Samla regnvatten och bevattning

Jag skördar tyvärr inte regnvatten i nuläget, men vill tipsa om att söka ”water harvesting icb” eller ”rainwater collection icb” kanske även ”icb tank self irrigating” på youtube. Finns massor av smarta lösningar på seriekopplade tankar och hur en skapar bästa självtrycket!

Att solskydda tankarna (svart plast eller tex plank-spaljé för växter) minskar algtillväxten.

Du kan kolla på SMHI viken årsnederbörd du har i ditt område (Sverige generellt ligger på ca 350 mm tror jag). Varje kvatdratmeter takyta skördar den mängden per år, så beroende på hur stort tak du skördar från kan du avgöra maxkapaciteten och hur mycket av den du vill nyttja.
 
För oinsatt; vad är vinsten med att skörda regnvatten jämfört med att låta det infiltrera och pumpa upp på nytt?
 
För oinsatt; vad är vinsten med att skörda regnvatten jämfört med att låta det infiltrera och pumpa upp på nytt?
För de i tätorter med kommunalt vatten och bevattningsförbud är det inte en alternativ möjlighet.

Även för en del (många?) av de med eget vatten lär alternativen inte vara utbytbara. Eller i alla fall inte generera mer vatten att pumpa upp just i min brunn just under torra sommarperioder. Antingen dricks det upp av björkarna istället för att infiltrera, eller så kommer vattnet i min källa från andra ställen än vad som infiltrerar på min egen tomt.
 
För oinsatt; vad är vinsten med att skörda regnvatten jämfört med att låta det infiltrera och pumpa upp på nytt?
Om regnvattnet leds direkt från taket via odlingsbäddar och växthus innan det fortsätter ner i marken blir ju bevattningen helt "gratis" , du får dubbel nytta av samma vatten.
Det är dessutom ofta bevattningsförbud både från brunnar och kommunala system torra somrar, här var det till exempel det 2018 när det var så torrt. Regnvattnet är jättemycket värt lokalt i min trädgård.
 
Jag hoppar in i tråden för jag har en idé om att använda min IBC-tank med adapter till att vattna mitt växthus. Men när jag testat med en sådan timer så blir trycket för lågt trots full tank. Jag får dock inte till det utan timer, för även om kranen bara är öppen lite grann så blir det för mycket vatten trots små hål i slangen.

Någon med idéer?
 
Jag hoppar in i tråden för jag har en idé om att använda min IBC-tank med adapter till att vattna mitt växthus. Men när jag testat med en sådan timer så blir trycket för lågt trots full tank. Jag får dock inte till det utan timer, för även om kranen bara är öppen lite grann så blir det för mycket vatten trots små hål i slangen.
Har du en timer för trycksatt system? Vilken slang har du? Kan du sätta små droppmunstycken och spridare i hålen? Det brukar gå att reglera flödet i dem.
 
Har du en timer för trycksatt system? Vilken slang har du? Kan du sätta små droppmunstycken och spridare i hålen? Det brukar gå att reglera flödet i dem.
Just nu har jag en vanlig grön trädgårdsslang med egengjorda hål i. Tänkte att det skulle funka, men antingen är det för lite vatten eller för mycket. Plockar jag bort slangen så flödar det dåligt ur timern med, så det är timern som är i vägen. Men tar jag bort den så flödar det för mycket. Och ändrar jag kranen typ en mm så är det för lite vatten igen. Jag hittar inte riktigt "dragläget" så att säga.
 
Vad har ni för lösningar för att ta tillvara regnvatten? Har ni automatiska bevattningssystem till rabatter, växthus och grönsaksland?

Jag har hittills bara en regntunna som står under ett öppet stuprör. Det behövs fler lösningar för att spara på brunnsvattnet här.
Vad som också behövs är en bra lösning på bevattningssystem i växthuset från en tunna.

Hur gör ni?
Har två regntunnor. Så inte mycket bättre. Byter när den ena är full.

Har bevattning med solceller från regntunnan till tomater i kruka och miniväxthus. Impecta.
 
Jag har än så länge bara två trätunnor som samlar upp regnvatten från hustaket, men håller på att planera och bygga upp min trädgård så jag vet inte ännu hur det kommer att bli i slutändan. :) En damm är dock på planeringsstadiet, men troligtvis kan den inte bli tillräckligt stor för att göra någon skillnad som vattenreservoar... Jag bor på en kulle så funderar även på hur jag skulle kunna utnyttja höjdskillnaden för att ha tex IBC-tank och droppslang.
I det här inlägget tycker jag det finns en del intressanta tips: https://xn--skogstrdgrden-hfbr.xn--stjrnsund-x2a.nu/bevattningssytem_puttmyra/
 
Just nu har jag en vanlig grön trädgårdsslang med egengjorda hål i. Tänkte att det skulle funka, men antingen är det för lite vatten eller för mycket. Plockar jag bort slangen så flödar det dåligt ur timern med, så det är timern som är i vägen. Men tar jag bort den så flödar det för mycket. Och ändrar jag kranen typ en mm så är det för lite vatten igen. Jag hittar inte riktigt "dragläget" så att säga.
Upplever lite samma sak, men har fuktslangar som är lite mer reglerande ändå. I år har jag för första gången en lastmaskin så kommer att sätta den fulla tanken ovanpå den andra för att få bra fallhöjd. Då tror jag det blir lättare att reglera.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 690
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 886
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 948
Senast: Yeah but
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 631
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fjordingtråden
  • Löss

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp