Sälja hus - vad gäller? Lurad?

Bukefalos 30 år!

@Lillefrun när jag skötte min släktings ekonomi hade jag tillgång till hens konto (Nordea) via internetbanken. Man behövde bara fylla i en blankett, gå till närmsta Nordea kontor, vi visade båda upp våra leg, släkting sa att hen ville att jag skulle ha tillgång till hens konton. Vi skrev under och så var det klart. Det är samma sak med min mammas Nordea konto, jag har en fullmakt eftersom hon bor i Kenya och inte kan sköta nödvändiga bankaffärer därifrån.

@Lillefrun när jag skötte min släktings ekonomi hade jag tillgång till hens konto (Nordea) via internetbanken. Man behövde bara fylla i en blankett, gå till närmsta Nordea kontor, vi visade båda upp våra leg, släkting sa att hen ville att jag skulle ha tillgång till hens konton. Vi skrev under och så var det klart. Det är samma sak med min mammas Nordea konto, jag har en fullmakt eftersom hon bor i Kenya och inte kan sköta nödvändiga bankaffärer därifrån.
Låter smidigt! Pappa tycker att jag ska binda allt för ett år i taget. Risken är ju ifall något händer, typ ökad hyra eller dyrare el än jag väntat mig. Men kanske lägga till 10 000 extra utöver det vi räknat med ska gå åt?

Nu har jag bott i bostadsrätt och hus så länge att jag lite glömt bort hur mycket som täcks i hyresrätt. Vilka kostnader kan komma där? Är det rätt lugnt och man inte behöver samma buffert som i bostadsrätter och hus? Hyresvärden står väl för alla trasiga saker som om duschen eller kylskåpet går sönder, är det någon sorts avgift för mig?

Vad händer om besiktningsmannen hittar typ fukt eller mögel. Jag har installerat fläkt i badrummet och vinden för att det inte ska bli fukt efter samtalet med besiktningsmannen när jag köpte. Han sa att det finns risk för dom problemen om jag inte gör det i ett sånt här hus om jag inte tar tag i det innan men att det är en väldigt liten risk ifall jag bara installerar fläktar. Som jag har gjort.

Men oavsett vilka eventuella fel som finns i katastroftankarna som snurrar i mitt huvud, åtgärdar jag felet för högre vinst fast kostnad för mig eller sänker jag priset men låter köparen åtgärda det? Beror antagligen på kostnaderna förstår jag men om det rör sig om liknande summor.

Nu hoppas jag ju att inget är fel men OM…

Vad händer om besiktningsmannen hittar typ fukt eller mögel. Jag har installerat fläkt i badrummet och vinden för att det inte ska bli fukt efter samtalet med besiktningsmannen när jag köpte. Han sa att det finns risk för dom problemen om jag inte gör det i ett sånt här hus om jag inte tar tag i det innan men att det är en väldigt liten risk ifall jag bara installerar fläktar. Som jag har gjort.

Men oavsett vilka eventuella fel som finns i katastroftankarna som snurrar i mitt huvud, åtgärdar jag felet för högre vinst fast kostnad för mig eller sänker jag priset men låter köparen åtgärda det? Beror antagligen på kostnaderna förstår jag men om det rör sig om liknande summor.

Nu hoppas jag ju att inget är fel men OM…

Är badrummet nytt? Bara då hade jag förbättrat mer, det är svårt att få igen pengarna om man inte lyxrenoverar och det hade jag inte gjort när tomtsituationen är som den är.

Låter smidigt! Pappa tycker att jag ska binda allt för ett år i taget. Risken är ju ifall något händer, typ ökad hyra eller dyrare el än jag väntat mig. Men kanske lägga till 10 000 extra utöver det vi räknat med ska gå åt?

Nu har jag bott i bostadsrätt och hus så länge att jag lite glömt bort hur mycket som täcks i hyresrätt. Vilka kostnader kan komma där? Är det rätt lugnt och man inte behöver samma buffert som i bostadsrätter och hus? Hyresvärden står väl för alla trasiga saker som om duschen eller kylskåpet går sönder, är det någon sorts avgift för mig?
Allt - förutom hushållsel - brukar täckas i en hyresrätt. Men ibland betalar man för uppvärmning (kallhyra). Sådant som går sönder bör hyresvärden stå för, förutsatt att du inte själv har varit vårdslös, tänker jag.

Inte mycket. Hyran kan höjas mer än förväntat. Boendekostnader är väldigt förutsägbart.

Är badrummet nytt? Bara då hade jag förbättrat mer, det är svårt att få igen pengarna om man inte lyxrenoverar och det hade jag inte gjort när tomtsituationen är som den är.
Inte nytt alls, litet och fult. Det enda fula i mitt hus

Senast ändrad:
Men om det skulle blivit fukt på vinden? Jag har ju gjort exakt som besiktningsmannen sa så det vore hemskt jobbigt om det har blivit något ändå. Kan inte komma på något annat som jag just nu i alla skulle kunna tänka mig vara fel. Så fort jag har en mäklare ska jag ta ut besiktningsman, eller är det köparen som bör göra det?

Men om det skulle blivit fukt på vinden? Jag har ju gjort exakt som besiktningsmannen sa så det vore hemskt jobbigt om det har blivit något ändå. Kan inte komma på något annat som jag just nu i alla skulle kunna tänka mig vara fel. Så fort jag har en mäklare ska jag ta ut besiktningsman, eller är det köparen som bör göra det?
Men vet du. Skit i det nu. Ta inte ut något i förskott. Vänta på resterande mäklare och prata med de hur de brukar göra med tex besiktningsman.
Renovera ingenting, sälj det som det är. Om nu huset är värt så lite som du säger så lär ingen nappa om huset blir dyrare pga någon renovering som troligen en ny köpare ändå kommer göra.
Finns det fukt, mögel eller vad som helst så står det i ett besiktningspapper om du besiktar. Eller när köparen besiktar. Eller så missar besiktningsmannen det (som de gjorde där jag bor).

Ett hus lever! Det kan ändras.

Det kan vara skönt att känna till hur huset mår och du kan sälja det som besiktigat, men det är din besiktning så ev köpare bör göra en egen för att skydda sig själva men det är deras problem. Besiktningsprotokollet är ditt att dela med dig av om du vill, men besiktningsmannen svarar inför dig och inte köparna. Du kan låta en spekulant köpa in sig på besiktningen men det avgör du själv.

Som @Hippocampus säger, ta det lugnt. När jag sålde mitt hus berättade jag ALLT jag visste som ev kunde vara fel. Det kunde t.ex. tränga in vatten ibland i min källare. Inga jättemängder och jättepölar, men lite grann. Jag berättade detta, och då har jag ju gjort vad jag kan för att upplysa köpare om vad som ev kan vara tokigt med mitt hus. Vi hade en skorstensbrand under tiden vi bodde där, och det skulle krävas stålrör i skorstenen för att den skulle kunna användas. Naurligtvis berättade jag om detta också. Man upplyser om brister man känner till, mer än så kan man inte göra.

Ett hus lever! Det kan ändras.
Precis så känner jag för mitt hus, det lever. Allt är inte perfekt och ingen lyx alls förutom charmen med att jag aldrig sett ett hus som det här och där jag kände direkt när jag gick in att här ska jag bo. Något som sticker ut är mitt fantastiska sovrum på ca 30 kvm med jätte högt i tak, jätte fina fönster. Och sen min altan på ca 80 kvm som är i riktigt bra skick där jag tillbringade nästan hela dagarna.

Och alla fruktträd och bärbuskar och odlingsmöjligheter och växthuset som jag gjort om från oanvänderbart till nästan nyskick. Det finns en pool och allt som behövs till en den men jag tror det är en hel del jobb att få igång den (rengöra tänker jag då) och jag har inte haft råd. Men den finns i alla fall Och 3000kvm tomt att hitta på vad man nu vill göra med den.

2 förvaringsbodar och en snickarbod där nästan allt man behöver för att ta hand om hus och trädgård finns och utanför alla redskap.

Det är ett fint hus, mysigt och levande och annorlunda. Hoppas någon mer ser dom sakerna i huset

Allt - förutom hushållsel - brukar täckas i en hyresrätt. Men ibland betalar man för uppvärmning (kallhyra). Sådant som går sönder bör hyresvärden stå för, förutsatt att du inte själv har varit vårdslös, tänker jag.
Det börjar bli vanligt att man betalar för vattnet också. I nyproduktion och helrenoverade hyresrättshus.

Var det inte fuktskador på vinden när du flyttade in lär det inte vara det nu heller, det är ju inget nytt hus som jag förstått och har du inte gjort något som typ lagt till extra isolering finns det ingen anledning att tro det.

I min lägenhet ingår tvättmaskin och torktumlare men diskmaskin fick man köpa själv, så diskmaskinen är det enda jag ansvarar för om den går sönder. I min förra lägenhet ingick diskmaskin också. Har sett att i en del nya lägenheter ingår diskmaskin men man får köpa tvättmaskin och torktumlare själv.

Det man kan behöva betala utöver hyran är skador man orsakar som är mer än normalt slitage. Men det är inte aktuellt förrän man flyttar (om det inte är nåt extremt som att genom stort slarv ha orsakat vattenskada eller liknande).

Kan vara värt att veta att oftast så beror det på hur gammalt det skadade är. På ett ställe jag bott så spelade det ingen roll att en 13+ år tapet hade en hel del klösmärken för då hade den så att säga gjort sitt och hyresvärden tapetserade om till nästa hyresgäst utan att det kostade oss något.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka