Sälja privat eller via företag?

Trissa

Trådstartare
Om allt går vägen har jag en fölunge att sälja nästa år. Det finns då möjlighet att jag står som ägare, eller företaget. Finns det något som talar för det ena eller andra? Är det lättare att sälja föl om företaget står som ägare? (Tänker på moms tex.)

Sv: Sälja privat eller via företag?

Står stoet registrerat i firman är det väl normalt att fölet ses som "produkt" som ingår i firman och därför inte ska/kan registreras av dig som person utan att det anses som eget uttag ur firman. Du kan då drabbas av skatter/avgifter för detta uttag.

Om företaget säljer fölet är det konsumentköplagen som gäller (med större reklamationsrätt etc. för köparen) men om du som privatperson säljer fölet blir det köplagen som blir gällande. Inte det viktigaste kanske men värt att fundera lite på i alla fall...

Nej, stoet är inte registrerat i firman. Ännu, i varje fall.

Om allt går vägen har jag en fölunge att sälja nästa år. Det finns då möjlighet att jag står som ägare, eller företaget. Finns det något som talar för det ena eller andra? Är det lättare att sälja föl om företaget står som ägare? (Tänker på moms tex.)

Dina skyldigheter som säljande näringsidkare är mkt mer övergripande än om du säljer som privatperson.
Att sälja föl är nog ändå att betrakta som relativt riskfritt.
De flesta tvister rör äldre hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 918
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 552
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
370
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Hur lär man sig att leva ensam?
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka