Bukefalos 28 år!

sårskada, så lång rehabilitering? Hjälp!

HBKbruden

Trådstartare
Jag har en häst som är 17 år. Hittades för en vecka sedan i hagen med ett svullet bakben, sårskada (precis som hon fastnat i en tråd) Halt, men stöttade bra. Vi ringde ner till slöinge och körde ner henne. Dem röntgade, inga skador mer en ett djupt sår på insidan av bakbenet (in mot benet). Dem bedömde att söva henne och tvättade rent och sydde ihop. En vecka senare (tisdags) hämtar vi hem henne. Vi får med rehabilitring och det visar sig att hon ska få smärtstillande och penicillin i en vecka till och byte av bandage var tredje dag.
Först boxvila i 2 veckor, sen två veckor med lite skritt (10-40 min) och sen två veckor med uppsutten skritt (20-60 min). Dem räcknade med 2,5 månad - det är långt!??!! För en sårskada! Tänk en människa som opererats, den ska upp och gå så fort som möjligt. Blir inte hästen förstelnad?
Problemet är nu att hon inte vill äta pulverformatet av smärtstillande i maten, bara skakar på huvudet och äter halm/hö istället. Tempade henne igår och hon hade 37.8 (hade legat på 37,1 på slöinge som bäst) Penicillin går bra att ge henne bremsad, men hon har ett värstinghumör och bara står och skriker, hoppar och lever jävelskap i boxen - ingen vila där inte. Har ni några tips att ge mig? Är det normalt med så lång rehabilitering när det inte var några skador mer än på köttet? Och är det nödvändigt att byta bandage var tredje dag om såret är torrt och fint? Hur ska jag få i henne smärtstillande? (Gissar att det är därför hon hade lite högre temp)

Snälla ge mig nu lite hjälp :)
 
Sv: sårskada, så lång rehabilitering? Hjälp!

Lita du på veterinärerna vad gäller rehabiliteringen. Om du inte får i pulvret kan du ringa och be om en annan beredningsform. Ett alternativ är annars att lösa pulvret i vatten, dra upp i en spruta och ge på samma sätt som t ex avmaskningsmedel.

Ett "djupt sår in mot benet" är inte direkt okomplicerat på en häst. Många komplikationer kan uppstå och om hästen får springa i sin hage är risken stor att såret spricker upp. "Köttet" är muskulatur och om den inte läker kan hästen få bestående problem.

För att hästen ska hålla sig lugn - kompis i stallet? Utebox? Radio...
 
Sv: sårskada, så lång rehabilitering? Hjälp!

Lita du på veterinärerna vad gäller rehabiliteringen. Om du inte får i pulvret kan du ringa och be om en annan beredningsform. Ett alternativ är annars att lösa pulvret i vatten, dra upp i en spruta och ge på samma sätt som t ex avmaskningsmedel.

Ett "djupt sår in mot benet" är inte direkt okomplicerat på en häst. Många komplikationer kan uppstå och om hästen får springa i sin hage är risken stor att såret spricker upp. "Köttet" är muskulatur och om den inte läker kan hästen få bestående problem.

För att hästen ska hålla sig lugn - kompis i stallet? Utebox? Radio...

Jag vet inte om jag litar på veterinärer idag, då jag varit med om många märkliga fall, därför frågar jag just er vad ni säger om det hela. Okej, tack för tipset gällande smärtlindringen. Nog vet jag att det inte är okompliceratt och jag menar inte på att jag ska släppa ut henne hela, jag menar bara hur långt tid tar det för ett sår att läka?med tanke på att ett sår på människor tar betydligt kortare tid (sjuksköterskakompetens) Kompis har hon, radio med men tyvärr är inte det till någon lugnande effekt.
 
Sv: sårskada, så lång rehabilitering? Hjälp!

Min valack spräckte knäet tvärs över i vintras, ganska djupt och det satt illa så det gick upp när han rörde sig.
Fick order om boxvila och det fick han så länge han var lugn och hade ont, typ 2 veckor tror jag. Sedan fick han gå själv i liten hage med tillgång att gå in i boxen när han ville.
Sedan tog det nog typ två månader innan det var helt bra.
Han fick gå på lösdrift under hela tiden, men själv i en hage bredvid, nästan hela tiden. Var så rädd att de skulle busa och spräcka upp det igen.
Han var dock lugn och fin i hagen när han gick själv.

Så, nog kan det ta lång tid. Vi människor kan ju tejpa igen sydda sår, och ett op.sår på magen klarar sig ju om man går omkring. Men de som opererat korsbanen tex, de får verkligen inte böja på knäet på jättelänge. På hästarna sitter det ju nästan alltid så att de riskerar att ha upp det igen om de springer och busar...
 
Sv: sårskada, så lång rehabilitering? Hjälp!

Min valack spräckte knäet tvärs över i vintras, ganska djupt och det satt illa så det gick upp när han rörde sig.
Fick order om boxvila och det fick han så länge han var lugn och hade ont, typ 2 veckor tror jag. Sedan fick han gå själv i liten hage med tillgång att gå in i boxen när han ville.
Sedan tog det nog typ två månader innan det var helt bra.
Han fick gå på lösdrift under hela tiden, men själv i en hage bredvid, nästan hela tiden. Var så rädd att de skulle busa och spräcka upp det igen.
Han var dock lugn och fin i hagen när han gick själv.

Så, nog kan det ta lång tid. Vi människor kan ju tejpa igen sydda sår, och ett op.sår på magen klarar sig ju om man går omkring. Men de som opererat korsbanen tex, de får verkligen inte böja på knäet på jättelänge. På hästarna sitter det ju nästan alltid så att de riskerar att ha upp det igen om de springer och busar...

jag förstår.
2 månader räknar jag också med, men hon fick absolut inte gå ute i en liten liten sjukhage, enligt veterinär, vilket jag vet hade varit mycket mer lugnande för henne som hatar att vara instängd. Hennes skada känns relativt svår att spräcka upp styngnet på som ska tas den 25 aug - så snart med andra ord, men sen när dem e tagna, kan det spricka upp då? Hennes sitter på insidan av bakbenet, precis nedanför hasen.
 
Sv: sårskada, så lång rehabilitering? Hjälp!

jag förstår.
2 månader räknar jag också med, men hon fick absolut inte gå ute i en liten liten sjukhage, enligt veterinär, vilket jag vet hade varit mycket mer lugnande för henne som hatar att vara instängd. Hennes skada känns relativt svår att spräcka upp styngnet på som ska tas den 25 aug - så snart med andra ord, men sen när dem e tagna, kan det spricka upp då? Hennes sitter på insidan av bakbenet, precis nedanför hasen.

Putt! Någon mer? Jag behöver hjälp...
 

Liknande trådar

Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
3 750
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Jag har ett sto som råkade ut för en olycka den femte september. Hon fastnade i ett staket med en riktigt...
2
Svar
21
· Visningar
6 657
Senast: Catrool
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 286
Senast: Messy
·
Hästvård Är lite funderande kring min hästs nya sårskada och ber om lite input! Såret gick in djupt (höger bak) så vetten kom ut och sydde 4...
2
Svar
29
· Visningar
2 834
Senast: glitter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp