Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

*kl*
Om det varit han som haft ett brinnande intresse, hur hade det varit då?

jag tror han är avis, helt enkelt. Känner igen det från min egen sambo. Dock gick det bra innan vi fick barn, nu får jag kämpa för mina timmar i stallet...

Ingen lösning, vet bara att det är väldigt jobbigt. Allt som har med hästarna göra gör mig jättenervös, ska alltid skynda mig hem. Om inte klockan är tidig eller väldigt sen så de sover. häromdagen när jag hämtade hö kände jag samma krypande känsla, jag måste skynda mig hem, detta tar för lång tid, vad ska min sambo säta, men upptäckte att jag ju hade sonen med mig så det var ju ingen fara...Inte roligt. Ibland vill jag bara ge upp..men då har jag ingen ventil kvar.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Precis så hade jag det=finito....bye,bye och hejdå

INNAN det blir barn med i bilden oxå!!:eek:
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

För hästen har blivit mkt bättre på både det ena o det andra sen jag började träna den, och eftersom det inte är MIN häst, så förstår han inte riktigt varför jag ska betala för att göra någon annans häst bättre.

Där tror jag du har något som faktiskt förklarar varför han är så motsträvig - förutom frågan om att spara pengar etc. Min man är likadan, han tycker att det som investeras ska kunna ge något tillbaka, t.ex. ökad värde vid ev. försäljning. Det har tagit honom lite tid att förstå att ridning är en förlust-sport. *ler*

Men jag tror samtidigt att du är rätt värdefull för hästens ägare, det kan absolut vara en idé att prata med ägaren och fråga om ni kunde utverka en lösning som fungerar bra för er båda? Där din sambo kan få rida någon gång ibland under förutsättning att hästens utveckling inte hindras? Alternativet för hästägaren kan ju i längden annars bli att hon förlorar vad jag förstår är en mycket bra medryttare (och bra medryttare växer inte på träd, som alla hästägare som någon gång letat efter en vet).

Jag håller för övrigt inte riktigt med åsikterna om "dina pengar, du väljer". Ni lever tillsammans och även om ni har delad ekonomi är det en god idé att vara överrens om investeringar som görs. För mig skulle det blir jättekonstigt, vi två lever ju tillsammans, vi bildar familj tillsammans, varför ska vi inte kunna ha vår ekonomi gemensamt och tillsammans besluta över vilka investeringar som görs?

Men jag vet att många har det delat, och då tror jag man ska vara tydlig med VAD som faktiskt gäller, är det "delad ekonomi med gemensamma beslut om investeringar" eller "delad ekonomi, partnern ska inte ha några åsikter"? I annat fall kommer det så gott som garanterat vara en anledning till framtida konflikter.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Detta är något som jag velat undvika och gör det prio ett i ett förhållande att förklara att jag inte skulle ge upp mitt hästintresse och att jag inte står ut med klagor och suckningar om att jag är i stallet ofta- det är väl ändå min egna tid jag investerar?

Till TS: Är du inte beredd att kapa din tid med hästarna så får du faktiskt prata med honom. Sätt dig ned i lugn och ro med honom och berätta varför du vill fortsätta med hästarna och berätta för honom att du verkligen skulle må jättedåligt om du inte fick fortsätta. Berätta för honom att detta är vad du väntat på och velat göra länge nu och inflika att om ni skaffar egen häst så kan ni ju båda rida och pyssla med den.

Jag är som du och jag väntar bara på att kunna tjäna mycket nog så jag kan äntligen börja utvecklas med min häst: då ska ju självklart inte något som avundsjuka från pojkvännens sida stå i vägen!
Detta är ju orsaken till att man sliter som en oxe för att jobba sig uppåt och kunna tjäna pengar som räcker till till hästen och träningen.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Eftersom han är så ekonomisk så kan det ju vara att jag lägger så mycket på medryttarhästen som stör honom... han ser det som bortkastade pengar.
jag ser det som ett ypperligt sätt att träna upp mig och komma igång efter ett långt uppehåll, så jag kan köpa egen häst snart igen! :)

Om man ser det på det sättet så är ju nöjen och hobbyer alltid bara bortkastade pengar. Men vad skall man göra med pengarna? Rikast när han dör vinner eller?
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

EXAKT ........HAN ser det som bortkastade pengar..

Blir arg bara jag tänker på det!:mad:
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Knapplån och lite OT

Här har vi lite exempel på män som har högre krav på hur mycket tid som skall läggas på hemmet. Råden verkar entydigt vara tt han skall lära sig att leva med en lite lägre nivå. Det är lite intressant faktiskt.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Men du, var lite smart ;)
Han följde ju med dig och tyckte det var roligt när han fick rida själv. Kan det inte vara där skon klämmer? Kan du inte försöka fixa så att han också får rida? Kanske det finns en annan häst som behöver medryttare?
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Jag får ju lära mig att leva med fotboll och annan skit...:devil:

Dessutom brukar det vara JAG som har högre krav på städning...
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Jag har fått anpassa mig till en lägre nivå i alla mina förhållande.
Och då har jag rätt låga krav från början.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

För hästen har blivit mkt bättre på både det ena o det andra sen jag började träna den, och eftersom det inte är MIN häst, så förstår han inte riktigt varför jag ska betala för att göra någon annans häst bättre.

Men jag som är insatt mer i hästvärlden vet ju hur det oftast fungerar.

Jag som är insatt i hästvärlden fattar inte heller varför du ska betala för att göra någon annans häst bättre?

Det KOSTAR ju som bekant att lämna hästen på utbildning/tillridning.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Jag spinner vidare på det här med din sambos ekonomiska sinnelag.

Jag kan nog också anklagas för att vara ekonomisk ibland :angel:

Om du lägger ner väldigt mycket jobb och pengar på en häst som inte är din så kan man se det som att du inte får utdelning för ditt jobb. Om du tränar din egen häst däremot så kan ju hästen öka i värde när du tränar den. Kanske är det argument som biter på honom?
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Jag tycker också det är intressant.

Fast det som jag fattar som huvudfrågan är ju fördelningen av tiden och pengarna. Han vill ha henne mer hemma och vill ha pengar kvar till annat.

Där kan jag se en fara, om ett par har helt olika grundläggande värderingar i hur tid och pengar ska fördelas.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Kl.

Om ni har separat ekonomi så berätta inte ens vad du lägger dina pengar på, så slipper han reta sig på saker o ting. Not his business.

Sen vill du ha egen häst framöver, tror han då att 2 dagar i veckan är tillräckligt? Hhmmm, inte troligt.

Planera tid med honom precis som du planerar din övrig tid, så han känner sig prioriterad i ditt liv, precis som hästeriet.

Be INTE om ursäkt att du spendrerar dina pengar och att du har intressen utöver hemmet och honom.

Stå på dej, o lycka till.


Jag själv äger en häst, som sambon oftast tycker det är OK men ibland så tycker han väl att det går åt mkt tid, och ja, det gör det ju men han ser oxo att jag är gladare m häst så han vet att han vinner på att låta mig vara. Han själv har intressen som tar tid, och ibland ser man ju inte varandra mer än sent på kvällen och då brukar vi behöva lägga in en dejt och allt blir bra! :)
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Men du, var lite smart ;)
Han följde ju med dig och tyckte det var roligt när han fick rida själv. Kan det inte vara där skon klämmer? Kan du inte försöka fixa så att han också får rida? Kanske det finns en annan häst som behöver medryttare?

bingo - precis det tankte jag ocksa. jag tycker mest det later som att han kanner sig lite utanfor. att han tyckte det var kul men nu far han helt plotsligt inte vara med langre. kanske ar det darfor han vill att du ska halla pa mer hemma ocksa - for det ar nagot HAN bryr sig om som ni kan dela ocksa.

jag tycker inte om den har "dumpa" attityden som sa ofta dyker upp. hopas ni loser det - det vore ju super om det fanns en annan hast han kunde rida nagon gang i veckan! da kanske ni/du skulle kunna hinna hem lite snabbare nagon dag i veckan och kan hjalpas at att pyssla hemma. aven om du inte tycker det ar det roligaste i varlden, sa forhoppningsvis tycker du tillrackligt mycket om din sambo for att vilja/prova kompromissa.

det ar ju trots allt det du vill att han ska gora, hoppas jag :)
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Jag tycker också det är intressant.

Fast det som jag fattar som huvudfrågan är ju fördelningen av tiden och pengarna. Han vill ha henne mer hemma och vill ha pengar kvar till annat.

Där kan jag se en fara, om ett par har helt olika grundläggande värderingar i hur tid och pengar ska fördelas.

Ja båda måste ju kompromissa till viss del när man lever ihop. Någonstans går dock gränsen och har man för olika syn på livet så kanske man inte kan leva ihop. Krasst sett.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 727
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
642
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp