Bukefalos 28 år!

sålt föl - problem

Sv: sålt föl - problem

Många av de fall där köparen köper ett väldigt ungt föl är givna, men jag kan även tänka mig situationer där hästen är äldre och där inte röntgen görs vid köp, och det upptäckts i ett senare skede.
Jag är nämligen inte alls lika säker som du att röntgen är ett krav för att uppfylla undersökningspikten i alla lägen.

Det skulle vara intressant med ett tydliggörande i högre rätt vad undersökningsplikten anses innefatta.

Varför skulle OCD vara ett dolt fel på ett väldigt ungt föl? :confused:
 
Sv: sålt föl - problem

Förmodligen i den tankebanan att grunden till förändringen (grunden till felet) förelegat vid riskens övergång, men förändringen i sig (felet) inte visar sig förrän köpet är genomfört.

Gissar jag.
 
Sv: sålt föl - problem

I säljarens ställe hade jag konsulterat en jurist helt kort om det faktum att affären inte kan gå tillbaka fullt ut - försäkringen finns ju inte längre. Detta är en skada säljaren lider när hästen återgår.

Många hästjurister har en kort fri rådgivning, det tycker jag det kan vara värt.
 
Sv: sålt föl - problem

I säljarens ställe hade jag konsulterat en jurist helt kort om det faktum att affären inte kan gå tillbaka fullt ut - försäkringen finns ju inte längre. Detta är en skada säljaren lider när hästen återgår.

Många hästjurister har en kort fri rådgivning, det tycker jag det kan vara värt.

Instämmer helt!
 
Sv: sålt föl - problem

Jag hade också provat den möjligheten, köpet kan ju inte gå tillbaka fullt ut som det ser ut nu.
 
Sv: sålt föl - problem

Förmodligen i den tankebanan att grunden till förändringen (grunden till felet) förelegat vid riskens övergång, men förändringen i sig (felet) inte visar sig förrän köpet är genomfört.

Gissar jag.

Men det kan man ju inte säga med säkerhet, eller? Forskningen har ju inte kunnat påvisa exakt vad som föranleder OCD, och fanns inte OCD där vid farans övergång så kan man väl inte heller bevisa att förstadiet/grunden heller fanns där vid det tillfället...

*nyfiken*
 
Sv: sålt föl - problem

Njao, det är ju det intressanta i resonemanget. Att de föds med osteochondros s a s. Även om det inte yttrar sig förrän efter försäljningen.

MEN sedan kommer ju ännu en aspekt, OM det är något fel som går att reklamera OM det inte påverkar hästens användbarhet. Vilket kan vara svårt att säga om det är ett föl. När användbarheten kan testas har reklamationstiden gått ut...

Det hade onekligen varit intressant att se det prövat i rätten.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 897
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 390
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 290
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp