Bukefalos 28 år!

Samma täcke dygnet runt?

Sv: Samma täcke dygnet runt?

som någon skrev innan undrar jag om stalltäcken verkligen andas bättre än ett bra utetäcke?
vad är det egentligen för mening med att byta från ett täcke till ett annat över natten?
vi har precis börjat med att att låta hästarna stå innne med sina utetäcken. (kallstall) får säga att vi är positivt överraskade och att det fungerar alldeles utmärkt.
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Mina båda hästar stog i ute/kallstall förra vintern utan täcken. Det gick alldeles utmärkt och det blev faktiskt en del värme under taket trots att det var kallt ute.
Naturligtvis fick dom mer grovfoder (hö+halm) för att hålla sig varma. Dom fick bara täcke på sig om de var blöta när de kom in. Kan ju tala om att båda fick rejäl vinterpäls!!
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Fast, andas verkligen ett termotäcke (som ju är en vanlig typ av stalltäcke) bättre än ett ungefär lika tjockt, bra utetäcke med andasfunktion? Jag tyckte också att det var konstigt med utetäcke inne första gången jag stötte på det, men har ändrat uppfattning.
Har man kallstall tycker jag det funkar utmärkt. Gör experimentet att känna på hästen under täcket efter en natt med bra andasutetäcke resp stalltäcke och se om det är någon större skillnad. Viktigt är dock att man borstar täcket om det blir rejält lerigt - det försämrar ju andasfuntionen rejält om man har ett tjockt lager lera på hela täcket.

Jag har mina hästar hemma, och just nu, under övergångsperioden, täckar jag på morgonen och låter dem sova nakna. När det blir dax för täcke på nätterna har de samma dygnet runt (Undantag med fleecetäcke på svettig häst efter träning), då jag tycker det kostar betydligt mer än det smakar att byta täcken. det enda jag tycker jag förlorar är tillfreddsställelsen att s natta hästar iförda rena och fina "pyjamasar", men OK, det tar jag gärna sålänge hästarna mår lika bra och jag slopper att byta fyra hästars täcken tigigt på morgonen. Dock har mina hästar tre tjocklekar på utetäcken var; regn-, 100 grams- och 300 gramstäcken att växla mellan efter väderlek.


Jag har hittills alltid haft yllefilt (en eller två beroende av hur kallt) på mina hästar inne. Så du kanske har rätt att innethermotäcken inte andas så bra de heller.

Jag har länge nu haft mina hästar hemma. Så det blir lite knöligt att stalla in hos någon annan och inte kunna bestämma själv. Fast att ha samma täcke dygnet runt tror jag inte på. Fukten från en häst kommer ju inte alltid bara utifrån, utan kan komma inifrån om pållen gillar att busa i hagen, vilket man ju önskar sig. Då måste ju täcket få en chans att torka ut ordentligt då och då.

Hälsning Maja
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

ser inget farligt i det. Ryktar hästarna en gång om dagen o då tar jag ju av täcket. Dock byter jag oftast på natten. Nu har hon regntäcke ute och fleecetäcken inne.
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Vad anser ni om att ha samma täcke dygnet runt?
Inne och ute alltså..
Regntäcke?
Vintertäcke?

Ser ingen anledning då det är nästan lika kallt inne i vårt stall som det är ute. Skillnad om det är varmt i stallet kanske... Men ändå... Som någon annan skrev i en annan tråd... På en häst som går utan täcke tar man ju inte av pälsen när den kommer in... Har haft samma täcke inne och ute på min häst i de tre vintrar jag haft henne och aldrig haft några problem. Tar ju av det en gång om dagen när jag pysslar om henne så hon blir lite luftad :love:
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Jag har hittills alltid haft yllefilt (en eller två beroende av hur kallt) på mina hästar inne. Så du kanske har rätt att innethermotäcken inte andas så bra de heller.

Jag har länge nu haft mina hästar hemma. Så det blir lite knöligt att stalla in hos någon annan och inte kunna bestämma själv. Fast att ha samma täcke dygnet runt tror jag inte på. Fukten från en häst kommer ju inte alltid bara utifrån, utan kan komma inifrån om pållen gillar att busa i hagen, vilket man ju önskar sig. Då måste ju täcket få en chans att torka ut ordentligt då och då.

Hälsning Maja

Fast lämpligtvis får hästarna stå nakna ett par timmar och lufta pälsen varje dag ändå, och om man ska göra någon form av aktivitet med hästen så måste den ju kläs av hur som helst. Om sedan täcket känns fuktigt på insidan när det är dax att ta på det igen tas det naturligtvis inte på, utan hästen får en annan pyjamas den natten.

Jag förstår att det blir jobbigt att inte ha pållarna hemma! Jag hade tyckt det var jättejobbigt att inte kunna göra som jag vill och tycker är bäst för hästarna med täöcken, lindor, fodertider mm. Man vill ju följa sin tro på vad som funkar och ej.
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Ser ingen anledning då det är nästan lika kallt inne i vårt stall som det är ute. Skillnad om det är varmt i stallet kanske... Men ändå... Som någon annan skrev i en annan tråd... På en häst som går utan täcke tar man ju inte av pälsen när den kommer in... Har haft samma täcke inne och ute på min häst i de tre vintrar jag haft henne och aldrig haft några problem. Tar ju av det en gång om dagen när jag pysslar om henne så hon blir lite luftad :love:

:bow: :bow: Jag har också alltid haft samma täcke inne som ute då jag inte hinner åka till stallet varje morgon och täckning ingår inte i stallhyran. Det har funkat utmärkt och min häst ser inte ut att lida av det precis. Hon blir ändå bara sur när man håller på och byter täcken hela tiden. :p

//Diana
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Om det är ett bra täcke så ser jag inget problem med att ha samma både inne och ute. Min häst har det och det fungerar jättebra! Som jag skrev i en annan tråd: en "välpälsad" häst som går utan täcke har ju lika mycket päls dygnet runt! (Väldigt "enkel" jämförelse, jag vet!):)
 
Senast ändrad:
Sv: Samma täcke dygnet runt?

*kl*
Varför i "göta petter" skall hästar ha täcke på sig inne???? Kinesiska nakenhundar???
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Gemensamt svar till typ alla..

Anledningen till min fundering är då att Jag står på kallstall. Det är bara mina 2 hästar i "avdelningen" där det står. Det är sparsamt isolerat så de kommer inte ha en ärlig chans att förhöja temperaturen någonting i vinter när de bara står inne på nätterna. Ytterdörren går dessutom inte att stänga.. Det är alltså kallare på nätterna än på dagarna. På dagarna skiner ju solen och de kan gå omkring.. Annars har jag stått på stall där man får upp temperaturen i stallet på natten och där det finns torkmöjligheter. Hästarna har då haft tunnare täcken på nätterna..

Det finns inga torkmöjligheter i stallet och även om vi hjälps åt att byta täcken när vi släpper ut/tar in så spelar det ju ingen roll eftersom täckena inte torkar över natten.
Min tanke är då att de får ha sina utetäcken på sig inne för att då torka dem "underifrån" de gånger de är blöta (på utsidan..). De gånger jag tar in och har utsläpp morgonen efter får de andra pyamasar på sig och jag tar hem och torkar täckena ordentligt men det går ju inte alla dagar...
De dagar när det varit fint väder och täckena är torra får de byta och ha en annan pyjamas...

*svammel*
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Om din häst har bra päls kanske du skall pruva att ha honom utan täcke inne. Annars är det viktigt att ett innetäcke är lätt , luftigt o ventilerande medans ett utetäcke kan vara lite tätare. däremot anser jag att en häst aldrig skall ha kvar samma fuktiga täcke mot kroppen hela dygnet.
PL
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

En undan i detta ämne (särskilt eftersom många inte verkar ha något emot att ha samma täcke hela tiden), blir inte svamp- och bakterietrycket mycket högre för hästarna - i pälsen och huden - om man använder täcket dygnet runt, även om man tar av det ett par timmar? Känns faktiskt inte särskilt hälsosamt.
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Jag byter inte täcke.
Fast jag tar iofs inte ens in dem på nätterna. Nånsin. Har byggt ett vindskydd i hagen och stall... Ja det fins inget.

Har haft häst inhyrd i ett kallstall och även då fick dom behålla ute täckena på natten. Inte led hästen av det. Det med att man måste byta täcken stup i ett till en torr inne "pyamas", är inte det ett förmänskligande av hästen?

/Linnea
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Hm, är det inte lika förmänskligande att ha ett täcke på dygnet runt jämt???
Jag skulle inte vilja gå runt i samma mössa dygnet runt i alla fall...
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Om din häst har bra päls kanske du skall pruva att ha honom utan täcke inne. Annars är det viktigt att ett innetäcke är lätt , luftigt o ventilerande medans ett utetäcke kan vara lite tätare. däremot anser jag att en häst aldrig skall ha kvar samma fuktiga täcke mot kroppen hela dygnet.
PL

Jag har kallstall och på vintern brukar jag låta pållan ha samma täcke inne som ute, ett utetäcke som andas bra. Är det blöt så byter jag naturligtvis.

Nu på hösten så kan hon stå inne i stallet utan täcke.

Jag har alltså samma temp i stallet som ute, och det jag funderar på är följande:

När det är riktigt kallt på vintern. Hur länge kan man låta hästen stå utan täcke? Är det OK att låta den vara utan täcke några timmar på kvällen (typ vid -20 till -25 grader) för att sedan sätta på ett tjockt thermotäcke till natten? Och på så sätt få pälsen luftad. När det är riktigt kallt så står jag inte och ryktar en timme direkt.

Har ytterst sällan dubbla täcken, utan använder 1 täcke i taget. Det är endast när det kryper ner under -25 grader som jag lägger dubbla täcken.

Jag har mina hästar hemma så för min del är det inga problem att skifta täcken. Har varm sadelkammare som jag hänger in täckena så de blir varma och torra.

Men har du några tips på bra täckeshantering så är det välkommet :D

Kusen är en tunnt, svårfött halvblod.

Shettisen - hon klarar sig utan täcke - får ju "björnpäls"

/Lizzie
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Om din häst har bra päls kanske du skall pruva att ha honom utan täcke inne. Annars är det viktigt att ett innetäcke är lätt , luftigt o ventilerande medans ett utetäcke kan vara lite tätare. däremot anser jag att en häst aldrig skall ha kvar samma fuktiga täcke mot kroppen hela dygnet.
PL

Jag tycker att i varje diskussion runt detta ämne så uppstår en stor missuppfattning, i det att förespråkarna för EJ användande av ute täcke inne i kallstall, tror att det innebär att hästarna står i SAMMA ute täcke, blött och j-ligt och sunkigt osv, som de varit ute i hagen med i störtregn den dagen.

så är ju inte fallet!

oftast är ju anledningen att stallet ej erbjuder täckes service tex. då är det viktiga i kråksången att hästen har ett UTE täcke på vid utsläpp morgonen därpå. Men återigen - det betyder ju inte att det är samma ute täcke som dagen innan utsattes för regn och rusk! :confused:

har alltid haft kallstall utan täckes service tidigare och då har ute täckena gällt även inomhus. det tog sig uttryck i att vid insläpp fick de hästar som var blöta/fuktiga av sig ute täcket som ersattes med en fleecefilt eller liknande. tills hästägaren kom framemot kvällen och skötte h ästen i vanlig ordning, varpå ett NYTT torrt utetäcke plockades fram och sattes på hästen - redo inför nästa dag i hagen.

citat från SLU studien om täcken, kyla och hästar:
"Kan hästen ha samma täcke på sig inne och ute, trots temperaturskillnad?
- Ja, hästens komfortzon för temperatur är ganska vid, cirka 20 grader, så det går bra. Tänk bara på att det måste vara regnsäkert, så att hästen håller sig torr när den är i hagen" [slutcitat]

Länkar till hela artikeln:

http://www.hippson.se/cldoc/12680.htm

personligen skulle jag dock tveka att ha ute täcket på i tempererat stall - DÅ finns risken att det blir för varmt och tätt som PL säger..... Men det beror ju på temperaturen fortfarande, pratar vi inte över 10 grader plus så borde även det vara ok rent tekniskt sett.... dock täckar ju alltför många sina hästar FÖR tjockt och varmt redan till att börja med, så i den bemärkelsen skulle jag fortfarande dra mig för att rekommendera samma ute täcke inne i tempererat stall....
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
797
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 471
Senast: Araminta
·
  • Artikel
Hästnyheter Han har överlevt cancer två gånger. Varit gift och har sju barn. Nu ska travprofilen Anders Lindqvist, 71, hitta kärleken i...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp