Sänkt ålder på Systembolaget? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)

Bukefalos 30 år!

Och då behöver de ju hjälp, inte lättare att få tag på sprit. I sådana fall tror jag det blir lättare att självmedicinera om man sänker åldern...
Absolut, men med en pappa som var alkoholist just pga egen självmedicinering så var det OMÖJLIGT att få honom att söka hjälp. Han hade alkoholen och "var borta" flera dagar i sträck.

De som väl börjar med detta så hjälper ju inte åldersgränser. De börjar tidigt med "vad hjälper mot mina känslor ?" de provar allt. Då menar jag alkohol, droger och allt det som "kan ge effekter" (svamp mm)

Min pappa höll som sagt bara alkohol men det var illa nog. Men ett ex och hans kompisar testade nog alla saker som fanns. Nu träffade jag honom som vuxen men de va definitivt under 18 när de började experimentera. Så att åldersgränser finns är INGET problem. Det finns alltid otillåtna medel att få tag i om du vill.

Se bara på snusningen eller tobaksanvändning i Sverige. HUR många under 18 snusar eller vejpar? (nu röker de ju inte i samma utsträckning som tur är) (hittade ingen "ny statistik på tobaksvanor hos unga)

Men det jag vill komma fram till är ... Vill de få tag i något, snus, cigaretter, alkohol eller droger så är det TYVÄRR för lätt...
Oavsett hur lagar och regler ser ut...

Det är rätt intressant att alkohol, tobak och andra berusningsmedel och stimulantia alltid tas i försvar som något som måste finnas för att det ska vara värt att leva, har människor ett så himla misslyckat liv så berusningsmedel blir ett måste för att överleva?
En del personer argumenterar på liknande sätt om tex sitt hus eller sin bil. Har de så erbarmliga liv att livet förlorar sitt värde om de bor i lägenhet och åker kollektivt?

Eller gillar olika personer olika saker utan att vi behöver moralisera över det?

En del personer argumenterar på liknande sätt om tex sitt hus eller sin bil. Har de så erbarmliga liv att livet förlorar sitt värde om de bor i lägenhet och åker kollektivt?

Eller gillar olika personer olika saker utan att vi behöver moralisera över det?
Nämen titta, en fokusförflyttning.;)

Absolut, men med en pappa som var alkoholist just pga egen självmedicinering så var det OMÖJLIGT att få honom att söka hjälp. Han hade alkoholen och "var borta" flera dagar i sträck.

De som väl börjar med detta så hjälper ju inte åldersgränser. De börjar tidigt med "vad hjälper mot mina känslor ?" de provar allt. Då menar jag alkohol, droger och allt det som "kan ge effekter" (svamp mm)

Min pappa höll som sagt bara alkohol men det var illa nog. Men ett ex och hans kompisar testade nog alla saker som fanns. Nu träffade jag honom som vuxen men de va definitivt under 18 när de började experimentera. Så att åldersgränser finns är INGET problem. Det finns alltid otillåtna medel att få tag i om du vill.

Se bara på snusningen eller tobaksanvändning i Sverige. HUR många under 18 snusar eller vejpar? (nu röker de ju inte i samma utsträckning som tur är) (hittade ingen "ny statistik på tobaksvanor hos unga)

Men det jag vill komma fram till är ... Vill de få tag i något, snus, cigaretter, alkohol eller droger så är det TYVÄRR för lätt...
Givetvis är det för lätt för de som vill, men det betyder väl ändå inte att vi ska göra det lättare för alla tycker jag.

Givetvis är det för lätt för de som vill, men det betyder väl ändå inte att vi ska göra det lättare för alla tycker jag.

Åldersgränsens vara eller icke vara har jag inte tagit ställning till, jag förstår BÄGGE sidors argument.
Är man 18 och är myndig så är man, men 18åringar är närmre i ålder /nätverk till under 18åringar.

Men som sagt åldersgränsen är en "icke debatt" när de kommer till "vill jag ha alkohol (eller annan sak) får jag tag i det" ...

Nämen titta, en fokusförflyttning.;)
Snarare ett försök att förmedla att det finns lika många perspektiv som människor och att det är ganska märkligt att tänka att något man inte själv vill eller har önskemål om tyder på ett erbarmligt liv.

När dottern bjöd mig på 5-timmarssittning på fin restaurang med 13 rätter med ett oerhört välvalt vinpaket så var erbarmligt liv inte det vi satt och tänkte på. Samtidigt som jag har full förståelse att många andra skulle tycka det var enormt svårt att uppskatta. Det krävs ett visst intresse.

Åldersgränsens vara eller icke vara har jag inte tagit ställning till, jag förstår BÄGGE sidors argument.
Är man 18 och är myndig så är man, men 18åringar är närmre i ålder /nätverk till under 18åringar.

Men som sagt åldersgränsen är en "icke debatt" när de kommer till "vill jag ha alkohol (eller annan sak) får jag tag i det" ...
Alla får inte tag i det och tråden handlar ju om just ålder.

Fast så är det verkligen inte, jag var extremt känslosam och leta grejer att hantera känslor för i tonåren och jag kunde inte få tag i alkohol övht. Om jag inte tog hemifrån då men det var inte aktuellt riktigt. Så nej, alla får faktiskt inte tag på det hur mycket dom än vill. Och det var verkligen inte många runt omkring mig heller som fick tag i mycket annat än nån cider här och där.

Så nej, det är verkligen inte så enkelt som många vill få det till.

Jag är så kluven. Personligen tycker jag att alkohol ställer till med för mycket skräp i världen då många missbrukar den och inte kan hantera den. Om alkohol uppfanns i dag skulle det nog inte vara tillåtet. Men å andra sidan är det tillåtet att dricka och som de flesta lyfter är det lite märkligt att vara myndig, få rösta och dricka alkohol på krogen.

När jag var ung (tonåring) var det inga problem att få tag på alkohol och då fanns inte, mobiler, nätet eller sociala medier utan det fanns alltid någon som kände någon. Vi festade. Det jag också minns är att några kvinnliga kompisar fick betala för langningen med vissa gentjänster och hamnade i ganska äckliga situationer som jag fattade först efteråt.

Å tredje sidan är det en tröskel (20-årsgräns) som kanske skyddar många unga (vars hjärnor tar stryk av alkoholintag) att det inte är jätteenkelt att köpa?

Långt inlägg utan punchline ursäkta men det är svårt tycker jag.

Är tonåringar i Sverige sämre på att hantera alkohol är övriga Europa? Jag tycker förslaget på att man kan få köpa öl å vin men inte starksprit från att man är 18 ändå är ett bra förslag. Men det är ett förslag som aldrig kommer att gå igenom och enbart valfläsk så inget jag lägger speciellt stort fokus på.

Jag är så kluven. Personligen tycker jag att alkohol ställer till med för mycket skräp i världen då många missbrukar den och inte kan hantera den. Om alkohol uppfanns i dag skulle det nog inte vara tillåtet. Men å andra sidan är det tillåtet att dricka och som de flesta lyfter är det lite märkligt att vara myndig, få rösta och dricka alkohol på krogen.

När jag var ung (tonåring) var det inga problem att få tag på alkohol och då fanns inte, mobiler, nätet eller sociala medier utan det fanns alltid någon som kände någon. Vi festade. Det jag också minns är att några kvinnliga kompisar fick betala för langningen med vissa gentjänster och hamnade i ganska äckliga situationer som jag fattade först efteråt.

Å tredje sidan är det en tröskel (20-årsgräns) som kanske skyddar många unga (vars hjärnor tar stryk av alkoholintag) att det inte är jätteenkelt att köpa?

Långt inlägg utan punchline ursäkta men det är svårt tycker jag.
Precis som du skriver var det inga som helst problem för dom som ville dricka att få tag på alkohol när jag växte upp på 70-talet (jag är född 58) och inte heller "jazz-tobak" var ett okänt begrepp. Fick inte dom som var mest sugna på "snurr i bollen" tag på alkohol eller braj fanns ju alltid solution och thinner att ta till och begrepper "flummare blir dummare" märktes tydligt när betygen rasade som korthus hos vissa. Det var där nånstans min antipati mot skadande substanser började och det gjorde ju inte saken bättre att en av mina bästa vänner senare söp ihjäl sig. Alkohol är ett fettlösande lösningsmedel, hjärnan består av bla. fett,,,,,

Fast så är det verkligen inte, jag var extremt känslosam och leta grejer att hantera känslor för i tonåren och jag kunde inte få tag i alkohol övht. Om jag inte tog hemifrån då men det var inte aktuellt riktigt. Så nej, alla får faktiskt inte tag på det hur mycket dom än vill. Och det var verkligen inte många runt omkring mig heller som fick tag i mycket annat än nån cider här och där.

Så nej, det är verkligen inte så enkelt som många vill få det till.
Det är inte heller svart eller vitt, det gick att få tag på alkohol som tonåring (början 1990-tal) men det var både dyrt, olagligt och omständligt, så tröskeln gjorde att många avstod eller bara tyckte det var värt det sällan. Med fri tillgång i butik blir tröskeln lägre och mer alkohol konsumeras.

Jag tycker att det är onödigt att riskera en högre konsumtion med lägre trösklar för unga personer.

Dessutom går det att köpa öl med ganska hög alkoholhalt redan idag i alla livsmedelsbutiker.

Jag tycker att vi måste bestämma oss för när en person är myndig. Är man myndig ska man ha tillgång till hela "vuxenvärlden". Så antingen får man rösta, gifta sig, handla på systemet, köpa alkohol på krogen och köra bil när man är 18 år eller så höjer vi allt till 20.
Helt enig.

Det är nog mer representativt för dig än för 'tjejer' i allmänhet.

Det har också hänt mycket sen många av oss varit unga. Man alkoholdebuterar senare och för många yngre blir alkoholen mindre viktig. Just för att vi har åldersgränser och säger nej. Systembolagets kampanj har en poäng där. (Det finns väldigt starka band mellan att man säger nej till barn som inte får dricka och att de inte dricker. Inte 100% men tillräckligt för att det finns en poäng i att säga nej.
Tja, jag och alla andra tjejer på min högstadieskola.

Jag vet att alkoholdebuten har försenats, men den kan knappast förklaras mer än till en liten del av Systemboalget och deras kampanjer.

Tja, jag och alla andra tjejer på min högstadieskola.

Jag vet att alkoholdebuten har försenats, men den kan knappast förklaras mer än till en liten del av Systemboalget och deras kampanjer.

Det hänger på att föräldrar och andra vuxna i barnens närhet säger nej. Ju fler nej de får (kring alkoholen) desto mindre benägna är de att dricka.

Det hänger på att föräldrar och andra vuxna i barnens närhet säger nej. Ju fler nej de får (kring alkoholen) desto mindre benägna är de att dricka.
Det är en del, men inte hela anledningen. Se tex: https://forskning.se/2018/12/18/ungdomar-har-inte-tid-med-alkohol/

Sedan ska vi inte bortse ifrån demografiska frågor. Vi har idag en högre andel svenskar från en kultur där alkohol inte alls är en del av kulturen än vi hade på t.ex. 70-talet.

Jag tycker att vi måste bestämma oss för när en person är myndig. Är man myndig ska man ha tillgång till hela "vuxenvärlden". Så antingen får man rösta, gifta sig, handla på systemet, köpa alkohol på krogen och köra bil när man är 18 år eller så höjer vi allt till 20.
Jag kan möjligen hålla med om den övergripande logiken i detta, men att därifrån göra stora förändringar av en eller flera lagar som ändå funkar ganska bra känns som ett stort steg. Varför, liksom?

Jag ser också en poäng i att man inte omedelbart ges tillgång till all alkohol på alla sätt, som många redan argumenterat bra för i tidigare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka