Sälja hus - vad gäller? Lurad?

Bukefalos 30 år!

Mäklaren frågade också varför jag tog ut flera mäklare än hans firma när hans var självklart bättre än alla andra. Att det var onödigt av mig för att det var bråttom, bråttom och att annonsen måste ut om två veckor. Den stressen finns inte oavsett besiktning eller ej för det kommer ta tid att sälja mitt hus.

Mäklaren frågade också varför jag tog ut flera mäklare än hans firma när hans var självklart bättre än alla andra. Att det var onödigt av mig för att det var bråttom, bråttom och att annonsen måste ut om två veckor. Den stressen finns inte oavsett besiktning eller ej för det kommer ta tid att sälja mitt hus.
Skippa den mäklaren, han har inte ditt bästa för ögonen utan vill bara tjäna snabba pengar.
En besiktningsman har egna försäkringar som täcker om de skulle missa något.

Stor röd varningsflagg på den mäklaren. Kanske har han dåligt med uppdrag för att han är dålig människokännare och extremt pushig.

Kan du inte hitta recensioner, på t.ex. google eller trustpilot, på olika mäklarfirmor?

Vilken märklig människa!!
Det där låter väldigt oetiskt.

Mäklaren och du ska ha en förtroendefull relation.
För egen del tog jag ut tre olika mäklare när jag skulle sälja gården. En välrenommerad märklare från närmaste stad var arrogant och hade lilla-guman-attityd. Honom spolade jag snabbt.

Låt ingen sätta sig på dig!

Det finns jättemycket recensioner på mäklare online. Kolla tex mäklare.se och se vilka mäklare i ditt område som folk är nöjda med😊

Jag har inte så stor erfarenhet av fastighetsförsäljningar men när jag sålde bostadsrätt för några år sedan tog mäklaren en fast summa (50 000 kr) + en procentsats om lägenheten såldes över en viss summa (högre än värderingen).
Jag kollade recensioner online, både vad folk skrivit om mäklarna + vad de sålt i mitt område. Valde ut två som vi träffade, valde den som jag fick en bra känsla för och som dessutom (trots att hon var mer erfaren) tog en lägre avgift.

Ja den mäklaren får jag helt enkelt ignorera. Han ska höra av sig på måndag för att bestämma tid för att boka tid för kontrakt trots att jag sa att jag har tre kvar att titta på. Han visade upp ett diplom på mobilen att han sålt flest i min kommun och hade massor av intresserade spekulanter. Och sedan ifrasatte han varför jag flyttar till hyresrätt och helt bestämd på en tvåa närhan kan hjälpa mig köpa en etta där jag vill bo. Men jag vill ju liksom inte bo vare sig i entertainer eller bostadsrätt vilket jag var tydligen med men istället började han visa bilder och pracka på mig en massa olika ettor.

Nej honom blir det inte

Mäklaren som var här målade upp en hemsk bild där ingen,ingen annan mäklare kunde skydda en. Det var en försäkring på ca 27 000 kronor med en försäkring för felaktiga beslut från besiktningsmannen,dolda fel och osynliga fel. Som osynliga fel sa han att köparen kanske borrade i väggen och så var det någon ledning där och då var jag ansvarig men det känns jätte konstigt för det är väl något alla vet kan hända om man borrar och i så fel kan ju ingen renovera
Vad var det för klåpare o domedagsprofessor?

Mäklaren som var här målade upp en hemsk bild där ingen,ingen annan mäklare kunde skydda en. Det var en försäkring på ca 27 000 kronor med en försäkring för felaktiga beslut från besiktningsmannen,dolda fel och osynliga fel. Som osynliga fel sa han att köparen kanske borrade i väggen och så var det någon ledning där och då var jag ansvarig men det känns jätte konstigt för det är väl något alla vet kan hända om man borrar och i så fel kan ju ingen renovera

Jag hade friskrivningsklausul, kände att det räckte.

Vad gäller för arvode? Hade en mäklare här idag som vill ha 78 000 + 6% på hela försäljningen och 26 000 för försäkring. Är det rimligt? Det låter galet mycket. Och besiktningsman så klart men det behövs oavsett firma.

Marken är arrende. Huset värt 3 miljoner men pga arrende satte mäklaren 1,95 miljoner. Som köpesumma. Jag köpte för 1220000 så jag kommer gå mycket back och det är hemskt.

Jag ska träffa en till mäklare imorgon och två nästa vecka för att jämföra men vad ska jag fråga om?

Vad är rimligt arvode?

MÄklaren vill sälja för 1 950 000 kr
Du köpte för 1 200 000 kr

Då går du ju med vinst? :)

MÄklaren vill sälja för 1 950 000 kr
Du köpte för 1 200 000 kr

Då går du ju med
Hihi inte en siffra rätt :)

Jag köpte för 1 220 000. Han vill sälja för 1 295 000. Men grejen är den att han vill ha så högt arvode att det äter upp vinsten. Om affären ska gå åtminstone lite, lite plus behöver jag antingen en billigare mäklare eller högre pris på huset. Vill klara av att betala mäklaren med det jag får för huset om det finns möjlighet till det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka