela tiden. Så jag går ofta ut i hagen och busar med honom och bara är, visar att man kan va ute i hagen även om man inte ska hämta honom.
Ta in honom i stallet bara pyssla...
Jag vet inte vad folk tycker om detta ur säkerhetssynpunkt men jag gör de allra underligaste sakerna med min häst, han får går runt och undersöka i stallet om jag behöver fixa nått... om det blir för varmt kanske jag kastar av mig jackan och slänger upp den på honom.
Jag utsätter honom för ganska mycket dårskaper^^ höhö...
Men allt för att avdramatisera och bara umgås, som bästa vänner.
Man får försöka vara påhittig.
 
Sv: Sätt att umgås med sin häst ?

Hej,

Har någon tips på vad man kan göra för att umgås med sin häst ?
Börjar tröttna lite på ridning pga vädret och börjar tröttna på samma stigar hela tiden.
Så har någon tips? ;)
Allt från bada med häst (sommar) till putsning och flätning till att läsa böcker i boxen bredvid sin häst :p

Hoppas att det är många som vill dela med sig av sina tips/ideer :)
/moontje

finns mycket man kan göra :D
markträning typ seven games , få hästen att gå över presenning, mellan tunnor, över tunnor, under saker som tex torkvindan mm.

gäller först att hästen har förtroendet för dig
 
Sv: Sätt att umgås med sin häst ?

Jag brukar longera/tömköra med träns + ett rep runt halsen så jag har dubbla tömmar. Ett par fästa i bettet och ett rep i ringen.
Träna på att longera med hjälp av bara repet runt halsen, ta till tränset i nödfall :) Tycker både jag och pollen är kul!

Annars som någon sa är det nyttigt med massage, stretching. Smörj all utrustning utanför boxen medans hästen äter.
 
Sv: Sätt att umgås med sin häst ?

Tävla med någon annan i stallet om vem som kan linda benen snyggast, vinnaren får... sin box mockad! :idea:

Ryck manen/svansen, klipp hovskägg, klipp tofsar i öronen, toppa svansen :)

Gör en brasa utanför stallet och samla ihop ett gäng för grillning, brukar vara populärt i vårat stall iaf (fast då umgås man ju inte med hästen.. Men det är kul iaf!:D )
Efter/före grillningen skrittar ni ut barbacka helt kravlöst, bara skrattar och har kul :)
 
Sv: Sätt att umgås med sin häst ?

Åka till ngt ställe som jag vet har underbara ridvägar.

Just nu i fällningstider är en tur med gummiskrapan mkt uppskattat:rofl:

Rycka man o reda ut svansar i ett par timmar:angel:
Bjussa på en apelsin är oerhört poppis.

Ta med den ut i skogen- bara för att hitta goda kvistar:d
 
Sv: Sätt att umgås med sin häst ?

Jag brukar gå ut å gå med min häst. Hon verkar gilla det.

Borsta igenom hästen rejält samt reda upp tuvor i man å svans. Spruta med pälsglans så är det lättare att reda ut samt blir inte så fort oredigt igen.

Bara stå och gosa...:love:
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 302
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp