Bukefalos 28 år!

Samma täcke dygnet runt?

MittNyaJag

Trådstartare
Vad anser ni om att ha samma täcke dygnet runt?
Inne och ute alltså..
Regntäcke?
Vintertäcke?
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Om täcket sitter bra så spelar det ju ingen större roll.
Och jag förutsätter ju att man tar av täcket någon eller några gånger om dygnet.
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Japp, just nu ett fodrat regntäcke, kanske 200 gram. Pga att det inte är täckesbyte i stallet. TYVÄRR :cry: Hade MKT hellre velat ha ett tunnare i stallet och ett tjockare ute..:(
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Jag tycker det är OK bara det inte är ett varmstall med tanke på vintertäcket. Sen som Toriryttaren skrev att det tas av någon/några gånger under dygnet. Sen är ju de flesta täckena andastäcken och inte som det var förr att de var jätte varma och inte släppte ut/in nåt.
Jag bor så nära stallet att jag åker dit själv på mornarna och sätter på täcke på min dam då det bara sätts på täcke OM det regnar när de ska släppas ut, alltså inte om det har regnat tidigare på morgonen eller om det är lovat ihållande regn.
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

*alla*
Nej, det är kallstall. Bara två hästar i stallet så de kommer inte ha en rimlig chans att få upp någon värme där inne..

Ja, man lär ju rida/köra så då åker ju täcket av en stund + att man kanske får lägga om det morgon och kväll om det halkat snett... :)
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Japp, just nu ett fodrat regntäcke, kanske 200 gram. Pga att det inte är täckesbyte i stallet. TYVÄRR :cry: Hade MKT hellre velat ha ett tunnare i stallet och ett tjockare ute..:(

urs har precis samma probelem som dig...blev helt knäkt närj a hörde att dom ska börja ha de så :cry: i värsta fall blir de att leta nytt stall...för hur gör man annars i vinter?! :confused:
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Man får antingen åka själv till stallet varje morgon och byta täcke. Eller så kan man ju komma överens med dom andra som står i stallet att turas om att byta täcke på alla hästarna.
På mitt stall står det 25 privathästar så om alla är med på att byta täcken så blir det ungefär var 3:e vecka bara!:)
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Just nu har hon täcke vid dåligt väder.men inget på natten

i stallet finns ca 25 hästar uppstallade och vi har gått ihop 7 stycken och startat en täckesgrupp som hjälps åt. det blir två byten i veckan och är väldigt smidigt:):bump:
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Jag har ofta samma täcke inne som ute när det börjar bli lite kallare. Speciellt i kallstall tycker jag att det är det bästa:idea: Om man byter på morgonen till utetäcke så är ju det täcket väldigt kallt när man lägger på det på den varma hästen:crazy: När det är riktigt kallt ute så brukar jag ha ett täcke inne och sen lägga på ett extra utanpå när hästen ska ut i hagen.
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

På vintern har våra samma täcke om dom inte är blöta. Men vi täcker av en stund varje dag. Vi har kall stall med. Nu går tex. ponnyn med ett tunnt regn täcke ute på natten men det tar jag av på dagen då det blir varmare. Det är ganska kallt på nätterna nu (ca 8 grader eller kallare)Dessutom så är ponnyn gammal.
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

jag har ett innetäcke på natten och lägger på ett till på morgonen innan utsläpp!
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Jag är lite fundersam över varför man skulle ha ett utegångstäcke inne? Även om det finns sådana som andas så är det ju bra mycket bättre att använda sig av ett stalltäcke om det nu är så att hästen ska gå med täcke på sig dugnet runt, eller?
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

men man kan ju inte ha ett stalltäcke på sig ute? bå är de väl bättre med ett ute täcke inne ?
om hon står i ett sådan stall som ajg står i där inga täckes byten alls ingår så kan man ju inte ha ett stall täcke på och sen slänga över ett utetäcke..eftersom ingen slänger över det /tar av depå kvällen..
filosoferar ltie bra :)
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Det beror ju helt på hur varmt det är i stallet, men om det inte är allt för varmt (utan normal temperatur) borde det inte vara ett problem att ha samma täcke ute och inne.

Jag skulle nog isåfall lagt på ett fodrat regntäcke. Men sedan i vinter är det en annan sak, ibland är det riktigt kallt ute och då vill man nog ha ett varmare täcke på sin häst och inte lika varmt inne eftersom att stalltemperaturen inte brunkar sjunka så särskillt mycket mer när det är kallt ute.

Eller vad tycker ni andra om detta? :bump:
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Vad anser ni om att ha samma täcke dygnet runt?
Inne och ute alltså..
Regntäcke?
Vintertäcke?

Om det tycker jag inte. Man bör byta till ett täcke som andas bättre inne. Jag funderar över hur jag skall göra om min häst måste klippas i vinter. Han skall stå i ett stall där man inte byter täcke på morgonen. Eventuellt att jag då köper ett vintertäcke till så att han får ett nytt täcke på sig på kvällen och det andra får torka ordentligt i uppvärmt utrymme under ett dygn. Fast det känns inte bra alls. Vill helst ha innetäcke på honom inne.

Hälsning Maja
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Vi kör samma täcken dygnet runt på våra hästar. Funkar mycket bra eftersom vi har kallstall. Hade vi haft varmstall hade jag varit av en annan åsikt.
Köp ett bra täcke som andas så är det inga problem. Hästar är inte människor, men inte tycker jag att det är obehagligare att ha en jacka i gore-tex än att ha en täckjacka. :cool:
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Jag anser att dett är rent vansinne att ha samma täcke inne o ute även om man har kallstall!!!!
PL
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Om det tycker jag inte. Man bör byta till ett täcke som andas bättre inne. Jag funderar över hur jag skall göra om min häst måste klippas i vinter. Han skall stå i ett stall där man inte byter täcke på morgonen. Eventuellt att jag då köper ett vintertäcke till så att han får ett nytt täcke på sig på kvällen och det andra får torka ordentligt i uppvärmt utrymme under ett dygn. Fast det känns inte bra alls. Vill helst ha innetäcke på honom inne.

Hälsning Maja

Fast, andas verkligen ett termotäcke (som ju är en vanlig typ av stalltäcke) bättre än ett ungefär lika tjockt, bra utetäcke med andasfunktion? Jag tyckte också att det var konstigt med utetäcke inne första gången jag stötte på det, men har ändrat uppfattning.
Har man kallstall tycker jag det funkar utmärkt. Gör experimentet att känna på hästen under täcket efter en natt med bra andasutetäcke resp stalltäcke och se om det är någon större skillnad. Viktigt är dock att man borstar täcket om det blir rejält lerigt - det försämrar ju andasfuntionen rejält om man har ett tjockt lager lera på hela täcket.

Jag har mina hästar hemma, och just nu, under övergångsperioden, täckar jag på morgonen och låter dem sova nakna. När det blir dax för täcke på nätterna har de samma dygnet runt (Undantag med fleecetäcke på svettig häst efter träning), då jag tycker det kostar betydligt mer än det smakar att byta täcken. det enda jag tycker jag förlorar är tillfreddsställelsen att s natta hästar iförda rena och fina "pyjamasar", men OK, det tar jag gärna sålänge hästarna mår lika bra och jag slopper att byta fyra hästars täcken tigigt på morgonen. Dock har mina hästar tre tjocklekar på utetäcken var; regn-, 100 grams- och 300 gramstäcken att växla mellan efter väderlek.
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

har samma temperatur inne som ute ungefär e de ingen fara,där min häst stod sist,hade dom inte täckesbyte,men han såg lika glad ut ändå :)
Var fin i pälsen och allt
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
797
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 487
Senast: Araminta
·
  • Artikel
Hästnyheter Han har överlevt cancer två gånger. Varit gift och har sju barn. Nu ska travprofilen Anders Lindqvist, 71, hitta kärleken i...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp