Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

jag ser det som ett ypperligt sätt att träna upp mig och komma igång efter ett långt uppehåll, så jag kan köpa egen häst snart igen! :)

Vet han om att du planerar köpa egen häst och hur ställer han sig till det? Det kommer ju troligtvis att innebära ännu mera pengar och tid som "försvinner".
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Hmmm det låter som om ni måste ta samma snack som jag och sambon har haft.

Han kommer från ett PERFEKT hem. Alltid superstädat, designade grejor, disk på diskbänken finns inte någonsin, pappa snickrar möbler själv, mamma kryper runt på alla fyra i rabatterna varje dag sommarhalvåret. Aldrig att man kommit dit och gården varit oskottad eller osandad vintertid.

Jag är slarvig och tycker inte att sådant är så viktigt. Vill gärna ha det fint och trevligt men lägger inte mer tid än nödvändigt på att fixa och dona och då blir det förstås därefter.

Så jag satte mig ner och berättade för honom hur JAG ser på det. Och lade till att JAG inte kommer att vilja lägga mer tid än vad som krävs för att hålla hemmet på en "ok" nivå. Han vill inte heller lägga mer tid på att fixa i hemmet men vill gärna ha det fint ändå. Så till sist fattade han ju att vi endera måste lägga mer tid båda två eller så måste han acceptera att nivån blir lägre.

Det var min sambo som sammanfattade min lilla ångest inför att jag är i stallet 7 dagar i veckan och mellan 3 och 10 timmar åt gången...

"Ja men jag har hellre en glad tjej som kommer hem nio på kvällarna än en sur och trött som kommer hem efter jobbet och bara är sur och deppig"

För jag är som du, stäng in mig i ett rum och jag blir deprimerad och grinig. Släpp ut mig i naturen eller på någon aktivitet och jag kan kvittra värre än en kanariefågel. Så det han sade den där gången är nog faktiskt den finaste kärleksförklaring jag fått. Han vill ha mig så som jag vill ha mig.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Ja visst vet han det. Men det är INTE populärt. Jag kommer inte köpa häst om han inte tycker det är okej, det är ett som är säkert. Han är min älskling och faktiskt så går han först för mig.. Men jag vill så gärna ändra hans tankar!!!

Saken är den att jag tom har sparade pengar så jag kan köpa en kuse. Jag har väl 50 000 kr jag kan tänka mig lägga undan redan nu. Kan nog spara lite till om jag har tålamod och snålar. Så något lån suklle det inte handla om.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

jag är också en slarver och han är pedant.
Det lät bekant det där... ;)
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Ett alrternativ är väl att kolla om det inte går att ordna att även han kan prova rida hästen. Men jag vet inte om det är mer än en kortsiktig lösning på ditt problem (att det passar honom att du har häst när han kan vara med men inte när det enbart är ditt eget intresse).
Jag tror att du måste kommunicera om hur viktigt det är för dig att ha ett intresse och egentid. Nu har ni ju inte heller barn och bor inte i hus så det är väl en utmärkt tid att formligen vältra sig i egentid. 4 dagar häst per vecka är lite jämfört med 7 dagar per vecka....

Är du beredd att köpa en häst som även han kan använda vore det väl en utmärkt lösning men jag tycker nog att han ska vara beredd att köpa ditt behov av rörelse och egentid även utan detta.
Tids nog blir familjen större och då är det mer berättigat att båda parter skär ner på sin egentid för att det ska fungera med familjen.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Men det är ju DINA pengar, inte hans! Du ska kunna elda upp dom utan att han lägger sig i.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Eftersom han är så ekonomisk så kan det ju vara att jag lägger så mycket på medryttarhästen som stör honom... han ser det som bortkastade pengar.

Men det är ju DINA pengar! För DIG är det ju meningsfullt. Om HAN sen inte vill "kasta bort" pengar på hästar så kan ju bara låta bli det. Men att påstå att DITT intresse är bortkastade pengar är rent av elakt. Och totalt oförstående.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

precis, jag tycker också vi ska passa på o njuta NU INNAN man fastnar i barnträsket (barn som jag ifs inte vill ha, men kan acceptera om måååånga år)
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Om han inte kan acceptera din kärlek till hästarna, så kan han inte acceptera DIG! Det är inte kärlek.

Där hade det varit finito för min del....:(
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

jo, men han kanske inte ser det som en investering. Samma som med hus/lgh. Man renoverar ju inte själv en hyresrätt...

För hästen har blivit mkt bättre på både det ena o det andra sen jag började träna den, och eftersom det inte är MIN häst, så förstår han inte riktigt varför jag ska betala för att göra någon annans häst bättre.

Men jag som är insatt mer i hästvärlden vet ju hur det oftast fungerar.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Om han inte kan acceptera din kärlek till hästarna, så kan han inte acceptera DIG! Det är inte kärlek.

Där hade det varit finito för min del....:(

jag tycker problem är till för att lösas

vi älskar varandra. Och gudarna ska veta att det inte är lätt att hitta någon man älskar - och som älskar en tillbaka.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Jag kan förstå att en del killar tycker det är svårt att vara tillsammans med hästtjejer - i regel är ju häst ett sjudagariveckan-åtagande. Det är ett intresse som tar väldigt mycket tid.

Men de killar som tycker det är tungt - de får välja andra tjejer då. De kan inte förlova sig med henne och sen börja gnälla om att hon borde vara hemma och påta i rabatterna i stället. I synnerhet inte om hon bara har medryttarhäst på halvtid.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Kan ni lösa hans oförståelse så är det ju jätte bra.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

... jag försöker prata när vi gått och lagt oss.

Just det är nog absolut sämsta tillfället att diskutera problemet..

Jag anser att din sambo inte har rätt att kräva att du ska ge upp ditt intresse, men hur du ska få honom att begripa det vet jag inte dessvärre..
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

... Det är av erfarenhet inte någon höjdare. Men, men..

Vill tillägga att jag INTE red när jag träffade sambon. Hade ett mkt pressande jobb med resor, vilket var anledningen.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Men man måste ju kunna utvecklas i ett förhållande? Det innebär att intressen och livsförhållanden förändras och man får kompromissa. Komprimissa innebär inte att en får ge sig helt utan att man kommer till en lösning som är okey för bägge parter.

Du vill ha häst 7 dar i veckan och har jämkat till 4 vilket torde vara rimligt.
Han vill ha ett perfekt hem - du vill inte. Men det innebär att du kanske får rensa lite rabatter och lasera hyllor på de andra tre dagarna och han får acceptera att du inte kommer lägga in hyllpapper och dammsuga varje dag.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Vill tillägga att jag INTE red när jag träffade sambon. Hade ett mkt pressande jobb med resor, vilket var anledningen.

Fast det anser jag inte ha någon betydelse.

Man kan inte under några omständigheter kräva att ens partner ska sluta med sitt stora intresse, enligt mig!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 727
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
642
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp