Bukefalos 28 år!

Samma täcke dygnet runt?

Sv: Samma täcke dygnet runt?

Grejjen är ju den att det är samma temperatur i stallet som ute.
Om jag då täckar honom ute för att han inte ska "frysa" där han ändå har möjligheten att vandra omkring och "beta", Hur kallt ska det då inte bli när han står inne, utan möjlighet att vandra sig varm och utan att kunna äta hela tiden?
Dessutom är det ju kallare på nätterna än på dagarna..
Han är inte särskilt välpälsad och blir dålig i magen när han blir kall..
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Om din häst har bra päls kanske du skall pruva att ha honom utan täcke inne. Annars är det viktigt att ett innetäcke är lätt , luftigt o ventilerande medans ett utetäcke kan vara lite tätare. däremot anser jag att en häst aldrig skall ha kvar samma fuktiga täcke mot kroppen hela dygnet.
PL

Läste detta för några veckor sedan och funderade lite över om du hade rätt för dig. Jag har själv bl.a. 2 jackor. Den ena är vattentät men med andas funktion. Perfekt att rida i och man blir inte vidare varm eller fuktig. Den andra är inte vattentät och har ej andas funktion men det blir som att ha en plastpåse omkring sig. Varm och väldigt fuktigt under jackan. Det är nog inte helt fel och ha ett vattentätt utegångstäcke så länge det andas och hästen ej är fuktig under täcket.
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

Ja har jag skrivit något annat?
Däremot menar jag att om hästen har täcke på sig dygnet runt skall man byta täcke eftersom även det bästa andastäcke blir fuktigt o hästen mår garanterat inte bra av att stå med något fuktigt på sig 24tim per dygn.
PL
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

hmm...beror på om man har varmstall eller kallstall. vi har ganska varmt i vårt stall. därför använder vi nästan aldrig täcke inne. blir ju som en chock när de kommer ut sen! den måste ju vara som med oss. om vi sitter med vinterjackan på oss på bussen blir det ju skitakallt när man kommer ut sen.
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

hmm...beror på om man har varmstall eller kallstall. vi har ganska varmt i vårt stall. därför använder vi nästan aldrig täcke inne. blir ju som en chock när de kommer ut sen! den måste ju vara som med oss. om vi sitter med vinterjackan på oss på bussen blir det ju skitakallt när man kommer ut sen.

gahh, hur många gånger ska det behöva sägas :D
Hästar har en komfort zon på ca 20 grader. så NEJ - det är inte som det är för dig. det största misstaget vi gör är att applicera våra mänskliga reaktioner på väder och vind på hästarna!

dock skulle jag vara mer försiktig i ett varmstall som jag tidigare skrivit i tidigare inlägg i tråden, beroende på vilken temperatur vi pratar om.
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

gahh, hur många gånger ska det behöva sägas :D
Hästar har en komfort zon på ca 20 grader. så NEJ - det är inte som det är för dig. det största misstaget vi gör är att applicera våra mänskliga reaktioner på väder och vind på hästarna!

dock skulle jag vara mer försiktig i ett varmstall som jag tidigare skrivit i tidigare inlägg i tråden, beroende på vilken temperatur vi pratar om.

nähä okej :P...tycker ändå att det verkar konstigt att stå med täcket på jämt. de kan ju frysa och de kan bli överhettade.
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

absolut! det är vettigt att tänka så ändå. särskilt gällande överhettning - folk byltar på dem som barbie dockor alltför ofta, för att de själva fryser. Men återigen - är det inte för varmt i stallet så funkar det bra om det inte gäller hundratals gram och dubbla lager på täcken. men det misstaget begår ofta folk oavsett om det gäller ute täcke inne eller stalltäcke inne ofta :crazy: Ute täcket I SIG är inte det som stör inne.
 
Sv: Samma täcke dygnet runt?

knapplån.

har inte läst hela tråden och vet inte om jag borde skriva här eftersom min häst går på lösdrift.

så han har samma täcke dygnet runt. Självklart har jag flera att byta emellan om ett täcke skulle bli blött eller gå sönder.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
797
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 561
Senast: Araminta
·
  • Artikel
Hästnyheter Han har överlevt cancer två gånger. Varit gift och har sju barn. Nu ska travprofilen Anders Lindqvist, 71, hitta kärleken i...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp