Sälja hus - vad gäller? Lurad?

Bukefalos 30 år!

Jag har pratat med två till på telefon och sen träffat två och dom andra var inte helt rimliga om hur man löser pengasituationen. Det är rätt bråttom att komma igång. Ta bilder när det fortfarande är snö för det väntar slask och jag orkar verkligen inte mer just nu och den här mäklaren kändes som någon man inte sett på länge men blir jätte glad varje gång man ses. Ungefär så. Så det blir henne.

Hon älskade min trädgård och kollade alla buskar och träd. Vi gillar fåglar båda två och jag visade var jag brukar sitta och titta på dom

Fick massor av papper men jag har ingen aning om eldeklaration eller vad det heter och sådana frågor. Tänker att jag får be om hjälp.

Jag träffade en helt fantastisk mäklare igår. Allt sa bara klick. Jag vet att hon är en säljare men hon kändes genuint positiv,trygg, ha en plan, 5%och hon sa att det börjar bli inne igen med min sorts hus.

Hon sa dock motsatsen till förra mäklaren att sådana hus som mitt ofta säljs utan besiktning eftersom man i ett äldre hus räknar med att det finns små fel och att vi därför kan börja med att visa det gamla intyget som gå ut i februari fö hennes plan är ju att börja typ nu.

Men hon sa att det pga det jag skrev ovan och hel transparens inte behövs dolda fel försäkring eftersom man får räkna me slitage. Men om jag vill känner hon besiktningsmannen som gjorde den besiktning som finns nu och det går lätt att fixa det plus försäkring men att det är bortkastade pengar.

Finns det någon som vet om det här är vanligt tänkt?

Den första mäklaren ville att jag skulle täcka försäkring för 26 900 kr och den andra ingen försäkring alls,
Mao så tänker hon som jag gjorde.

Vad bra att du träffade fler mäklare än den första, och att du har hittat en som känns bra!

När det gäller doldafelförsäkring tycker jag att det är rätt vanligt att mäklare säger att man kan strunta i det. Tyvärr är min erfarenhet även att det är rätt vanligt att köpare försöker hävda dolda fel. :( Även om de flesta inte får rätt, så är det en väldigt jobbig process att behöva hålla på med. Jag tycker att det har varit guld värt att ha en doldafelförsäkring och kunnat hänvisa vidare till försäkringsbolaget när köparna har velat processa om sånt som de anser är dolda fel.
Tyvärr känner jag ett fall där mäklaren tyckte att man kunde strunta i doldafelförsäkring så säljaren tecknade ingen, men blev sedan dömd som ansvarig för dolda fel (som säljaren själv inte haft nån aning om) vilket ledde till en omöjlig skuld och många år på existensminimum för säljaren.

Det man bör vara medveten om är att försäkringen inte ger något fullständigt skydd. Om försäkringsbolaget avslår dolda fel-begäran från köparen så kan köparen gå vidare med ärendet till domstol, och säljaren kan i slutändan dömas som ansvarig ändå.

Vad bra att du träffade fler mäklare än den första, och att du har hittat en som känns bra!

När det gäller doldafelförsäkring tycker jag att det är rätt vanligt att mäklare säger att man kan strunta i det. Tyvärr är min erfarenhet även att det är rätt vanligt att köpare försöker hävda dolda fel. :( Även om de flesta inte får rätt, så är det en väldigt jobbig process att behöva hålla på med. Jag tycker att det har varit guld värt att ha en doldafelförsäkring och kunnat hänvisa vidare till försäkringsbolaget när köparna har velat processa om sånt som de anser är dolda fel.
Tyvärr känner jag ett fall där mäklaren tyckte att man kunde strunta i doldafelförsäkring så säljaren tecknade ingen, men blev sedan dömd som ansvarig för dolda fel (som säljaren själv inte haft nån aning om) vilket ledde till en omöjlig skuld och många år på existensminimum för säljaren.

Det man bör vara medveten om är att försäkringen inte ger något fullständigt skydd. Om försäkringsbolaget avslår dolda fel-begäran från köparen så kan köparen gå vidare med ärendet till domstol, och säljaren kan i slutändan dömas som ansvarig ändå.
Är det verkligen vanligt att köpare försöker hävda dolda fel? Nu har jag i och för sig bara sålt ett hus i mitt liv :D - och råkade inte illa ut - men jag har inte hört om någon annan som har haft problem heller.

Är det verkligen vanligt att köpare försöker hävda dolda fel? Nu har jag i och för sig bara sålt ett hus i mitt liv :D - och råkade inte illa ut - men jag har inte hört om någon annan som har haft problem heller.
jag har sålt 7st inkl en hästgård, ingen har klagat men jag har varit 100% ärlig med felen och sett till att det finns skriftligt på det

jag har sålt 7st inkl en hästgård, ingen har klagat men jag har varit 100% ärlig med felen och sett till att det finns skriftligt på det
Ja, jag berättade också om de brister som jag visste om. Minns inte exakt hur det gick till, men har för mig att jag fick fylla i dokument rörande min fastighet och att jag där beskrev felen. De stod med i mäklarannonsen också.

Man behöver heller inte sälja till första bästa/den som erbjuder högsta budet. Min bror hade en spekulant på sitt förra hus som var jätteknepig, frågade om ditten och datten, försökte hävda att xx var fel utfört (dusch var nyligen renoverat från våtrumsmatta till kakel av fackman), och verkade allmänt skum. Han la högsta budet, men min bror sa att han vägrar sälja till honom till sin mäklare, så budet under fick köpa. Hade han sålt till den karl hade det definitivt blivit problem oavsett dolda fel försäkring osv. Vi fick höra sen att han hade varit väldigt aggressiv i försök att köpa andra hus i området.
Så även där kan det vara värt att lita på magkänslan, precis som du gjorde angående första mäklare.

Jag skulle absolut ha en dolda fel försäkring. Sålde min pappas hus som det inte var några större fel på och de ville hävda fel på både el och varmvattenberedare. Det var oerhört skönt som säljare att bara hänvisa till Anticimex. Sen hade dom inget att komma med, men jag behövde inte hantera dom.

Inom min familjekrets har det blivit dolda fel-ärenden i ungefär varannan husförsäljning. Jag har varit inblandad i två, en annan familjemedlem i två och en tredje person också i två. Det har inte spelat någon roll att man har varit ärlig och berättat allt man vet, för i de flesta fall har det handlat om att köparen börjat helrenovera och tagit ner väggar eller rivit upp golv, och då upptäckt fel som man som säljare inte haft nån aning om. I ett par fall har det mest verkat bero på okunniga köpare som har försökt få lite extra pengar genom att hävda fel som inte alls räknas som dolda, men oavsett hur fel de har haft har det varit jobbiga processer att behöva ta sig igenom. (Men då ska kanske också tilläggas att jag tycker att det är sjukt obehagligt med såna processer och bryter typ ihop av att bli anklagad och riskera att bli ställd inför rätta och dömd att betala miljonbelopp.... 😞)

Jag skulle absolut ha en dolda fel försäkring. Sålde min pappas hus som det inte var några större fel på och de ville hävda fel på både el och varmvattenberedare. Det var oerhört skönt som säljare att bara hänvisa till Anticimex. Sen hade dom inget att komma med, men jag behövde inte hantera dom.
Detta @Lillefrun
Jag har flera bekanta där köpare försökt hävda dolda fel, nåt var det och nåt inte men de tyckte just det var så skönt att slippa hantera. Jag vet att många kommer tycka det är så onödigt för ett hus i den prisklassen men om man väger in ditt mående och din ekonomi skulle jag tycka att det var värt det. Jag verkligen vägrade sälja min pappas hus utan besiktning och försäkring för jag behöver den extra lilla trygghet det ger, även om vi var fler i dödsboet.

Måste prata med henne om utgångspriset och det ä inte ok att gå under den summan. Alternativ 1 är att budet ska locka kunder som inte har flera miljonerna. Alternativ 2 om det skulle bli budgivning. Men jag tror inte det blir det

För att man kanske inte tror sig veta allt om huset, jag kommer friskriva mig på skånehuset, då jag inte har rivit det från grunden o upp.
Här hemma behöver jag inte oroa mig, det var ett ruckel vid köpet och är nu helreno med allt från golv till tak,el o avlopp mm
Men hur många har rivit sitt hus från grunden och upp? I mina trakter används friskrivning nästan uteslutande om det är ett dödsbo, eller om det är uppenbart att huset håller på att falla ihop.

Min bestämda uppfattning är att en dolda fel-försäkring är galet mycket billigare än den värdeminskning en friskrivning innebär.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka