Samboavtal - Vad tänka på?

Bukefalos 30 år!

Fd Diabetikern

Trådstartare
Japp detta måste fixas. Med tanke om allt annat man varit med om så vill jag ha alla papper klara

Jag äger huset. Imorgon blir jag kontaktad av jurist för att diskutera de olika lösningar som finns med huset samt så har jag kontaktat mäklare för att få en värdering.

Vare sig jag eller sambon har några barn och inga planer på att skaffa några.

Vad behöver man tänka på i ett samboavtal? Vad behöver stå med. samon önskar att OM han skulle gå bort så vill han att jag och min sida av släkten ska ärva (om hans mamma inte längre finns i livet vill säga) då han är sista i sitt led i hans släkt.
För mig har det mindre betydelse men vill ju samtidigt inte att vid min bortgång tvinga ut honom från huset.

Det kanske är mer testamente man behöver då än samboavtal?

Hatar sånt här men kommer vara så skönt sen när det är klart

Ni skulle behöva ett testamente. Jag har upprättat ett där allt går till sambo. Har inga barn så då är det en enkel procedur. Ägde du huset innan du blev sambo? Är man "bara" sambo så ingår inte saker man äger innan man flyttade ihop en bodelning. Bara grejer ni köper för att använda tillsammans (det kan vara allt från tallrikar till ett hus, även om det bara är en person som betalar för det). Gåvor/arv/pengar delas inte. Men det är alltid bra att ha saker nedskrivet på papper.

Ni skulle behöva ett testamente. Jag har upprättat ett där allt går till sambo. Har inga barn så då är det en enkel procedur. Ägde du huset innan du blev sambo? Är man "bara" sambo så ingår inte saker man äger innan man flyttade ihop en bodelning. Bara grejer ni köper för att använda tillsammans (det kan vara allt från tallrikar till ett hus, även om det bara är en person som betalar för det). Gåvor/arv/pengar delas inte. Men det är alltid bra att ha saker nedskrivet på papper.
Jag har ägt huset i 2 år allt står på mig.

Bah pratat med jurist nu och är inget klokare. Hittade ett gratis samboavtal på nätet vi fixar med en gång och D ska kolla med testamente

Hur vi gör i framtiden med huset får vi fundera på än så länge kommer han betala hyra iallafall.

Bara en brasklapp om samboavtal och huset. Är huset köpt innan ni blev tillsammans, eller innan ni blev sambos? Som jag har hört det så om ni har varit tillsammans när du har köpt huset och det eventuellt har sagts något om att ”vi kanske ska flytta ihop där i framtiden” så kan det bli klurigt vid bodelning. Jag är inte jurist eller något, men om du köpt huset efter att ni träffades så skriv in det i samboavtalet även fast det kanske inte känns nödvändigt ☺️

Bara en brasklapp om samboavtal och huset. Är huset köpt innan ni blev tillsammans, eller innan ni blev sambos? Som jag har hört det så om ni har varit tillsammans när du har köpt huset och det eventuellt har sagts något om att ”vi kanske ska flytta ihop där i framtiden” så kan det bli klurigt vid bodelning. Jag är inte jurist eller något, men om du köpt huset efter att ni träffades så skriv in det i samboavtalet även fast det kanske inte känns nödvändigt ☺️
Kände inte ens denna person när jag köpte huset så det är lugnt :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?