Saker jag som hundmänniska inte fattar ;)

Titta på "riktiga" afghaner så ser det ut som att pappisar (i förhållande till sin storlek) oftast är de med mest päls ;)

Är det verkligen så? :)

Pappisar har ju kortare ben så många gånger hamnar benen lite under pälsen, men de har ju en annan typ av behåring, med kortare päls på benen. Vi har en familj med fyra Afghanhundar i min stad, och jag upplever dem som otroligt håriga, men de kanske är orastypiska..

Min uppfattning är ungefär så här,
comparison.jpg
(tog en bild på en pappis som räknas som välpälsad, de de flesta jag mött har kortare päls än så), blir hemskt gärna rättad om jag har fel:

Föressten, trimmar man bort pälsen på afghanernas rygg, eller ser de ut så naturligt? :)
 
Är det verkligen så? :)

Pappisar har ju kortare ben så många gånger hamnar benen lite under pälsen, men de har ju en annan typ av behåring, med kortare päls på benen. Vi har en familj med fyra Afghanhundar i min stad, och jag upplever dem som otroligt håriga, men de kanske är orastypiska..

Min uppfattning är ungefär så här, Visa bifogad fil 60014(tog en bild på en pappis som räknas som välpälsad, de de flesta jag mött har kortare päls än så), blir hemskt gärna rättad om jag har fel:

Föressten, trimmar man bort pälsen på afghanernas rygg, eller ser de ut så naturligt? :)
Afghaner har kort päls på ryggen naturligt, men många med utställningsafghaner trimmar för att få det att "se rätt ut".

Här har du en helt annan typ av afghan (och ja, den är vuxen och fullpälsad)
119749686_10223393220637959_5854195400111338229_o.jpg
 
Afghaner har kort päls på ryggen naturligt, men många med utställningsafghaner trimmar för att få det att "se rätt ut".

Här har du en helt annan typ av afghan (och ja, den är vuxen och fullpälsad)
119749686_10223393220637959_5854195400111338229_o.jpg

Åh vad fin! :)

Den skulle kanske tom jag orka kamma :)

En pappis som är mer normalt behårad ser ut ungefär så här, så då ligger de i ungefär samma liga om man räknar in benläng och storlek då :)


Outdoor_Continental_Toy_Spaniel_Papillon.jpeg
 
Kul tråd! Jag har några grejer jag funderat på faktiskt.

1. Det finns ju olika raser framavlade till olika ändamål. Men läser man om vissa raser står det att "Den här rasen den gör minsann som den vill och lyssnar inte alltid". Varför vill man ha den egenskapen hos en hund? Jag har alltid trott att hundar är så populära för att de lyssnar och går att lära tricks osv.
2. Mentaliteten "Men det gör inget, han är så snäll, jag lovar att han inte gör något", när man som hundrädd ber någon hålla in hunden/koppla hunden. Tror ni som hundägare att det beror på att man allmänt bara inte kan ta in att någon kan vara rädd för sin lilla vovve, eller är det i välvilja typ för att hjälpa den hundrädde komma över rädslan?
3. Kategorin korkade frågor kanske - är det sant att en hund som en gång bitit en människa på något vis släppt på en "spärr" och därmed är mer benägen att bita igen?

och en korkad fråga om hundbeteende nu när jag ändå är igång:o:
4. En hund som när den ser en, som sänker huvud och kropp något och svansen står helt stelt rakt ut. Blåstirrar på en och liksom "fryser fast och stelnar", sedan smyger långsamt mot en, vad vill den? Hunden i fråga ser lite ut som någon bordercollie korsning och går ofta lös, varje gång jag springer eller går förbi gör den samma beteende. Jag tycker det är sjukt obehagligt.
 
Kul tråd! Jag har några grejer jag funderat på faktiskt.

1. Det finns ju olika raser framavlade till olika ändamål. Men läser man om vissa raser står det att "Den här rasen den gör minsann som den vill och lyssnar inte alltid". Varför vill man ha den egenskapen hos en hund? Jag har alltid trott att hundar är så populära för att de lyssnar och går att lära tricks osv.

3. Kategorin korkade frågor kanske - är det sant att en hund som en gång bitit en människa på något vis släppt på en "spärr" och därmed är mer benägen att bita igen?

och en korkad fråga om hundbeteende nu när jag ändå är igång:o:
4. En hund som när den ser en, som sänker huvud och kropp något och svansen står helt stelt rakt ut. Blåstirrar på en och liksom "fryser fast och stelnar", sedan smyger långsamt mot en, vad vill den? Hunden i fråga ser lite ut som någon bordercollie korsning och går ofta lös, varje gång jag springer eller går förbi gör den samma beteende. Jag tycker det är sjukt obehagligt.
Jag föredrar sådana hundar som du undrar över i fråga ett :) Varför? Ja, för att det är roligt att jobba med dem och lära känna dem som individer, och jobba på problem utifrån deras förutsättningar. Hundar som är väldigt kontaktsökande och vill behaga sin ägare är krävande på andra sätt, behöver träning och mental stimulans som jag tycker är ganska tråkigt och förutsägbart. De "olydiga" raserna har ofta andra uppgifter de klarar av bättre än många andra raser. Rätt hund till rätt ägare/uppgift helt enkelt.

På fråga två så nej, hundar blir inte bitgalna sådär. Däremot är det väl så att en hund som har ett visst problembeteende ofta upprepar det utan rätt åtgärder från ägaren och då kanske det är lätt att skylla på hunden ibland.
 
4. En hund som när den ser en, som sänker huvud och kropp något och svansen står helt stelt rakt ut. Blåstirrar på en och liksom "fryser fast och stelnar", sedan smyger långsamt mot en, vad vill den? Hunden i fråga ser lite ut som någon bordercollie korsning och går ofta lös, varje gång jag springer eller går förbi gör den samma beteende. Jag tycker det är sjukt obehagligt.
Eftersom att det är en border collie korsing så tror jag att den eyear (försöker valla) dig.
 
Kul tråd! Jag har några grejer jag funderat på faktiskt.

1. Det finns ju olika raser framavlade till olika ändamål. Men läser man om vissa raser står det att "Den här rasen den gör minsann som den vill och lyssnar inte alltid". Varför vill man ha den egenskapen hos en hund? Jag har alltid trott att hundar är så populära för att de lyssnar och går att lära tricks osv.
2. Mentaliteten "Men det gör inget, han är så snäll, jag lovar att han inte gör något", när man som hundrädd ber någon hålla in hunden/koppla hunden. Tror ni som hundägare att det beror på att man allmänt bara inte kan ta in att någon kan vara rädd för sin lilla vovve, eller är det i välvilja typ för att hjälpa den hundrädde komma över rädslan?
3. Kategorin korkade frågor kanske - är det sant att en hund som en gång bitit en människa på något vis släppt på en "spärr" och därmed är mer benägen att bita igen?

och en korkad fråga om hundbeteende nu när jag ändå är igång:o:
4. En hund som när den ser en, som sänker huvud och kropp något och svansen står helt stelt rakt ut. Blåstirrar på en och liksom "fryser fast och stelnar", sedan smyger långsamt mot en, vad vill den? Hunden i fråga ser lite ut som någon bordercollie korsning och går ofta lös, varje gång jag springer eller går förbi gör den samma beteende. Jag tycker det är sjukt obehagligt.
1. En del raser ska kunna jobba på egen tass utan att en människa lägger sig i, t ex en del jakthundar men även herdehundar är inte avlade för direkt lydnad utan för att utföra sin uppgift självständigt utan att vänta på tillåtelse.

2. Folk är idioter. Självklart kopplar man hunden oavsett hur snäll och lydig den än är om man blir ombedd.

3. Nej.

4. Det är ett typiskt BC-beteende och så den gör när den vallar. Den gör inte skillnad på dig eller någon annan fårskalle utan dess instinkter får den att agera som den gör.
 
Lite OT men angående detta med att skapa nya raser via blandningar.. där tycker jag väl att det verkar isf rätt OK (i relation till hur det går till i en massa renrasig avel iaf) med vad som görs med tex scandinavian hound och alaskan husky. Vad jag förstått det som så blandar de in olika hundar i den aveln, men bara hundar som fyller den tänkta nya rasens funktion bra. Vilket då förstås är att vara en bra draghund, med allt vad det innebär.
 
Kul tråd! Jag har några grejer jag funderat på faktiskt.

1. Det finns ju olika raser framavlade till olika ändamål. Men läser man om vissa raser står det att "Den här rasen den gör minsann som den vill och lyssnar inte alltid". Varför vill man ha den egenskapen hos en hund? Jag har alltid trott att hundar är så populära för att de lyssnar och går att lära tricks osv.

Det är mycket en smaksak. Jag tillhör ju den typen som gillar hundar med lite egen vilja och lite egna tankar som gärna kan vara lite envisa (terrierlynne). En av orsakerna till att jag uppskattar den typen av mentalitet hos en hund är att jag ser det som en fördel om hunden kan roa sig själv ibland samt att jag tycker att det ger hunden mer personlighet. Jag är också typen av människa som har svårt för flamsiga hundar med för mycket will to please. Ogillar fjäskiga hundar och skulle därför aldrig kunna ha en labrador eller spaniel.
 
Kul tråd! Jag har några grejer jag funderat på faktiskt.

1. Det finns ju olika raser framavlade till olika ändamål. Men läser man om vissa raser står det att "Den här rasen den gör minsann som den vill och lyssnar inte alltid". Varför vill man ha den egenskapen hos en hund? Jag har alltid trott att hundar är så populära för att de lyssnar och går att lära tricks osv.
2. Mentaliteten "Men det gör inget, han är så snäll, jag lovar att han inte gör något", när man som hundrädd ber någon hålla in hunden/koppla hunden. Tror ni som hundägare att det beror på att man allmänt bara inte kan ta in att någon kan vara rädd för sin lilla vovve, eller är det i välvilja typ för att hjälpa den hundrädde komma över rädslan?
3. Kategorin korkade frågor kanske - är det sant att en hund som en gång bitit en människa på något vis släppt på en "spärr" och därmed är mer benägen att bita igen?

och en korkad fråga om hundbeteende nu när jag ändå är igång:o:
4. En hund som när den ser en, som sänker huvud och kropp något och svansen står helt stelt rakt ut. Blåstirrar på en och liksom "fryser fast och stelnar", sedan smyger långsamt mot en, vad vill den? Hunden i fråga ser lite ut som någon bordercollie korsning och går ofta lös, varje gång jag springer eller går förbi gör den samma beteende. Jag tycker det är sjukt obehagligt.

1: Min ras (saluki) är en typisk sådan ras. De är som katter i hundförpackning. De är skapta för att självständigt jaga genom att springa ikapp bytet och fälla det själva. Salukin är därför sjukt snabb och smidig samt stark och orädd. Hade den sett en hare och sprungit efter för att sedan titta på sin människa för att fråga "Ok, vad gör jag nu?" så hade den varit oduglig, eller om man på annat sätt behövt lära den att jaga. Pga deras bakgrund så är de hundar som behöver fysisk motion, men inte är i något större behov av tex lydnadsträning, och för mig som hellre går långa skogspromenader än harvar runt i timmar på en brukshundklubb så passar det utmärkt :)

2: Jag tror att det är en kombination av de två saker du nämner, att inte kunna ta in att andra är rädda och lite "OM den här människan är så konstig att den är rädd så slutar den säkert bara den får hälsa på lilla Fluffy!".

3: Stämmer inte. Det stämmer att hundar har olika lång väg innan de biter, men gemensamt för hundarna är att de biter när de känner att de inte har ett annat alternativ. När hundar biter är det i princip aldrig för att de är lösa utomhus, utan nästan alltid för att de är fasthållna eller sitter i koppel och utsätts för något som de upplever som hemskt. I princip alla hundar varnar dessutom först, de blir stela i kroppen, försöker komma undan, visar tänderna, blänger, morrar... Om folk ignorerar alla de signalerna, eller straffar bort dem utan att ta reda på varför hunden beter sig såhär, då ökar risken för att hunden biter.
 
Min mors ena foxterrier fick lägre omdöme med kommentaren "för musklad" då har det gått lite väl långt.

Mor, som bodde på gård, frågade om hon skulle hålla hunden instängd 🙄
Åh, typ samma kommentarer (fast med andra ord ibland) har även kommit på salukiutställningar. Jakthundar ska visst inte ha muskler... (och jag har hört en uppfödare berätta att inför lure coursing-säsongen ser hon till att hundarna är riktigt vältränade, sedan när det är dags för lite utställningar mot slutet av året så göder hon dem lite extra för att de ska gå bättre i ringarna. På saluki. Världen är sjuk.)
 
Åh, typ samma kommentarer (fast med andra ord ibland) har även kommit på salukiutställningar. Jakthundar ska visst inte ha muskler... (och jag har hört en uppfödare berätta att inför lure coursing-säsongen ser hon till att hundarna är riktigt vältränade, sedan när det är dags för lite utställningar mot slutet av året så göder hon dem lite extra för att de ska gå bättre i ringarna. På saluki. Världen är sjuk.)
Men fy fan. >_>
 
Min mors ena foxterrier fick lägre omdöme med kommentaren "för musklad" då har det gått lite väl långt.

Mor, som bodde på gård, frågade om hon skulle hålla hunden instängd 🙄
Åh, typ samma kommentarer (fast med andra ord ibland) har även kommit på salukiutställningar. Jakthundar ska visst inte ha muskler... (och jag har hört en uppfödare berätta att inför lure coursing-säsongen ser hon till att hundarna är riktigt vältränade, sedan när det är dags för lite utställningar mot slutet av året så göder hon dem lite extra för att de ska gå bättre i ringarna. På saluki. Världen är sjuk.)

Vi hade en chokladlabbe i vår agilitygrupp. Hon slutade också träna och tävla inför utställningssäsongen för att hunden inte skulle vara alltför tonad.
 
Vi hade en chokladlabbe i vår agilitygrupp. Hon slutade också träna och tävla inför utställningssäsongen för att hunden inte skulle vara alltför tonad.
Tja.. jag antydde till det ovan, men ja, jag tränade tillsammans med en som hade en labbe på foder. Hennes uppfödare tyckte han borde gå upp ca 5kg inför framtida utställningar, och det var ju inte genom muskelbyggnad det skulle hända direkt.
 
Sedan är det naturligtvis inte bara utställningshundar, jag tycker att minst hälften av alla hundar man ser ute på gatan pendlar mellan överviktiga/otränade och direkt feta... men att dessutom premiera osunda ideal i utställningsringen gör ju ingen någon tjänst. Allra minst hundarna och rasen.
 
Tja.. jag antydde till det ovan, men ja, jag tränade tillsammans med en som hade en labbe på foder. Hennes uppfödare tyckte han borde gå upp ca 5kg inför framtida utställningar, och det var ju inte genom muskelbyggnad det skulle hända direkt.

FEM kilo? Hejsan hoppsan.
 
Kul tråd! Jag har några grejer jag funderat på faktiskt.

1. Det finns ju olika raser framavlade till olika ändamål. Men läser man om vissa raser står det att "Den här rasen den gör minsann som den vill och lyssnar inte alltid". Varför vill man ha den egenskapen hos en hund? Jag har alltid trott att hundar är så populära för att de lyssnar och går att lära tricks osv.
2. Mentaliteten "Men det gör inget, han är så snäll, jag lovar att han inte gör något", när man som hundrädd ber någon hålla in hunden/koppla hunden. Tror ni som hundägare att det beror på att man allmänt bara inte kan ta in att någon kan vara rädd för sin lilla vovve, eller är det i välvilja typ för att hjälpa den hundrädde komma över rädslan?
3. Kategorin korkade frågor kanske - är det sant att en hund som en gång bitit en människa på något vis släppt på en "spärr" och därmed är mer benägen att bita igen?

och en korkad fråga om hundbeteende nu när jag ändå är igång:o:
4. En hund som när den ser en, som sänker huvud och kropp något och svansen står helt stelt rakt ut. Blåstirrar på en och liksom "fryser fast och stelnar", sedan smyger långsamt mot en, vad vill den? Hunden i fråga ser lite ut som någon bordercollie korsning och går ofta lös, varje gång jag springer eller går förbi gör den samma beteende. Jag tycker det är sjukt obehagligt.
Svar på nummer två. Det där är så otroligt korkat och jag tror inte att någon tror att de kan hjälpa någon med hundrädsla när de gör så utan de är enbart tanklösa. Kanske är det därför jag alltid får idel leenden av folk jag möter med min hund. Han går alltid fot förbi och jag håller kopplet så kort att han bara kan gå just där. Jag gör det inte för att han annars rusar fram till folk utan för att jag anser att det är så man gör. Ingen annan ska behöva betala för att jag har valt att ha hund. Hundrädd eller inte.
 

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 508
Senast: LiviaFilippa
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 997
Senast: EmmaW
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 026
Senast: Dandylinn
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 789
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp