Såg en hund på Crufts-sändningen

Bukefalos 30 år!

Jag kollade lite snabbt bara för att se retrieverraserna. Varje år undrar jag om BiR-labben kommer vara i normalhull och varje år blir jag besviken. "Everything you could ask for in a correct labrador" my ass. Önskar att domarna kunde få lite ryggrad och skicka ut dom som ställer hundar med flera kilos övervikt.

Men Chesapeaken var riktigt tjusig! :love: Den såg ut som en retriever ska i mina ögon, rejäl i kroppsbyggnaden men inte ett dugg tjock. Synd att liknande kroppsbyggnad börjar bli utrotningshotad hos klassisk labrador. :(

(Jag vet också att nog ingen vill säga det högt men ägaren och hunden ser nästan ut som varandra. :angel: :D )
Jag har också fångat snippar om att både uppfödaren (som även visade hunden) och partnern var nära att hamna i fängelse för animal cruelty i början av tvåtusentalet. EXTRA galet då att premiera karln och hans hund oavsett om det gått tjugo år eller mer.

Sådan herre sådan hund var min första tanke också 😬🙈:D

De hade kunnat välja vilken av de där hundarna som helst som visades och det hade varit bättre än vinnaren. Detta ger mig verkligen ännu mer anledning att inte förstå mig på utställningsvärlden. Det är som att man vill att de ska se sjuka ut. Jag har funderat flera gånger ifall det skulle intressera mig för det är ju kul att träffa hundfolk andra som är entusiastisk över samma hundar som en själv men när man ser vad det är som tydligen premieras får man ju avsmak 😢

De hade kunnat välja vilken av de där hundarna som helst som visades och det hade varit bättre än vinnaren. Detta ger mig verkligen ännu mer anledning att inte förstå mig på utställningsvärlden. Det är som att man vill att de ska se sjuka ut. Jag har funderat flera gånger ifall det skulle intressera mig för det är ju kul att träffa hundfolk andra som är entusiastisk över samma hundar som en själv men när man ser vad det är som tydligen premieras får man ju avsmak 😢
Om du tycker att det verkar roligt med utställning så gå, med eller utan hund. :) Det ÄR oftast roligt och om inga vettiga ägare finns där eller vettiga hundar visas upp lär det knappast bli bättre.

På utställning finns det inget kompistänk, det är rena kniven i ryggen som gäller där, något bättre om man ställer brukshund.

På utställning finns det inget kompistänk, det är rena kniven i ryggen som gäller där, något bättre om man ställer brukshund.
Fast det beror faktiskt lite på. Jag har haft jätteroligt och jättetrevligt alla tre (!) gångerna jag varit iväg med shiban. Två i Sverige och en i UK. Båda i Sverige var i och för sig inoff och en var spetsspecial och en shibaspecial, men jag tyckte generellt det var himla skoj att se alla fina hundar och surra med andra för att dela upplevelser runt rasen. Domarna var shyssta och hjälpsamma också.
I UK var det legit utställning men jag ställde bara russeln i en av "gladaste svans" typerna, oavsett var det en himla trevlig helg!

Fast det beror faktiskt lite på. Jag har haft jätteroligt och jättetrevligt alla tre (!) gångerna jag varit iväg med shiban. Två i Sverige och en i UK. Båda i Sverige var i och för sig inoff och en var spetsspecial och en shibaspecial, men jag tyckte generellt det var himla skoj att se alla fina hundar och surra med andra för att dela upplevelser runt rasen. Domarna var shyssta och hjälpsamma också.
I UK var det legit utställning men jag ställde bara russeln i en av "gladaste svans" typerna, oavsett var det en himla trevlig helg!
Inoff är mycket trevligare

Inoff är mycket trevligare
Fast den "riktiga" här i UK var också trevlig trots att jag tycker det verkar finnas många fler stolpskott inom aveln här. Sedan såg de kanske att min shiba inte var något rosettplockare direkt. :D

Edit: jag har helt enkelt svårt att tro att varenda uppfödare jag träffat IRL och samtliga vi har här på forumet går runt på varje utställning och beter sig tyket och som värsta backstabbarna mot alla de träffar som råkar ha samma ras.

Jag höll faktiskt på att trilla baklänges när jag såg att en welsh corgi pembroke blev BIS första dagen! Varför? Den hade svans!!

Iallafall nåt positivt, för jag ser ofta de stubbsvansade individerna i raser där stubbsvans förekommer premieras framför individer med svans. Det blir ju då att vissa uppfödare ( tex aussie uppfödaren för några år sen) kanske otillbörligt stympar valpar om de verkligen vill ha resultat i ringen 😞.

Med det sagt tycker jag att utställning skulle helt tas bort som meriterande.. Det premierar oftast extremvarianter i rasen när det kanske mellanmjölken som bäst uppfyller rasstandarden enligt min åsikt.

Crufts lämnar en bitter eftersmak i år..

Tydligen har big-1 cavalieren över 41 kullar efter sig fyra år gammal. 😒

Hur ska folk kunna ta rasavel på allvar när det ser ut såhär?!
Ja man blir så ledsen när man upptäcker sånthär, och att det som premieras på utställning. Jag kan inte låta bli att dra paralleller till min egen ras på häst... Nu tror jag inte att den exteriören som börjar bli väldigt vanlig där (extraordinärt lång manke som gör att sadelgjorden hamnar mitt på buken) inte är skadlig för hästen i sig. Det blir bara omöjligt att hitta en sadel.

Det gör också att jag inte vet hur jag ska göra med nästa hundval. Renrasigt känns som en risk. Blandras känns som en risk. Vilken risk vill jag ta? Hur hittar man en uppfödare som är seriös och kunnig på riktigt? En som inte hittar på ursäkter för hannen/tiken som de behållt sedan valp, utan utvärderar på riktigt och inte använder individer i avel som inte borde.

Det är helt omöjligt att veta om man inte verkligen engagerar sig till tusen i rätt många år innan man gör sitt val. Och - det kan lika gärna vara så att den man väljer är den som är bäst på att hålla tyst om saker och ger en väldigt lite insyn.

Jag vill ha renrasigt egentligen. Men hur ska det gå till?

Ja man blir så ledsen när man upptäcker sånthär, och att det som premieras på utställning. Jag kan inte låta bli att dra paralleller till min egen ras på häst... Nu tror jag inte att den exteriören som börjar bli väldigt vanlig där (extraordinärt lång manke som gör att sadelgjorden hamnar mitt på buken) inte är skadlig för hästen i sig. Det blir bara omöjligt att hitta en sadel.

Det gör också att jag inte vet hur jag ska göra med nästa hundval. Renrasigt känns som en risk. Blandras känns som en risk. Vilken risk vill jag ta? Hur hittar man en uppfödare som är seriös och kunnig på riktigt? En som inte hittar på ursäkter för hannen/tiken som de behållt sedan valp, utan utvärderar på riktigt och inte använder individer i avel som inte borde.

Det är helt omöjligt att veta om man inte verkligen engagerar sig till tusen i rätt många år innan man gör sitt val. Och - det kan lika gärna vara så att den man väljer är den som är bäst på att hålla tyst om saker och ger en väldigt lite insyn.

Jag vill ha renrasigt egentligen. Men hur ska det gå till?
Du får börja jaga och skaffa jakthund 😅 Dom är oftast friskare och avlas efter funktionsdugligt utseende.

Du får börja jaga och skaffa jakthund 😅 Dom är oftast friskare och avlas efter funktionsdugligt utseende.
Haha jaaa men typ så. Med den lilla detaljen att jag vill ha en sån liten hund så den kan flyga utan problem, och vara lätt att ha lös och inte jaga vilt... Men om du avlar fram en hund på 2-3 kilo som är typ pointer eller nåt i grunden lite snabbt här? Den ska inte fälla också. Sorry ;)

Haha jaaa men typ så. Med den lilla detaljen att jag vill ha en sån liten hund så den kan flyga utan problem, och vara lätt att ha lös och inte jaga vilt... Men om du avlar fram en hund på 2-3 kilo som är typ pointer eller nåt i grunden lite snabbt här? Den ska inte fälla också. Sorry ;)

Kan inte vara många raser som väger max 3 kg?
Inte jaga vilt och lätt att ha lös är lite träningsfråga om vi pratar den storlek på hund 🙂 Det går träna jakthundar att bli viltrena så ”lätt” är en definitionsfråga.
Det är väl bara dvärgpudel då som inte fäller.

Låter som du inte ens vill ha en hund?

Kan inte vara många raser som väger max 3 kg?
Inte jaga vilt och lätt att ha lös är lite träningsfråga om vi pratar den storlek på hund 🙂 Det går träna jakthundar att bli viltrena så ”lätt” är en definitionsfråga.
Det är väl bara dvärgpudel då som inte fäller.

Låter som du inte ens vill ha en hund?
Jag skrev inte max, det var ett ungefärligt skämtsamt svar. Inte en genomtänkt rasvalstråd.

Vad får dig att tro att jag inte vill ha hund?

Crufts lämnar en bitter eftersmak i år..

Tydligen har big-1 cavalieren över 41 kullar efter sig fyra år gammal. 😒

Hur ska folk kunna ta rasavel på allvar när det ser ut såhär?!
Fast att en hane lämnar många kullar i avel är ju ett avelsproblem och ska ju inte påverka eventuella vinster i utställningsringarna. Det är inte utställningsvinster som gör att hanhundar överutnyttjas i avel, utan det är ägarens (bristande) omdöme när denne lånar ut hanen i den omfattningen.
Man behöver dessutom kanske sätta antalet kullar i förhållande till hur många valpar som registreras årligen. Jag vet inte hur många cavalierer som registreras i Royal Kennel Club varje år, men det bör vara betydligt fler än i Sverige.

Man behöver dessutom kanske sätta antalet kullar i förhållande till hur många valpar som registreras årligen. Jag vet inte hur många cavalierer som registreras i Royal Kennel Club varje år, men det bör vara betydligt fler än i Sverige.

Men 41 kullar på en fyraårig hund är ju skitmycket i vilken ras som helst och oavsett hur många som reggas totalt på ett år? Tänk sen när den hunden får barnbarn och barnbarnsbarn, den kommer finnas i var och varannan stamtavla och driva upp inavelsprocenten i en ras som redan är svårt ansatt av hälsoproblem. Och så får alla som är anti renras mer vatten på sin kvarn.

Men 41 kullar på en fyraårig hund är ju skitmycket i vilken ras som helst och oavsett hur många som reggas totalt på ett år? Tänk sen när den hunden får barnbarn och barnbarnsbarn, den kommer finnas i var och varannan stamtavla och driva upp inavelsprocenten i en ras som redan är svårt ansatt av hälsoproblem. Och så får alla som är anti renras mer vatten på sin kvarn.
Ja det är väldigt många avkommor oavsett ras. Ännu värre när man vet att det rekommenderas sen avelsdebut inom rasen för att minska risken för MMVD i tidig ålder.

Här är mer info om cavalieren. Jag ser typ inte något annat än poster om crufts och kycklingar på FB just nu. Kycklingarna är väldigt välkomna som avbrott! 😅

1773170988422.webp

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Ska jag välja en ny ras eller inte.
  • Framtida hundras?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 33