Sälja hus - vad gäller? Lurad?

Bukefalos 30 år!

Hihi inte en siffra rätt :)

Jag köpte för 1 220 000. Han vill sälja för 1 295 000. Men grejen är den att han vill ha så högt arvode att det äter upp vinsten. Om affären ska gå åtminstone lite, lite plus behöver jag antingen en billigare mäklare eller högre pris på huset. Vill klara av att betala mäklaren med det jag får för huset om det finns möjlighet till det.
Vi sålde ett hus för 1,5 år sen. Mäklare 1 värderade huset till 2 mkr. Mäklare 2 värderade det till 2,5 mkr. Det kan alltså skilja jättemycket i värderingen. Fast det viktiga är ju vad man får, och som marknaden ser ut nu så tror jag att det är smartare att lägga sig lite i överkant så man har prutmån, för man kan inte räkna med budgivning. Och lyssna på magkänslan i val av mäklare, du ska känna förtroende!
(Vi fick 2,4 mkr för huset)

Hihi inte en siffra rätt :)

Jag köpte för 1 220 000. Han vill sälja för 1 295 000. Men grejen är den att han vill ha så högt arvode att det äter upp vinsten. Om affären ska gå åtminstone lite, lite plus behöver jag antingen en billigare mäklare eller högre pris på huset. Vill klara av att betala mäklaren med det jag får för huset om det finns möjlighet till det.
Du får dra av kostnader när du deklarerar. Blir det förlust får du tillbaka pengar med skatteåterbäringen😊

Hur fungerar det? Jag gick ju med jätte stor förlust 2024 men jag fick bara tillbaka 10 000 kronor
Jag tänker att sådana här frågor bäst besvaras genom att du antingen läser dig till infon på Skatteverkets sida, alternativt ringer dem och pratar med dem. Det kan bli jättefel om någon av oss - som inte är insatta i din specifika situation - ger dig råd kring skatter och deklaration! Jag får ibland frågor av utländska kollegor om hur de ska göra med deklaration si och så, eller så har de hört om ett avdrag som de vill göra - kan jag förklara för dem? Jag hänvisar i princip ALLTID till skatteverket för jag vill verkligen inte vara orsaken till att något sådant bli tokigt.

Hur fungerar det? Jag gick ju med jätte stor förlust 2024 men jag fick bara tillbaka 10 000 kronor
Svårt att säga varför det blev så för dig, som de andra sagt så prata med skatteverket😊
Jag fick inte tillbaka nåt när jag gick med förlust senast? Men det kanske bara är upp till en viss nivå av ens skatt?
Ingen aning, jag fick iaf tillbaka när vi sålde med liten förlust senast.

Svårt att säga varför det blev så för dig, som de andra sagt så prata med skatteverket😊

Skattereduktion vid förluster ska väl jämkas mot den skatt man betalar på sin lön, TS jobbar inte som jag förstått det och då kanske det inte går att göra reduktion på samma sätt. Typ som man kan inte få ROT om man inte skattat på inkomst med minst samma summa man vill dra av.

Mäklare (om dom är bra) brukar kunna hjälpa till med deklarationen av försäljningen också. Har man gjort stora renoveringar är det viktigt att spara papper/kvitton, det kan vara bra att ha inför deklarationen också.

Skattereduktion vid förluster ska väl jämkas mot den skatt man betalar på sin lön, TS jobbar inte som jag förstått det och då kanske det inte går att göra reduktion på samma sätt. Typ som man kan inte få ROT om man inte skattat på inkomst med minst samma summa man vill dra av.
Ah såklart! Tänkte inte så långt.

Kanske, som jag skrev, att min skatt understeg förlusten? Jag gjorde förlust med mer än 200 000 kr.

ROT kan jag få, fick det både vid flytten och installationen av nya luftvärmepumpen

Kanske, som jag skrev, att min skatt understeg förlusten? Jag gjorde förlust med mer än 200 000 kr.
Lånar inlägget som knapp. Ja, man måste ha en högre slutlig skatt att räkna av mot. Dessutom räknas diverse poster bort också. Från SKV (om ROT-avdraget…)

Du kan aldrig få skattereduktion för rot- eller rutarbete med större belopp än vad du ska betala i slutlig skatt efter det att den slutliga skatten minskats med skattereduktionerna för allmän pensionsavgift, arbetsinkomst (jobbskatteavdrag) och underskott av kapital.Skattereduktion för rot- eller rutarbete medges inte för den del av den slutliga skatten som rör allmän pensionsavgift, begravningsavgift och eventuell påförd kyrkoavgift.
För att göra en preliminär uträkning för hur mycket skatt du ska betala i år, kan du använda e-tjänsten Räkna ut rot- och rutavdrag. Tänk bara på att beräkningen inte ger ett slutgiltigt besked eftersom den baserar sig på händelser framåt i tiden.

Om du inte har tillräckligt utrymme för ditt rot-eller rutavdrag, det vill säga om du inte har tillräckligt mycket skatt att räkna av reduktionen mot, blir du återbetalningsskyldig för den del av den preliminära skattereduktionen som du inte har fått slutlig skattereduktion för.”

Här är väl problemet att det kan vara lurigt eftersom man först får godkänt och sedan blir återbetalningsskyldig när slutliga skatten är fastställd efter godkänd deklaration. Så det är viktigt att man har koll på att man kommer att ha täckning innan man använder avdraget, det
är båden kopplat till vilken inkomst man får ihop och vilka andra avdrag man tänker använda mot den inkomsten.

Senast ändrad:
Jag träffade en helt fantastisk mäklare igår. Allt sa bara klick. Jag vet att hon är en säljare men hon kändes genuint positiv,trygg, ha en plan, 5%och hon sa att det börjar bli inne igen med min sorts hus.

Hon sa dock motsatsen till förra mäklaren att sådana hus som mitt ofta säljs utan besiktning eftersom man i ett äldre hus räknar med att det finns små fel och att vi därför kan börja med att visa det gamla intyget som gå ut i februari fö hennes plan är ju att börja typ nu.

Men hon sa att det pga det jag skrev ovan och hel transparens inte behövs dolda fel försäkring eftersom man får räkna me slitage. Men om jag vill känner hon besiktningsmannen som gjorde den besiktning som finns nu och det går lätt att fixa det plus försäkring men att det är bortkastade pengar.

Finns det någon som vet om det här är vanligt tänkt?

Den första mäklaren ville att jag skulle täcka försäkring för 26 900 kr och den andra ingen försäkring alls,

Jag träffade en helt fantastisk mäklare igår. Allt sa bara klick. Jag vet att hon är en säljare men hon kändes genuint positiv,trygg, ha en plan, 5%och hon sa att det börjar bli inne igen med min sorts hus.

Hon sa dock motsatsen till förra mäklaren att sådana hus som mitt ofta säljs utan besiktning eftersom man i ett äldre hus räknar med att det finns små fel och att vi därför kan börja med att visa det gamla intyget som gå ut i februari fö hennes plan är ju att börja typ nu.

Men hon sa att det pga det jag skrev ovan och hel transparens inte behövs dolda fel försäkring eftersom man får räkna me slitage. Men om jag vill känner hon besiktningsmannen som gjorde den besiktning som finns nu och det går lätt att fixa det plus försäkring men att det är bortkastade pengar.

Finns det någon som vet om det här är vanligt tänkt?

Den första mäklaren ville att jag skulle täcka försäkring för 26 900 kr och den andra ingen försäkring alls,
Skönt att du hittat en mäklare du klickar med. Det är jätteviktigt!

När jag sålde mitt hus 2024 ville mäklaren att jag skulle göra en besiktning för att veta vad vi säljer som hon uttryckte det.
Det var samma besiktningsman som jag anlitade när jag köpte huset 12 år tidigare. Han sa att jag inte behövde någon dolda fel-försäkring eftersom de fel som kan dyka upp på ett hus från 1964 är sånt man får räkna med kan finnas på ett så gammalt hus av den typen.
Jag tecknade ingen försäkring och hoppas att det var rätt val.

Skönt att du hittat en mäklare du klickar med. Det är jätteviktigt!

När jag sålde mitt hus 2024 ville mäklaren att jag skulle göra en besiktning för att veta vad vi säljer som hon uttryckte det.
Det var samma besiktningsman som jag anlitade när jag köpte huset 12 år tidigare. Han sa att jag inte behövde någon dolda fel-försäkring eftersom de fel som kan dyka upp på ett hus från 1964 är sånt man får räkna med kan finnas på ett så gammalt hus av den typen.
Jag tecknade ingen försäkring och hoppas att det var rätt val.
Det där låter ju liknande min situation! Mitt hus är från 1950 men med en utbyggnad år 2007 så den måste jag fråga om vad som gäller. Resten är ju definitivt gammalt nog att klassas som gammalt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka