Saker vi aldrig lyckats lära oss

Höger är än idag "goddag goddag" för mig 😂

Jag kan inte busvissla.

Jag kan inte städa normalt. Blir alltid ett kaos först och stort projekt med organisering och jag är slut innan jag kommit halvvägs 🤦‍♀️

Jag kan inte vara still (rör alltid nån kroppsdel om det så är tårna eller nått annat).
 
Höger/vänster är samma här, går liksom aldrig på automatik utan måste känna efter vilken hand jag skriver med. Funderar allvarligt på att tatuera in det på händerna/tummarna. Dock kommer ju inte det hjälpa när man rider så där funderar jag på att ha olika färg på vantarna istället :D

Matematik är ju hopplöst. Jag har kommit fram till att jag har dyskalkyli, har väldigt många symptom på det. I mitt huvud går det liksom inte ihop att det finns folk som kan RÄKNA t.ex multiplikation i huvudet?? Alltså va? Den enda multiplikationen jag kan är det av gångertabeller som jag kan utantill, att räkna ett sånt tal i huvudet är ju bara - nej. Brain says no.

Jag är lite ledsen över det här med matten eftersom jag skulle vilja utbilda mig till arbetsmiljöingenjör (jag kan ju typ all lagstiftning som ett rinnande vatten och har otroligt mycket praktiskt kunskap i.o.m mitt jobb nu + att jag lär ut det till nya skyddsombud), men då är det ju matte involverat och mina kunskapsluckor inom matte + svårigheter att lära in det gör att det känns oöverkomligt.
Jag tror att jag har lite dyskalkyli också. Jag hade svårt att lära mig klockan som liten (men lärde mig den till slut!) Men gångertabellen... åh fy! Jag satt många kvällar med min mamma och försökte repetera så att det skulle sitta i minnet, men när jag lärt mig en tabell så var det som borta nästa dag :confused:
Så enklare former, upp till fem, får jag räkna ut i huvudet eller på fingrarna. Över 5 (förutom 10 som man ju bara lägger till en nolla efteråt) försöker jag inte ens mig på.

Men jag har fått lära mig ett trick med nians! Man lägger händerna på tex ett bord framför sig med fingrarna utspridda (som tecknet fem), och om man ska räkna ut 9x7 så börjat man med vänsterhandens lillfinger (iallafall om man har handflatorna nedåt) och räknar för varje finger tills man kommer till det sjunde fingret (höger hands pekfinger i detta fall). Vik ned det fingret, då till vänster av det fingret är det 6 andra fingrar kvar och till höger 3 fingrar kvar. Alltså är svaret 63. 9x7=63.
(Fick kolla i mobilens miniräknare nu bara för att vara säker på att det var rätt :cautious::rofl:)
Det funkar tyvärr bara med nians gångertabell men så skönt med åtminstone den genvägen!
 
Jag lyckas inte lära mig att busvissla :cautious:
Men kompenserar det genom att kunna vissla både ut och in istället, vilket min mamma inte lyckas lära sig :p
 
Jag hade jätteproblem med det typ till jag blev uppåt 30 år. Sen kom jag på att jag skriver alltid med höger hand så varje gång jag behöver veta höger/vänster så ”känner jag efter” vilken arm jag skriver med. Den måste då vara höger, det betyder alltså att andra armen måste vara vänster. På det viset behöver jag bara lära mig känna höger arm (inte bara handen då utan hela armen). Vänster blir genom uteslutning.
Enkelt och okomplicerat sätt! Eller inte.....:angel: :D
Jag är vänsterhänt, så när jag försöker tänka så så rör jag ändå ihop det eftersom jag ser "alla andra" skriva med höger, alltså är höger för mig skrivhanden (fastän jag själv skriver med vänster). Jag är ett hopplöst fall :D
 
När jag bröt bäckenet och var sjukskriven i tio veckor hade jag lite väl mycket fritid och lärde mig att busvissla. :angel: jag använder det dock så sällan att jag nästan har glömt bort det igen.
Ja ibland känns det lite läskigt nära till att glömma bort att (bara) vissla, då lovar jag mig själv att öva men så går det ett tag igen ... :angel: :rofl:
 
Detta är min främsta merit i livet:
FB_IMG_1616710393176.jpg

:rofl: ingen bil blev skadad i processen! Och ja, jag hade en kollega utanför som hjälp (och ivrig påhejare) :D jag hade nog inte försökt mig på den där fickan själv... De andra bilarna hade tack och lov kört när jag skulle ut sen!
 
Men jag har fått lära mig ett trick med nians! Man lägger händerna på tex ett bord framför sig med fingrarna utspridda (som tecknet fem), och om man ska räkna ut 9x7 så börjat man med vänsterhandens lillfinger (iallafall om man har handflatorna nedåt) och räknar för varje finger tills man kommer till det sjunde fingret (höger hands pekfinger i detta fall). Vik ned det fingret, då till vänster av det fingret är det 6 andra fingrar kvar och till höger 3 fingrar kvar. Alltså är svaret 63. 9x7=63.
(Fick kolla i mobilens miniräknare nu bara för att vara säker på att det var rätt :cautious::rofl:)
Det funkar tyvärr bara med nians gångertabell men så skönt med åtminstone den genvägen!
Gud vad fränt!
 
Kokt potatis skalar man inte, den flasar/fansar man. yttre spetsarna på gaffeln i potatise. Kniven tas med en lätt dutt mot skalet för att få ett litet jack, därifrån flasas/fnasas sedan potatisen, skalet ska inte skäras bort.
Nej man skalar den
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 119
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 194
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 916
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 119
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp