Bukefalos 28 år!

Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Alltså, om man ska låta ekonomiskt förnuft styra, då går det ju inte att ha häst över huvud taget. Snacka om hål i plånboken;).

Vad det verkar handla om för er är att ni har lite olika mål. Pengar kan man ju använda nu eller sedan. Du vill använda dem nu, på hästeriet. Din sambo vill använda dem sedan, till hus.

Ett hans livsmål verkar vara hus så tidigt som möjligt - men det verkar inte vara ett av dina?

Jag tror som några andra varit inne på att det är grundläggande värderingar det handlar om. Ni måste bli överens om hur viktigt det är att köpa hus vid en viss tidpunkt i livet, t ex. Vissa par visar sig vara kompatibla i det läget - och andra gör det inte.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Ja visst vet han det. Men det är INTE populärt. Jag kommer inte köpa häst om han inte tycker det är okej, det är ett som är säkert. Han är min älskling och faktiskt så går han först för mig.. Men jag vill så gärna ändra hans tankar!!!

Det låter inte som om du är en av dem som verkligen måste ha häst i ditt liv, kanske är hästar inte så himla viktigt för dig innerst inne, helt enkelt.
Jag kan inte annars tänka mej att man tänker på det sättet, att du bara skulle ge upp drömmen om en egen häst annars.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Det låter inte som om du är en av dem som verkligen måste ha häst i ditt liv, kanske är hästar inte så himla viktigt för dig innerst inne, helt enkelt.
Jag kan inte annars tänka mej att man tänker på det sättet, att du bara skulle ge upp drömmen om en egen häst annars.


För mig skulle det inte handla om ifall hästarna är livsviktiga eller ej. det handlar snarare om att jag inte skulle uppskatta att någon ville välja hur jag skall leva mitt liv. Kompromisser om vad man skall äta för mat eller köpa för gemensam bil är en sak. Vad jag gör med mina egna pengar och min fritid är min ensak.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Men hur ser ett förhållande ut om man undanhåller vad man har för inkomster och utgifter? Det är väl visst hans "business" till viss del, vill de leva ihop och eventuellt skaffa hus med mera så måste man ju vara öppna för varandra.

Jo, men jag tycker antingen har man delad ekonomi och full insyn.

Eller delad ekonomi, och inget o säga om hur den andre spenderar sina pengar.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Been there... min man flyttade t o m ut och ville skiljas förra året, inte bara pga hästen men det var väl "droppen". Han tycker att det är lite konstigt att jag som tjänar en bit över 30 000 ändå alltid är pank för att det är veterinärräkningar, transportamortering, dyr stallhyra, hästens kiropraktor osv osv osv - han förstår inte hur jag kan vilja prioritera hästen före allt annat (inklusive honom, som han tolkar det). Tiden jag lägger ned säger han inte så mycket om, för han har också en tidskrävande sysselsättning, även om han tycker att det är vrickat att hellre gå till stallet än att hinna träffa icke hästintresserade vänner.

Han kom iaf tillbaka och nu får vi se hur det går. Jag har försökt dra ned på onödiga hästkostnader (man behöver kanske inte köpa ett till träns istället för något till vårt hem t ex) för att visa att jag tycker att vårt förhållande är viktigt - det kanske man tog lite för givet förr. Skulle aldrig tåla att någon man ville att man skulle lägga ned hästarna "bara för att", men jag har faktiskt viss förståelse för att han tycker att det är trist att vi inte kan åka på semester och så pga min häst...
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Men hur ser ett förhållande ut om man undanhåller vad man har för inkomster och utgifter? Det är väl visst hans "business" till viss del, vill de leva ihop och eventuellt skaffa hus med mera så måste man ju vara öppna för varandra.
Vi har både hus och delad ekonomi, varför skulle det angå mig vad han gör med sina pengar när de gemensamma räkningarna är betalda? Jag gör vad jag vill med mina pengar och han gör vad han vill med sina pengar. :bow:
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Jo, men jag tycker antingen har man delad ekonomi och full insyn.

Eller delad ekonomi, och inget o säga om hur den andre spenderar sina pengar.

Det finns ett mellanting. Det är att ha delad (separata) ekonomier OCH ändå hålla varandra informerade om sina planer.
Jag hade INTE accepterat att någon lade sig i vad jag gör med mina pengar. En sådan kommentar som ts man fällde skulle ge mig lust att elda upp pengarna framför honom. (I verkligheten är det jag som är spara men av rent principskäl...)
Däremot så är det vettigt att prata igenom med varandra om ens planer och hur man ska bära sig åt för att båda ska vara nöjda. Vill ts köpa hus med partner? Hur mycket kan hon lägga undan med häst? Inom vilken tidsram ska husköpet ske, Kan man komma billigare undan med hästen på något vis, hur ska ekonomin planeras med huset? osv
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

kl

Till TS:

Du har hittat en häst du trivs o utvecklas tillsammans med; grattis! :bump:

Den glädjen kan inte mätas i pengar; så som avkastning på investerat kapital/tid.

Den mäts i:

lyckliga stunder
positivt energitillflöde till ditt liv
kärlek mellan dig o hästen
meningsfullhet i din tillvaro
lyckan av att utveckla hästen
lyckan av att utveckla din ridning
samvaron i stallet
gemenskap o vänskap med andra på träningar o tävlingar...

Din sambo borde vara tacksam för att du har hittat något roligt o meningsfullt att engagera dig i, som gör att du mår bra o är lycklig!

Om han har fantiserat fram en drömbild av dig som en trädgårdspyntande, bullbakande husmor som du inte känner dig hemma i; så får du väcka honom o visa vem du är. Din tid, ditt liv ska du lägga på det som är viktigt för dig.

Om han har andra mål angående husköp etc o hur det ska finansieras, så får ni prata ut om det och komma fram till en gemensam ståndpunkt.

Om han känner sig ensam o övergiven så får han skaffa sig hobby/vänner/ett liv.

Detta om detta. Själv jämkade jag o prioriterade bort mig själv, tills jag nästan inte fanns kvar längre. Sen plötsligt en dag skrek en röst inom mig o dagen kom då jag satte ner foten. Det har jag aldrig ångrat; önskar tvärtom att jag hade gjort det mycket tidigare. Livet är kort, väldigt kort. :cool:
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Har egentligen inga bra tips till dig. Lider med dig istället. Hästeriet är inget man bara kan sluta med eller minska ner på bara så där om man inte själv vill.
Min sambo hade också synpunkter i början på hur mycket tid hästarna tog, men efter ett tag insåg han att jag nog skulle bli olidlig om jag inte fick min tid med hästen. Hästar tar mycket tid. Det följer med om man ska ha en hästtjej eller hästkille. Så är det nog bara.
Hoppas det löser sig för dig.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Vad gör din kille på fritiden? Har han ingen egen hobby? Om inte så kanske det är dags för honom att skaffa en...
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Hmm
Tycker som andra här att 4 dagar/vecka i stallet inte är speciellt mycket, inte heller den summa pengar du lägger ner som ju för övrigt är dina egna att spendera som du vill.
Det är en enorm skillnad när man har barn, då innebär ju stalltiden att den andra inte har egen tid samtidigt utan "måste" ta hand om barnet. Men om man inte har barn förstår jag inte riktigt problemet?
Jag hade häst när jag träffade min sambo, har haft medryttare i perioder och i snitt varit i stallet 5-6 dagar i veckan men i perioder 7 dagar och det var aldrig något problem innan barnet då sambon har egna intressen.
Sedan vi fick barn och min häst fick ryggproblem som gjort det svårt med medryttare fungerar det dock inte och hästen ska nu säljas som körhäst :cry::cry::cry: vilket känns jättejobbigt. 4 dagar i veckan känns just nu som att det skulle vara lagom men det går inte att dra runt min häst på på ett bra sätt.
Samtidigt måste jag säga - var rädd om förhållandet och prata med din sambo...
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Du har hittat en häst du trivs o utvecklas tillsammans med; grattis! :bump:

Den glädjen kan inte mätas i pengar; så som avkastning på investerat kapital/tid.

Den mäts i:

lyckliga stunder
positivt energitillflöde till ditt liv
kärlek mellan dig o hästen
meningsfullhet i din tillvaro
lyckan av att utveckla hästen
lyckan av att utveckla din ridning
samvaron i stallet
gemenskap o vänskap med andra på träningar o tävlingar...

Din sambo borde vara tacksam för att du har hittat något roligt o meningsfullt att engagera dig i, som gör att du mår bra o är lycklig!

Om han har fantiserat fram en drömbild av dig som en trädgårdspyntande, bullbakande husmor som du inte känner dig hemma i; så får du väcka honom o visa vem du är. Din tid, ditt liv ska du lägga på det som är viktigt för dig.

Om han har andra mål angående husköp etc o hur det ska finansieras, så får ni prata ut om det och komma fram till en gemensam ståndpunkt.

Om han känner sig ensam o övergiven så får han skaffa sig hobby/vänner/ett liv.

Detta om detta. Själv jämkade jag o prioriterade bort mig själv, tills jag nästan inte fanns kvar längre. Sen plötsligt en dag skrek en röst inom mig o dagen kom då jag satte ner foten. Det har jag aldrig ångrat; önskar tvärtom att jag hade gjort det mycket tidigare. Livet är kort, väldigt kort. :cool:

Jag har inte orkat läsa mer än första sidan och några av de sista inläggen, men jag tycker Trötter har formulerat det jag tänkte mycket bra strax här ovanför.

I övrigt är jag själv en enveten individualist (vilket INTE är detsamma som egoist) och den karl som skulle försöka styra mitt liv på det sätt och under de förutsättningar du beskriver skulle möjligen få någon chans att ändra sig och - om inte det lyckads troligen snart vara ett minne blott..

Känn för sjutton ingen skuld över att du har ett intresse som du trivs med!
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Hörde ett intressant talesätt:

"My husband told me I could choose beteween him and the horse. Damn I´m going to miss that man!"

Som taget ur mitt liv:D...fast jag saknar inte mannen...:cool:

TS: Kommunikation är oerhört viktigt i ett förhållande. Har du varit klar med vem du är? Har du varit tydlig med att du troligen inte kommer att vara samma person om du inte får utrymme att utöva ditt intresse? Min nuvarande vet mycket väl hur passionerad jag är och står ut med att det, för dagen, finns 3 hästar på gården. Han är inte ett duggintresserad men han gillar när jag mår bra...;). Det är lika viktigt för mig att han mår bra och jag ser till att visa mig intresserad av det han är intresserad av och följer med och peppar. Han anser inte att hästarna står emellan det VI siktar på.

Förra mannen var både svartsjuk på tiden jag la ner och gillade inte att det kostade en del...och jag valde bort honom.:smirk:
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

sluta me sambon o fortsätt me hästarna-nevars skämt åsido.men man måste acceptera varandras intressen!så är det bara!ja o min sambo sen 4 år tillbaka har 2 katter hemma-som ja släpat hem...o ja har häst.
vi har gemensam ekonomi.visst han kan ibalnd påpeka att hästen är dyr-man han skulle aldrig tänka tanken o be mig sluta eller dra ner på det.på samma sätt som ja låter han ha sina intressen.ska ett förhållande funka måste det vara så...
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

KL
Jag tror att det handlar om grundläggande värderingar. Hur mycket du ska vara hemma och ta hand om hemmet och hur mycket du ska vara utanför hemmet. Kanske har din sambo växt upp med en mamma som varit hemmafru?
I framtiden kommer ni kanske att ha gemensam ekonomi, och hur kommer det då att gå med hästeriet speciellt som du kanske kommer att köpa en egen? Har ni tillsammans rett ut vad ni vill med era liv, hur ni vill att det ska se ut om 5, 10, 15 år? Vill ni ha barn tillsammans? Kan din sambo tänka sig att leva utan barn hela livet om du inte vill ha några i framtiden?
Det viktigaste i förhållanden är ju att vara 100 % ärlig med sina värderingar och önskemål och sedan får man ju kompromissa. Till en viss gräns givetvis.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Det är alltid tufft att få ihop ett förhållande oavsett vilka intressen eller vilken ekonomi man har. En kollega till mig beskrev ett förhållande på ett sätt som jag verkligen försöker följa (och tycker att min sambo faktiskt också lever efter det)

Man lever inte ett liv ihop, man lever två liv tillsammans!

Jag ska väl tillägga att han då hade varit gift med samma kvinna i drygt 30 år då.

Det är ju det att man måste respektera varandras val, även om man kanske inte kan riktigt acceptera den andres val.

Jag hade ridit under hela uppväxten men hade inte med hästar att göra när jag träffade min sambo. Vi flyttade ihop och skaffade hus och hund som ett gemensamt beslut. Därefter kom två barn (hoppsan..:rofl:). Ena barnet är mycket hästintresserad och jag fick möjlighet att köpa tillbaka min barndomsponny. Sakta men säkert ökade hästintresset igen efter riduppehållet. Nu har vi tre hästar hemma, min nya, min gammelponny och dotterns ponny. Jag håller i och försig ridningen och hästeriet på en ganska låg nivå genom att hellre låta hästen vila om jag (eller han) känner att vi inte ses tillräckligt, än att hysteriskt ha måsten för att komma framåt i min och min hästs utbildning. Jag får alltså acceptera att det kommer ta dubbelt så lång tid att utbilda min häst till det mål jag satt upp. Eventuella pengar till träning läggs på dotterns ridning och inte min. Jag vet ju att om X antal år kommer kanske möjligheten för mig att satsa mer på min egen ridning och därmed mitt intresse.

Min sambo har aldrig klagat på att hästarna tar för mycket tid, men jag har ju också accepterat att jag inte kan köra 100% på hästeriet just nu. Man måste ju ge och ta lite också.

Jag tycker faktiskt inte att TS sambo egentligen kan tjura på att TS är i stallet 4 dagar i veckan, och tillåter ekonomin den "stora" utgiften varje månad, så vad spelar det då för roll. TS har inga barn och en hygglig lön, och detsamma gäller sambon. Jag undrar verkligen hur mycket pengar sambon anser att de ska lägga undan varje månad till hus. Om jag inte hade barn och hus mm, skulle jag visa sambon att jag faktiskt kan hjälpa till att stoppa in pengar på huskontot trots att hästen kostar pengar. TS får helt enkelt snåla själv. Man behöver inte köpa nya kläder varje månad, (jag gör det om jag kanske får tillbaka på skatten, eller om det är akut), ta med matlåda till jobbet minskar matkontot med drygt 50 kr per dag. Det blir drygt 1000 spänn att lägga till huskontot det.

Slutsats: Sambon får respektera ditt intresse tidsmässigt och du får visa att du också kan spara pengar till ert gemensamma hus trots att det går pengar till hästen också. Ge och ta helt enkelt.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Just det... Vad är det som säger att det är just du som ska vara intresserad av trädgårdssysslorna? Trädgårdsarbete är en alldeles utmärkt fritidssysselsättning, så vill sambon ha en fin välskött trädgård kan väl han engagera sig i den. Min sambo förstod sig inte alls på jobbet med trädgård i början, men har kommit fram till att det är riktigt roligt att konstruera en riktigt fin trädgård :) Ett nytt intresse som kommit in i hans liv, och det kanske det gör i din sambos också och då kommer inte heller ditt engagemang i hästen verka så tidskrävande.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Jag tycker att han har orimliga krav på dig! Ni måste prata igenom detta, oavsett vad han tycker eller ej...! Jag blir så :mad::eek: :(när jag läser detta!

Jag vet inte vilket förhållande du har till hästar, men för mig har det varit genomgående i mitt liv att jag hellre ägnar mig åt min häst en fredagkväll än går ut på krogen/middag eller liknande...jag är hellre med hästen än går på IKEA en hel dag, jag är hellre med hästen på sommaren än åker till Thailand...jag tror du förstår? Man väljer vad man VILL här i livet. Du har ju redan kompromissat, vad vill han egentligen med sitt motstånd? Min sambo hade ett liknande, tyst motstånd. Det blev många diskussioner innan han fattade att jag utan hästen fanns inte som alternativ på menyn! På något vis var det inbyggt i honom att "kvinnan fogar sig efter familjen" och att mitt intresse skulle försvinna (???) om jag bara tog mitt förnuft till fånga...nu har han accepterat att jag behöver min tid och den väljer jag att ägna åt hästen. Jag är beredd att uppoffra MYCKET för mitt intresse och ve den som försöker ta det ifrån mig...:devil:

Ge dig inte förrän du har tänkt igenom vad du vill och diskuterat detta med honom. Han kan inte bestämma över din tid, även om han kan ha synpunkter. Om han verkligen älskar dig kommer han att förstå, om inte, ja.... Vad är du beredd att offra för hästen/kärleken? Kan du älska honom om han "förbjuder" dig att göra det du älskar?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 925
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp