Sälja eller behålla?

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan ni som ha hästar i samma hage turas om att kolla dem?
I mitt stall har vi en vecka var på sommaren så att man kan vara fri om hästen vilar. :)

Ja, men jag har ju häst för att jag vill umgås med dem. Sen är tillsyn som sagt inga problem, men det ska rengöras ögon, smörjas in skap och letas flughuva. Sen ska han ha sin gröt så han får i sig mineraler. Det är inget jag kan be nån annan göra.

Vill återigen tacka alla som tagit sig tid att skriva. Varje inlägg ger mig mycket att fundera på och det är oerhört behjälpligt.

En (icke hästmänniska) frågade mig igår om ifall nåt hände med Storm så jag var tvungen att ta bort henne, skulle jag ändå sälja Pål?

Svarade direkt nej, då kan jag ju inte sälja. Varvid personen sa, varför ska du då sälja bara för att Storm är frisk och mår bra?

Jag tror jag behöver lobotomeras… Men jag har en hästledig dag idag, första sen i januari, så det hjälper tänkandet också. :)
Svarade du inte bara nej för att din automatiska tanke som kom var; Jag kan ju inte vara utan häst?

Jag tycker du ska sälja, av ett antal anledningar. De flesta har tagits upp redan.
För mig låter ditt velande väldigt mycket som något slags ångest över att ingen annan kan ge honom hem som når upp till dina höga krav som du ställer på ditt hästägande

Behåller du honom för att du oroar dig för hur han ska få det eller för att du tycker han är fantastisk och det känns som han kommer kunna vara med på allt du vill i framtiden?

Mitt svar kanske inte kommer uppskattas men jag kör ändå. Jag har personligen aldrig sålt en häst även om hästen kanske inte varit drömhästen så har jag ändå lärt mig älska den hästen och alla hästar har lärt mig massor. Jag har dock alltid haft begränsad ekonomi och inte kunnat välja hej vilt bland hästar utan känner mig lyckligt lottad att ens kunnat ha häst så har liksom fått kämpa med det jag har sas. Den häst jag har nu tex, han är jätte knepig, ogillar dom flesta sadlar och är allmänt ovillig när inte sadeln är absolut 100%, han är dessutom otroligt spökig ute i skogen och om han går först så kastar han sig hela tiden åt ena eller andra hållet framförallt i galoppen. Min drömhäst är framåt och pigg och inte rädd för något..

Men å andra sidan är min häst otroligt kelen, han är fantastisk att hantera, verka, klippa, transportera etc och det är ju oxå värt mycket. Han har heller inga allvarliga skador som gör att man hela tiden måste rehaba även om han är en klant i hagen som lyckats med det mesta så har det inte blivit några bestående men gudskelov. Man vet liksom vad man har men inte vad man får.. Tänk om jag skulle sälja, tanken har absolut slagit mig flera gånger.., men tänk då om jag får tag på en som min förra som gick sönder hela tiden och behövde konstant rehabilitering? Det är ju inte heller särskilt kul!

Min förra var min drömhäst till temperamentet och verkligen underbar att rida men var som sagt trasig hela tiden.. Så nä då tar jag hellre min knäppis alla dagar i veckan än en trasig som man får åka till vet stup i kvarten.. Så jag hänger hellre ihop med min knas än få en drömhäst som är mycket skör som sagt man vet vad man har men inte vad man får. Jag är heller inte den som faller head over heals över hästar utan jag behöver lära känna dom och jag tycker det tar ett bra tag. Så jag tycker du ska ge Pål en chans och inte jämföra med tidigare häst, den får du ju tyvärr aldrig tillbaka så man får skapa ny relation med nya hästen. Låter som en bra idé att skicka på inridning och se hur det går, vem vet ni kanske skapar en bättre kontakt när ni börjar jobba mer i ridningen.🤗

Ja, men jag har ju häst för att jag vill umgås med dem. Sen är tillsyn som sagt inga problem, men det ska rengöras ögon, smörjas in skap och letas flughuva. Sen ska han ha sin gröt så han får i sig mineraler. Det är inget jag kan be nån annan göra.

Han går redan på sommarbete. Men det är mer jobb på sätt och vis, då jag behöver cykla till betet för tillsyn och skötsel. Det ingår inte trots helinackordering (de kollar att hästarna lever och fyller på vatten, men inget mer än så). När han står på box nattetid är det bara mockning på helgen jag måste göra, men jag har ändå känt behovet att åka ut varje dag för skötsel och träning.

Hoppar in i tråden med lite input på detta - dina svar ger för mig en stor hint på varför hästarna gör dig utbränd... du lägger på dig själv uppgifter som egentligen inte är nödvändiga, i sträban efter att hästarna ska ha det "perfekt".

Inga hästar behöver mineraler varje dag när de går på bete, inte ens växande unghästar. Det finns dessutom mineralgodis man kan ge i handen, som du eller någon annan lätt kan sticka till honom några gånger i veckan. Fråga om någon kan leta upp och ta på flughuvan tycker jag visst man kan göra, ofta så vill ju andra hästägare också "hänga" på betet ett tag när de väl kommer för att umgås med sin häst. Rengöra ögon och smörja skapet borde också räcka att göra 2-3 dagar i veckan.

Det är något som heter att man ska ta hand om sig själv i första hand, för att kunna orka ta hand om andra. Och om du ger dig själv en eller två eller tre lediga dagar i veckan, så kommer du förmodligen ha mera överskott till hästarna också. Jag har fyra stycken hästar, och har lärt mig rationalisera hårdt för att orka med så både jag och hästarna ska må bra. Vissa dagar går jag bara ut och pussar lite på dom och kollar så benen ser hela ut (tar 5 min då jag har stallet hemma) om jag inte orkar annat. Dvs jag kan skippa mockningen (lösdrift), skippa att ge dom kraftfòder, och de mår fortfarande bra. Försöker just nu sälja den som jag "klickar" minst med trots att det är den som kommit längst i ridningen och går tävlingar och kan man kan göra massa roliga saker med. Därför att jag vill ha mera tid och energi till de hästarna som jag tycker mera om.

Så från mitt perspektiv verkar det vara din egen perfektionism och höga krav som kanske är det största problemet här, men jag tycker ändå det verkar dumt att ha kvar en häst som inte är "den rätta". Då vore det nog bättre att lägga de pengarna på något som kan få dig själv att må bättre. :heart 🤗

Hoppar in i tråden med lite input på detta - dina svar ger för mig en stor hint på varför hästarna gör dig utbränd... du lägger på dig själv uppgifter som egentligen inte är nödvändiga, i sträban efter att hästarna ska ha det "perfekt".

Inga hästar behöver mineraler varje dag när de går på bete, inte ens växande unghästar. Det finns dessutom mineralgodis man kan ge i handen, som du eller någon annan lätt kan sticka till honom några gånger i veckan. Fråga om någon kan leta upp och ta på flughuvan tycker jag visst man kan göra, ofta så vill ju andra hästägare också "hänga" på betet ett tag när de väl kommer för att umgås med sin häst. Rengöra ögon och smörja skapet borde också räcka att göra 2-3 dagar i veckan.

Det är något som heter att man ska ta hand om sig själv i första hand, för att kunna orka ta hand om andra. Och om du ger dig själv en eller två eller tre lediga dagar i veckan, så kommer du förmodligen ha mera överskott till hästarna också. Jag har fyra stycken hästar, och har lärt mig rationalisera hårdt för att orka med så både jag och hästarna ska må bra. Vissa dagar går jag bara ut och pussar lite på dom och kollar så benen ser hela ut (tar 5 min då jag har stallet hemma) om jag inte orkar annat. Dvs jag kan skippa mockningen (lösdrift), skippa att ge dom kraftfòder, och de mår fortfarande bra. Försöker just nu sälja den som jag "klickar" minst med trots att det är den som kommit längst i ridningen och går tävlingar och kan man kan göra massa roliga saker med. Därför att jag vill ha mera tid och energi till de hästarna som jag tycker mera om.

Så från mitt perspektiv verkar det vara din egen perfektionism och höga krav som kanske är det största problemet här, men jag tycker ändå det verkar dumt att ha kvar en häst som inte är "den rätta". Då vore det nog bättre att lägga de pengarna på något som kan få dig själv att må bättre. :heart 🤗

Jag tror du förenklar utifrån din egen situation nu. Där Pål går på bete är det väldigt mycket flygfän, så att smörja in och rengöra ögon så sällan skulle skapa ännu mer problem än han har i dagsläget. Han har små sår i skapet som flugorna älskar att kalasa på. Hans ögon rinner då flugorna är där och grejar hela tiden (tyvärr får han inte behålla huvan tillräckligt länge, men lite nytta gör den). Givetvis behöver han inte mineraler varje dag, men även om jag skulle ge varannan dag så måste jag ändå sköta om honom.

Jag har inte heller nära till betet, utan behöver lägga tid på att cykla dit och tillbaka.

Jag har förstått att många ser betesperioden som en tid av paus från hästarna, men jag anser att de behöver skötas om precis lika noga som vintertid.

Det jag däremot reflekterat över senaste dagarna är hur lite tid jag spenderar med mina hästar när jag är i stallet och hur mycket tid som går åt till att vara artig och lyssna på andras ”viktiga” berättelser/gnäll. Så det är nåt jag ska försöka bli bättre på, men det är svårt som autist att lämna en konversation och inte stå kvar och vara artig.

Jag har samma problem med att avbryta när vissa i stallet aldrig slutar prata och jag behöver åka hem! Så det gäller även icke-autister!
Jag håller med om att man ju vill sköta om hästen lika mycket under sommarbetet som på vintern. Jag åker 2.5 mil till min häst för att hämta i hagen, borsta igenom, kratsa hovar, kolla att han är hel, spraya på flugmedel och ge mineraler. Men jag kan hoppa över enstaka dagar när jag inte får till det.
Jag såg förra annonsen på Pål och undrade, jag hade ju följt ditt letande efter ny häst.
Jag skulle inte skicka iväg på inridning med tanke på dina belöningsbaserade träningsmetoder, utan hellre bara ta det lugnt och känna efter vad jag ville och inte göra något förhastat. Jag har sålt en häst lite i panik och det har jag ångrat många gånger. Jag har också sålt min fjording pga min sjukdom och med facit i hand var det också förhastat. Men det kunde jag ju inte ha vetat då, men nog har jag ångrat det!

Jag vet att det bara är jag själv som kan fatta beslutet, men nu är jag så ihopsnärjd av mina egna tankar, så jag tänkte att buke kanske kan vara till hjälp.

I fjol vår fick jag ta bort min ridhäst jag haft i 17 år. Vi hade gjort allt tillsammans, jag köpte henne när hon var sex månader, så jag red in henne, tävlade, tog två föl, stamboksförde, körde in etc. Alla mina drömmar jag hade med henne slog in. :heart

När jag sålde hennes vagn (bestämde mig för att det räckte att köra min ponny, nästa häst skulle bara ridas) fick jag panik och min hjärna övertygade mig om att jag ALDRIG skulle få ha en häst igen (fast min ponny stod ute i lösdriften och var min fortfarande).

Den stressen späddes på när jag letade häst och alla intressanta hästar såldes innan jag ens fick provrida. Inte hjälpte det såklart att jag ville ha en fjordhäst och det är generellt få som säljs.

I slutet på juni träffade jag Pål som jag sen köpte. När jag var och kollade (skulle inte köpa honom, bara hälsa på en bekant) var jag nedstämd för jag fick inte köpa en häst jag kollat på dagen innan och blivit kär i. Så när Påls säljare började tjata om att Pål hade ”valt mig” och ville följa med mig hem, så lät jag mig övertalas. Att han var fel både i ålder och kön struntade jag i, för han hade ju valt mig.

Det tog en månad innan han sen kom hem till mig och när jag träffade honom igen kände jag direkt att det här blev fel. Han hade ett klumpigt huvud (vilket kanske inte spelar så stor roll, men att jag inte ens sett ordentligt på hästen jag köpt skrämde mig en del) och ett ärr efter kastrationen som inte läkt (trots ua på besiktningen). Vi fick en rätt trist start med nytt stall, nya människor där vissa var rätt otrevliga. Jag försökte lära Pål grunderna i belöningsbaserad träning och han ville mest bara vara ifred. Han trivdes inte i flocken och jag blev bara mer och mer osäker på om det här var rätt. Jag träffade honom tre dagar/vecka då jag hade min ponny i ett annat stall.

I december blev situationen i lösdriften ohållbar och Pål bytte stall till det han står i nu. Där fick han en bästis och jag kände att nu kan jag inte sälja honom (även om han varit ute till salu en sväng redan) för nu trivs han ju! Vi kunde träna en del och det kändes helt okej. Men inte helt bra. Fick höra från vänner att det skulle bli bättre sen, när hästarna stod i samma stall.

Nu har de stått i samma stall i tre månader. Det känns fortfarande inte roligt, visst finns det korta stunder då jag är stolt över vår träning, men roligt? Nä, roligt har jag med min ponny.

Jag har hela tiden låg motivation att göra saker, jag har nån slags plan men inget driv. Jag försökte förklara för en kompis att jag inte har några drömmar och att, när jag bestämde mig för att skjuta upp inridningen till nästa höst, bara kände mig lättad. Jag har ingen längtan till att veta hur han känns att rida.

Samtidigt har jag FOMO, tänk om han kommer bli en toppenhäst att rida i skogen, så som jag vill. Tänk om det går några år, jag köper en ny unghäst och så får jag börja om med allt jobb igen, då är det vi gjorde bortkastad tid. Tänk om han hamnar hos nån där han inte trivs? Tänk om min ponny lever i tjugo år till, då kommer jag aldrig mer rida?

Samtidigt känns det inte som att det är vi. Jag är så van vid ston tror jag, att han känns så opersonlig. Han gillar alla människor och gör ingen skillnad på mig eller andra. Det där charmiga med att han valde mig förra sommaren har han nu tydligt visat att han gör med alla människor.

Sen har vi det ekonomiska också. Jag går back varje månad på mina hästar. Det känns jobbigt och jag vet inte om det är värt det när jag inte ens tycker det är skoj längre.

Samtidigt mår jag psykiskt rätt dåligt generellt just nu. Det har varit mycket tjafs och krångel i stallet, det har varit mycket med flytt till ny lägenhet och även en del tunga grejer som jag inte vill skriva mer om här. Jag brukar försöka att inte fatta beslut när jag mår dåligt och känner mig slutkörd, men samtidigt har jag snart gått ett år med tanken ”snart blir det roligt, snart blir det bättre”. För jag tycker ju om Pål. Men jag vet inte om han är min häst.

Som vanligt kanske jag inte svarar alla som skriver, men jag läser allt och tar till mig.

Visa bifogad fil 187522
Sälj.

Det ska vara roligt med djur (övervägande roligt).

Jag tänker lite mer som du. Ibland får jag känslan av att de som bränner ut sig är de som är för noga, att allt måste va på ett visst sätt, det måste vara perfekt.

Oftast brukar man kunna va några stycken som hjälps åt att kika till hästarna och göra det viktigaste. Man kanske inte måste göra enligt en viss rutin (ex hästen måste tas in på stall och smörjas med xx) utan att det kanske går bra att man tvättar enklare ute på betet och smörjer in det som behövs. Jag gjorde mycket med min dåvarande 2-3åring i hagen när det gällde sånt. Och en grej som tar kanske 5minuter hjälper jag gärna en stallkompis med om det behövs någon eller några gånger i veckan.

I min värld måste det inte va perfekt och det gör mej inte till en dålig hästägare. Det förhindrar att jag bränner ut mej.

Jag tänker lite mer som du. Ibland får jag känslan av att de som bränner ut sig är de som är för noga, att allt måste va på ett visst sätt, det måste vara perfekt.

Oftast brukar man kunna va några stycken som hjälps åt att kika till hästarna och göra det viktigaste. Man kanske inte måste göra enligt en viss rutin (ex hästen måste tas in på stall och smörjas med xx) utan att det kanske går bra att man tvättar enklare ute på betet och smörjer in det som behövs. Jag gjorde mycket med min dåvarande 2-3åring i hagen när det gällde sånt. Och en grej som tar kanske 5minuter hjälper jag gärna en stallkompis med om det behövs någon eller några gånger i veckan.

I min värld måste det inte va perfekt och det gör mej inte till en dålig hästägare. Det förhindrar att jag bränner ut mej.

Vill bara tillägga att för mig är inte smörja in och rengöra ögon att vara perfekt. Det är att ta hand om min häst precis som jag gör hela året. Har jag tagit på mig ansvaret att ha häst så ska jag sköta den så den inte blir sjuk/skadad.

Självklart gör jag allt jag beskrivit i tråden i Påls hage. Det skulle ta galet lång tid att först cykla ut till hagen, sen gå med honom samma väg fram och tillbaka för fix och sen cykla hem igen.

Jag är inte utbränd på hästar per se, jag är slutkörd pga massor av anledningar, där omgivningen kring hästarna är en anledning. Inte hästarna och deras vardagliga skötsel i sig själv.

Precis som den gången jag blev utbränd pga jobb, privatlivet och hästarna, där hästdelen berodde på att jag stod i ett oerhört tungjobbat stall med massor av tjafs.

Säljer jag Pål kommer jag fortfarande ha Storm och allt som kommer runt omkring. Kanske att det är lättare att flytta med bara en häst, men det är verkligen hopplöst att hitta ett bra ställe (hästmässigt) i Uppsala. :(

Säljer jag Pål kommer jag fortfarande ha Storm och allt som kommer runt omkring. Kanske att det är lättare att flytta med bara en häst, men det är verkligen hopplöst att hitta ett bra ställe (hästmässigt) i Uppsala. :(
Tyvärr är min erfarenhet att det är svårt att hitta vettiga stallplatser överallt.

En bidragande orsak till att jag slutade helt med hästar är just svårigheten med att stå inackorderad.

Jag har inte princip bara dåliga erfarenheter av inackorderingsstall. Jag har stått med helinackordering (bästa alternativet), där jag fixat det mesta själv (skulle kanske ha fungerat om min kropp vore hel och ägaren en annan), kollektivstall i olika former (en mardröm, helt ärligt).

Jag har haft häst i olika delar av Skåne och Västernorrland. Hittills har jag inte hittat en endaste stallplats där jag trivts.

För mig var det en enorm befrielse när sista hästen åkte. Det är nu drygt tre år sedan. Jag har inte ångrat mig en dag.

Jag har lovat mig själv att aldrig köpa häst igen förrän jag har eget stall och eftersom det inte kommer att hända så kommer jag troligtvis aldrig att köpa häst igen.

Jag har nu hund istället och livet har blivit mycket enklare. Jag trivs oerhört bra som hundägare.

Jag trivdes aldrig som hästägare. Den största anledningen till det var att det var totalt omöjligt att hitta en vettig stallplats.

Egentligen är det inte en fråga om du passar ihop eller inte. Du har helt enkelt inte råd med två.

Jo, det har jag. Som jag skrivit tidigare tar jag från mina sparpengar och det står mig helt fritt att göra vad jag vill med mina egna pengar. Skulle jag vilja sänka kostnaderna räcker det med att flytta till ett stall utan fullservice. Inte svårare än så.

Om det bara handlat om pengar hade jag aldrig ens tänkt tanken att sälja.

Vill återigen tacka alla som tagit sig tid att skriva. Varje inlägg ger mig mycket att fundera på och det är oerhört behjälpligt.

En (icke hästmänniska) frågade mig igår om ifall nåt hände med Storm så jag var tvungen att ta bort henne, skulle jag ändå sälja Pål?

Svarade direkt nej, då kan jag ju inte sälja. Varvid personen sa, varför ska du då sälja bara för att Storm är frisk och mår bra?
Dubbelt 🙂

Fast TS har ju själv skrivit om ekonomin?
Det är ”sura pengar” att lägga på en häst man inte riktigt klickat med.
Men fortfarande måste det väl vara helt upp till @Habina att avgöra om hen har råd eller inte? Så länge hästarna får den skötsel och eventuella vård de behöver är det ingen annan som behöver ha åsikter om hen har råd eller inte.

Jag tycker det är skillnad på att prata om att det är dyrt, mycket pengar att lägga på en häst man inte klickar med, "sura pengar" och att säga till någon att du har inte råd.

Det är en sån kommentar som man kan få av en grinig släkting som vill lägga sig i, eller en (ex-)partner, faktiskt helt oacceptabelt i min värld. Förminskade, härskig, oskön.

Men fortfarande måste det väl vara helt upp till @Habina att avgöra om hen har råd eller inte? Så länge hästarna får den skötsel och eventuella vård de behöver är det ingen annan som behöver ha åsikter om hen har råd eller inte.

Jag tycker det är skillnad på att prata om att det är dyrt, mycket pengar att lägga på en häst man inte klickar med, "sura pengar" och att säga till någon att du har inte råd.

Det är en sån kommentar som man kan få av en grinig släkting som vill lägga sig i, eller en (ex-)partner, faktiskt helt oacceptabelt i min värld. Förminskade, härskig, oskön.
Fast nu tycker jag att det dras lite stora växlar på en användares input. TS skrev ju i original-inlägget "Sen har vi det ekonomiska också. Jag går back varje månad på mina hästar.". Att man tolkar det som att man inte har råd är inte helt galet, hade jag gått back varje månad så hade jag själv ansett att jag inte har råd men mina hästar efter mina förutsättningar.

Formuleringen av det får det kanske att låta som bestämmande men man kan ju välja att tolka det som ett ganska rakt framlagt argument och inte att användaren menar det elakt. Eller iallafall fråga hur hen menar istället för att gå direkt till "förminskade, härskig, oskön".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka