Bukefalos 28 år!

Sambo med karatefylla

Bedott

Trådstartare
Varning för känsliga, om man inte kan läsa om uppkastningen. Min sambo var ute på krogen inatt. Han har lite svårt att lära sig vart gränsen går men brukar ändå hålla sig någorlunda (alltså inga spyor och kontaktbar). Inatt har han dock blivit bjuden på ganska mycket då han fyllde år igår och han kan såklart inte säga nej.. Detta har resulterat i en nerspydd säng, drömmen för mig som har fobi för spyor. Jag tror att första spyan kom strax innan 03.00 och efter mycket övertalning fick jag med honom till toaletten där han spydde någon gång till medan jag tappert städade undan. Han har sedan första spyan halvt sovit dock väldigt oroligt och snurrat runt i hela sängen. Fram tills ca 04.30 (alltså typ en timma sedan) har det kommit lite granna då och då, nu verkar det vara "slut" i magen.

Då till min fråga. Jag skulle behöva åka hem till päronen och tvätta täcken/lakan då alla tvättider idag såklart var upptagna, vilket aldrig händer annars. Jag väntar på att de ska vakna, hoppas och tror att de vaknar senast 08.00. Skulle såklart vilja tvätta allt så fort som möjligt av uppenbara skäl. Vågar jag lämna honom? Han var vaken ca 30 minuter, tog en dusch, grät lite för att han skämdes och pratade lite, nu har han sovit lugnt och djupt lika länge. Det värsta verkar vara över, men han har aldrig blivit såhär dålig innan under tiden vi varit tillsammans, är risken stor att han blir sämre en gång till när jag är borta? Första spyan sov han igenom, jag fick väcka honom själv, de andra gångerna har han vaknat men varit väldigt förvirrad och behövt hjälp att pricka en av alla de skålar/soptunnor jag ställt ut över hela lägenheten.

Hoppas det finns någon vaken som orkat läsa igenom mitt inlägg, som råkade bli en novell, och kan ge lite tips till en höns-flickvän ;)
 
Jag hade nog inte lämnat honom ensam, utan avvaktat tills han börjat bli bakfull istället. Då kan han få ligga där själv och tycka synd om sig, men tills dess hade jag nog hängt kvar hemma.
 
Tack för svar :) Jag kommer avvakta ett par timmar och försöka sova lite, har inte vågat än om han skulle vända över på rygg under natten. Nu har han sovit ganska bra i 3 timmar så känner mig något lugnare. Så himla skönt att bara kunna skriva av sig ibland och få ett par input, speciellt när man känner sig lite rädd och handfallen en hel natt!
 
Helt ärligt från djupet av mitt hjärta hade han själv fått ta ansvar för den tvätt han orsakat. Hur han löser det, hade jag inte brytt mig om.

Och med det sagt, så utgår själva frågan eftersom du då kan vara hemma och sova igen det du inte fick sova inatt.

Vuxna människor som dricker så mycket har ett alkoholproblem. Det går inte att komma undan, hur mycket man än vill se det som en engångsgrej med många ursäkter och förklaringar...

(förlåt för pekpinnen, men det här får mig att tända när andra ska städa upp vad någon druckit sig till)
 
Helt ärligt från djupet av mitt hjärta hade han själv fått ta ansvar för den tvätt han orsakat. Hur han löser det, hade jag inte brytt mig om.

Och med det sagt, så utgår själva frågan eftersom du då kan vara hemma och sova igen det du inte fick sova inatt.

Vuxna människor som dricker så mycket har ett alkoholproblem. Det går inte att komma undan, hur mycket man än vill se det som en engångsgrej med många ursäkter och förklaringar...

(förlåt för pekpinnen, men det här får mig att tända när andra ska städa upp vad någon druckit sig till)

Gud vad snäll du är!

Jag hade blivit skitsur och antagligen låtit sambon sova i sina spyor och sen helt sonika fått köpa nya sängtillbehör:angel:

Skulle mitt svar till ts ha utgått helt från mig själv hade jag varit inne på er linje, helt klart.

Nu blir maken aldrig full, men hade han varit en sådan som tog sig en fylla emellanåt hade han - om vi ens blivit tillsammans då, högst tveksamt - ombetts sova hos någon kompis och komma hem först dagen efter när han nyktrat till.
 
Jag känner mig oxå alldeles för snäll när jag varit vaken hela natten och städat, men huvudorsaken till att jag varit vaken är ändå att jag varit orolig, speciellt att han skulle hamna på rygg och spy. Trots en del skrubbande får bäddmadrassen bytas ut och den erbjöd han sig självklart att köpa själv. Han vaknade här för en stund sen och skäms rejält. Förhoppningsvis (bäst för honom, nästa gång är jag inte lika snäll) var det både första och sista gången detta hände.
 
Jag känner mig oxå alldeles för snäll när jag varit vaken hela natten och städat, men huvudorsaken till att jag varit vaken är ändå att jag varit orolig, speciellt att han skulle hamna på rygg och spy. Trots en del skrubbande får bäddmadrassen bytas ut och den erbjöd han sig självklart att köpa själv. Han vaknade här för en stund sen och skäms rejält. Förhoppningsvis (bäst för honom, nästa gång är jag inte lika snäll) var det både första och sista gången detta hände.
Jag förstår det, det är inget fel på din omtanke :)
 
Jag förstår TS oro, även om det är han själv som förorsakat det hela så kan man ju inte låta en berusad person som spyr i sömnen lämna oövervalad? Personen riskerar ju att kvävas av sina egna spyor. Hur mycket denne än "får skylla sig själv" så skulle jag verkligen inte vilja riskera att något sådant händer.

Hade nog väckt personen i fråga så denne fått följa med och tvätta alternativt väntat till senare med att tvätta. Absolut inte lämnat ensam.
 
Oj vad hårda flera av er verkar vara. Det har ju aldrig hänt förut? Om jag EN gång skulle bli så full att jag kräktes obehindrat skulle jag faktiskt tycka att min sambo var en stor skithög om han INTE hjälpte mig. Det kan ju ha varit något dåligt han fått i sig, eller att han var nedsatt/på väg att bli dålig redan innan och påverkades mer av alkoholen än han normalt hade gjort? Och oavsett, just i stunden när han förmodligen mådde uruselt, undrar jag lite vem man är om man inte klappar/hjälper/tar hand om. Han kan väl gottgöra det i efterhand, när han är människa igen.

Hoppas han mådde bättre dagen efter ts och att det inte händer igen!
 
Om jag EN gång skulle bli så full att jag kräktes obehindrat skulle jag faktiskt tycka att min sambo var en stor skithög om han INTE hjälpte mig.

Tänkte precis samma sak! Jag skulle inte vilja vara i en relation med någon som blir sur/arg om jag en gång gör ett misstag eller fattar fel beslut. Tvärtom, det är ju då man verkligen behöver stöd och omtanke!
 
Vuxna människor som dricker så mycket har ett alkoholproblem. Det går inte att komma undan, hur mycket man än vill se det som en engångsgrej med många ursäkter och förklaringar...

(förlåt för pekpinnen, men det här får mig att tända när andra ska städa upp vad någon druckit sig till)

Skulle inte ropa alkoholproblem det första jag gör, om sambon kommit hem efter ett födelsedagsfirande och spytt samt haft dåligt samvete om just det. Men kan väl hålla med lite om att sambon kanske ska få hjälpa till med stöket han själv orsakat.
 
Oj vad hårda flera av er verkar vara. Det har ju aldrig hänt förut? Om jag EN gång skulle bli så full att jag kräktes obehindrat skulle jag faktiskt tycka att min sambo var en stor skithög om han INTE hjälpte mig. Det kan ju ha varit något dåligt han fått i sig, eller att han var nedsatt/på väg att bli dålig redan innan och påverkades mer av alkoholen än han normalt hade gjort? Och oavsett, just i stunden när han förmodligen mådde uruselt, undrar jag lite vem man är om man inte klappar/hjälper/tar hand om. Han kan väl gottgöra det i efterhand, när han är människa igen.

Hoppas han mådde bättre dagen efter ts och att det inte händer igen!

Jag hade blivit sur, men det betyder inte att jag hade varit omänsklig. Jag har nära anhöriga som är alkoholister, så jag reagerar starkt vid såna här tillfällen.
 
@lady_vip jag förstår, jag har själv levt i samma hem som personer med missbruk (alkohol och tabletter, två separata) och jag har fått vara med om väldigt otrevliga saker till följd av det. Får fortfarande ångest av många situationer med både alkohol och starka tabletter/droger. Det är inte roligt. Men att ens partner en gång får en riktig snefylla, jag vet inte men jag ser inte det som någon hemsk grej. Och OM det är det, så hjälper det ju inte att ta ut det på personen i stunden. Inget konstruktivt kommer av det. Jag tänker bara på hur jag själv mått när jag blivit för full och spytt (och det har hänt mig några gånger sen jag började dricka när jag var 15, även om jag tack och lov alltid lyckats ta mig till toaletten. Jag har inga alkoholproblem och har aldrig haft) eller bara haft ordentlig magsjuka och mått illa och spytt i flera timmar/dygn. Om någon varit arg på mig då, i det tillståndet? Och tvingat iväg mig i en bil hem till mina svärföräldrar i det tillståndet för att tvätta? När hela världen snurrar bara man lyfter huvudet från kudden? Låter omänskligt i mina öron ;)
 
@lady_vip jag förstår, jag har själv levt i samma hem som personer med missbruk (alkohol och tabletter, två separata) och jag har fått vara med om väldigt otrevliga saker till följd av det. Får fortfarande ångest av många situationer med både alkohol och starka tabletter/droger. Det är inte roligt. Men att ens partner en gång får en riktig snefylla, jag vet inte men jag ser inte det som någon hemsk grej. Och OM det är det, så hjälper det ju inte att ta ut det på personen i stunden. Inget konstruktivt kommer av det. Jag tänker bara på hur jag själv mått när jag blivit för full och spytt (och det har hänt mig några gånger sen jag började dricka när jag var 15, även om jag tack och lov alltid lyckats ta mig till toaletten. Jag har inga alkoholproblem och har aldrig haft) eller bara haft ordentlig magsjuka och mått illa och spytt i flera timmar/dygn. Om någon varit arg på mig då, i det tillståndet? Och tvingat iväg mig i en bil hem till mina svärföräldrar i det tillståndet för att tvätta? När hela världen snurrar bara man lyfter huvudet från kudden? Låter omänskligt i mina öron ;)

Hemsk grej ser inte jag heller det som. Men jag hade nog blivit sur om min partner hade spytt ner sängen, faktiskt. Inte så att jag lämnat honom, men sur. Gör det mig omänsklig så är det okej.
 
När jag var 20 eller 21 och kom hem från krogen några timmar efter min dåvarande pojkvän och insåg att han hade spytt i sängen blev jag vansinnig. :devil:

De exakta orden som jag väste var:
"Du är singel när du vaknar i morgon."

Och det var han.

/Numera lyckligt gift med hans före detta bästa kompis, som var med den kvällen :angel:
 
När jag var 20 eller 21 och kom hem från krogen några timmar efter min dåvarande pojkvän och insåg att han hade spytt i sängen blev jag vansinnig. :devil:

De exakta orden som jag väste var:
"Du är singel när du vaknar i morgon."

Och det var han.

/Numera lyckligt gift med hans före detta bästa kompis, som var med den kvällen :angel:
Det var väl inte enbart därför du dumpade honom?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 517
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 202
Senast: Bapelsin
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 337
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 875
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp